دنیای اقتصاد - ملیحه ابراهیمی: بالاخره فرصت ۱۰ روزه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تمام شد و با اعلام «شکست مذاکرات پشت پرده نمایندگان مجلس برای کناره‌گیری مرتضوی» از سوی غلامعلی حداد عادل، به نظر می‌رسد که روز موعود برای استیضاح عبدالرضا شیخ‌الاسلامی فرا رسیده است؛ روزی که بر اساس اعلام پیشین هیات رییسه مجلس، یکشنبه ۲۷ فروردین خواهد بود. استیضاح عبدالرضا شیخ‌الاسلامی که در آخرین روزهای سال ۹۰، به دلیل انتصاب سعید مرتضوی به مدیرعاملی صندوق تامین اجتماعی از سوی برخی نمایندگان مجلس کلید خورد، ۱۶ فروردین ماه سال جاری با ۲۰ امضا رسما اعلام وصول شد.همزمان با اعلام وصول رسمی استیضاح، رایزنی‌های طرفین برای منصرف کردن طرف مقابل آغاز شد، نمایندگان مجلس به دنبال برکناری یا عزل مرتضوی و دولت به دنبال منصرف کردن استیضاح‌کنندگان. مرتضوی هم بیکار ننشست و از احمد توکلی، یکی از استیضاح‌کنندگان خواست تا میان او و یکی دیگر از استیضاح‌کنندگان، یعنی علیرضا زاکانی، «حکمیت» کند؛ تا به این ترتیب طراحان استیضاح دلایل و مستندات خود را برای استیضاح ارائه دهند و مرتضوی هم به صورت مستند پاسخ آنها را بدهد. حسین نجابت، نماینده تهران، هفته گذشته ضمن اعلام این خبر گفته بود: مرتضوی وعده داده، در صورتی که نتیجه حکمیت توکلی، استعفای او باشد، از سمت خود کناره‌گیری کند. این جلسه هم برگزار شد، اما هیچ یک از سه نفری که رئوس این جلسه بودند، از نتیجه آن خبری ندادند. توکلی گفت که در این باره مصاحبه نمی‌کند، از زاکانی هم خبری نیست، مرتضوی هم بدون اشاره به وعده اش، ابراز امیدواری کرده که جلسه استیضاح وزیر کار به خیر و خوشی تمام شود.از سوی دیگر، یکی از مشاوران مرتضوی، ضمن بی‌ارتباط خواندن جلسه توکلی، زاکانی و مرتضوی با موضوع استیضاح وزیر کار، احتمال کناره‌گیری مرتضوی از مدیرعاملی صندوق تامین اجتماعی را قویا تکذیب کرد.

حسن ضابطی گفت: مرتضوی با جدیت و اقتدار لازم به دنبال اجرای برنامه‌های اعلام شده، حل مشکلات سازمان و احقاق حقوق بیمه شدگان در سراسر کشور است.

جلسه ۱۳ ساعته برای بررسی استیضاح

غلامعلی حدادعادل که پنج‌شنبه شب در یک برنامه تلویزیونی حاضر شده بود، با اشاره تلویحی به مذاکرات چند روز گذشته برخی نمایندگان با مرتضوی گفت: تعاملات و پیگیری‌های پشت‌صحنه در چند روز گذشته وجود داشته و بعضی نمایندگان سعی کردند گره را به جای دندان با دست باز کنند؛ اما به نتیجه مطلوب نرسیدند. به گزارش خبرگزاری مهر، وی افزود: حتی شنیدم جلسه ۱۳ ساعته برای بررسی امور مربوط به این استیضاح تشکیل شده، اما به نتیجه مطلوب نرسیده است؛ بنابراین اگر ظرف یکی دو روز آینده به نتیجه نرسند، ممکن است استیضاح در هفته جاری انجام شود.

