پاسخ ایران به ادعای امارات درباره ابوموسی

سفر چهارشنبه احمدی‌نژاد به ابوموسی/ عکس: president.ir

دنیای اقتصاد- پس از آنکه روز چهارشنبه محمود احمدی‌نژاد در راستای چهارمین دور سفرهای استانی دولت به استان هرمزگان، به جزیره ابوموسی رفت و در جمع مردم این منطقه به سخنرانی پرداخت، شورای ملی فدرال امارات متحده عربی با انتشار بیانیه‌ای به سفر رییس‌جمهور به جزیره ابوموسی اعتراض کرد. عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر امور خارجه این کشور نیز در ادعایی واهی سفر رییس‌جمهور ایران به این جزیره را نقض آشکار حاکمیت امارات بر سرزمین‌های خود خواند.

در اقدامی دیگر، وزارت امور خارجه این کشور اعلام کرد که سیف محمد عبید الزعابی سفیر امارات متحده عربی در جمهوری اسلامی ایران به منظور مشورت فراخوانده شده است و فدراسیون فوتبال امارات نیز با ارسال نامه‌ای به فدراسیون فوتبال ایران، دیدار تدارکاتی تیم‌های ملی ایران و امارات را رسما لغو کرد. اتحادیه عرب نیز با صدور بیانیه‌ای سفر احمدی‌نژاد به جزیره ابوموسی را نقض آشکار تلاش‌ها برای برقراری آرامش و حل مسالمت‌آمیز مساله جزایر سه‌گانه دانست.

در پاسخ به این ادعاها، حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه کشورمان، بازدید رییس‌جمهوری اسلامی ایران از جزیره ابوموسی را موضوعی داخلی دانست که در چارچوب سفر استانی رییس‌جمهور صورت پذیرفته است. رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز اظهارات وزیر امور خارجه امارات متحده عربی را یک توهم پوچ و بی‌اساس دانست؛ چرا که به گفته علاء‌الدین بروجردی مالکیت جزایر ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ از آن ایران است و این گونه تحرکات تنها توسط بیگانگان صورت می‌گیرد.

احمدی‌نژاد در ابوموسی چه گفت؟

به غیر از حضور محمود احمدی‌نژاد که سبب ناراحتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس شده است سخنان او در این جزیره نیز در این واکنش عجولانه آنها بی‌تاثیر نبوده است.

رییس‌جمهور در جزیره ابوموسی با بیان اینکه تکلیف برخی مباحث نظیر نام خلیج‌فارس، روشن است، گفت: برخی حقایق همچون خورشید می‌درخشند و نیازی به تکرار و تاکید بر آنها نیست؛ از جمله نام خلیج‌فارس که همه اسناد تاریخی گواه بر این است که نام این پدیده طبیعی در طول تاریخ همواره خلیج‌فارس بوده است. احمدی‌نژاد عامل فرهنگی و تمدنی و حاکمیت، قدرت و حکومت ماندگار و فراگیر را از جمله عوامل نامگذاری پدیده‌های طبیعی در طول تاریخ عنوان کرد و افزود: در طول تاریخ پدیده‌های طبیعی را با تمسک به فرهنگ و تمدن غالب یا متاثر از حکومت قدرتمند فراگیر و فرهنگ‌ساز نامگذاری می‌کردند که اگر به هر یک از این دو عامل تمسک جسته شود درخواهیم یافت که برای خلیج‌فارس نامی جز این در تاریخ نمی‌توانست انتخاب شود.

احمدی‌نژاد تاکید کرد: ملت ایران هیچ نگرانی از ناحیه تحریف اسامی چون خلیج‌فارس ندارد چرا که نگرانی ناشی از ناتوانی و ضعف است که ملت ایران از این نقیصه دور هستند.

عصبانیت وزیر اماراتی از سفر احمدی‌نژاد

بعد از این سخنان احمدی‌نژاد در جزیره ابوموسی بود که وزیر امور خارجه امارات متحده عربی مدعی شد: سفر احمدی‌نژاد نقض آشکار حاکمیت امارات بر سرزمین‌های خود و گامی رو به عقب در زمینه تمام تلاش‌ها و کوشش‌های امارات به منظور یافتن راه‌حلی صلح‌آمیز برای پایان دادن به اشغال سه جزیره اماراتی از سوی ایران بوده است. به گزارش فارس به نقل از رادیو فردا، خبرگزاری رسمی امارات (وام) اواخر روز چهارشنبه گزارش داد که شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان ادعا کرده است که «این سفر موجب نخواهد شد تا وضعیت قانونی این جزایر که بخشی از سرزمین ملی امارات متحده عربی محسوب می‌شوند، تغییر کند.»

به ادعای وی، اقدامات احمدی‌نژاد در حالی رخ می‌دهد که «دو کشور توافق کرده‌اند تا تلاش‌های مضاعفی را برای حل منازعه میان خود صورت دهند ...انجام این سفر نقض فاحش توافقات صورت گرفته است.» شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان از ایران خواسته است تا «ابتکارها و مواضعی اتخاذ کند که اعتماد میان کشورها و مردم منطقه را تحکیم ببخشد و از دامن زدن به تحریکات خودداری کند.»

جانبداری اتحادیه عرب از ادعاهای امارات

همچنین، اتحادیه عرب در موضعی مداخله‌جویانه به سفر رییس‌جمهوری اسلامی ایران به یکی از جزایر متعلق به کشورمان واکنش نشان داد و به جانبداری آشکار از ادعاهای واهی و بی‌اساس امارات در خصوص جزایر سه‌گانه ایرانی پرداخت. به گزارش مهر، دبیرخانه اتحادیه عرب در بیانیه‌ای مدعی شد با نگرانی فراوانی، سفر رییس‌جمهور ایران به جزیره ابوموسی وابسته به امارات متحده عربی (!) را دنبال می‌کند و معتقد است این اقدام غیر قابل توجیه و نقض آشکار تلاش‌ها برای برقراری آرامش و حل مساله اشغال جزایر سه‌گانه اماراتی از راه‌های مسالمت‌آمیز است. در همین حال وب‌سایت خبری «گلف‌نیوز» دبی گزارش داده که در کنار اعتراض‌های امارات، بحرین نیز به سفر رییس‌جمهوری ایران به جزیره ابوموسی اعتراض کرده است. به گزارش خبرآنلاین، خلیفه‌ بن سلمان آل خلیفه، نخست‌وزیر بحرین، سفر محمود احمدی‌نژاد به ابوموسی را «نقض تمامیت ارضی و توافق‌های دو جانبه طرفین بر سر جزایر تنب بزرگ، کوچک و ابوموسی» دانسته و در این زمینه با امارات ابراز همبستگی کرده است.

واکنش ایران به ادعاهای مقامات امارات

اما معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه کشورمان بازدید احمدی‌نژاد از جزیره ابوموسی را موضوعی داخلی خواند که در چارچوب سفر استانی رییس‌جمهور انجام شده است.به گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان در واکنش به اظهارات اخیر وزیر خارجه امارات متحده عربی، در عین حال با اشاره به اراده جدی جمهوری اسلامی ایران در توسعه و تحکیم روابط دو کشور، بر اهمیت گفت‌