سکوت درباره جلسه حکمیت

‌در حالی که حداد عادل از بی‌نتیجه بودن جلسات پشت پرده نمایندگان با مرتضوی خبر داد، تاکنون هیچ خبری از نتیجه جلسه حکمیت احمد توکلی میان علیرضا زاکانی و سعید مرتضوی نیست و هیچ یک از این سه تن حاضر به دادن اخباری دقیق از این جلسه نشدند و ترجیح دادند در این باره سکوت کنند.احمد توکلی در مورد نتیجه حکمیتش در جلسه بررسی علت اصلی استیضاح بین زاکانی و مرتضوی که به درخواست مرتضوی انجام شده بود، گفت: حاضر به مصاحبه در رابطه با این موضوع نیستم؛ فعلا در این باره معذوریت دارم و قصد رسانه‌ای کردن این موضوع را ندارم.خبرگزاری فارس، به نقل از یک مقام مطلع اعلام کرد: توکلی رسانه‌ای کردن موضوع حکمیت را قبل از استیضاح به مصلحت نمی‌داند و می‌خواهد موضوع در یک فضای آرام و غیر‌رسانه‌ای پیگیری و نتیجه‌گیری شود؛ اما نتیجه حکمیت توکلی طی دو نامه جداگانه به اطلاع زاکانی و مرتضوی رسیده است.

مرتضوی: جلسات ادامه پیدا کند

سعید مرتضوی، مدیرعامل ‌صندوق تامین اجتماعی نیز ابراز امیدواری کرد ‌که موضوع استیضاح وزیر تعاون‌،‌ کار و رفاه اجتماعی به ‌خیروخوشی تمام شود، تا «این وزیر فرزانه» بتواند در خدمت دولت و نظام ادامه فعالیت دهد.وی در گفت‌وگو با فارس به جلساتش با احمد توکلی و علیرضا زاکانی اشاره کرد و گفت: اگر بنده و آقای زاکانی و آقای توکلی و همچنین مجلس و دولت و قوه قضائیه «ید واحد» بوده و همیار هم باشیم، می‌توانیم یک باری را به منزل برسانیم.مرتضوی ضمن اظهار امیدواری برای تداوم ‌این جلسات ادامه داد: آرزو دارم اگر من با هر کسی اختلاف دارم، آنقدر این جلسات ادامه داشته باشد که ذره‌ای از این اختلافات باقی نماند.

کناره‌گیری مرتضوی کذب محض است

مشاور فرهنگی و اطلاع‌ رسانی صندوق تامین اجتماعی کشور اعلام کرد: هرگونه شایعه برای ایجاد تنش و چالش جدید و احتمال کناره‌‌گیری مرتضوی از مدیریت عامل صندوق تامین اجتماعی را قویا‌ تکذیب می‌کنم. به گزارش ایرنا، حسن ضابطی افزود: مرتضوی با جدیت و اقتدار لازم به دنبال اجرای برنامه‌های اعلام شده، حل مشکلات سازمان و احقاق حقوق بیمه شدگان در سراسر کشور است.مشاور مرتضوی اعلام کرد: جلسات بین سعید مرتضوی مدیرعامل جدید صندوق تامین اجتماعی و علیرضا زاکانی نماینده تهران در مجلس و از طراحان طرح استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جلسه حل اختلاف و ایجاد تفاهم بود. مشاور سعید مرتضوی افزود: بنابراین طرح مباحثی چون جلسه حکمیت و این‌گونه تعبیرها یا اعلام پیش فرض‌های سیاسی مورد دلخواه برای مسدود کردن راه ادامه تفاهم و حل اختلاف نه تنها مغایر با آموزه‌های دینی بلکه مغایر با معیارهای وفاق ملی است. وی با اظهار بی‌اطلاعی از ادامه جلسات حل اختلاف، استمرار آن را منوط به نظر اعضای جلسه دانست و اظهار امیدواری کرد این جلسات تا حل تمامی اختلافات موجود ادامه یابد.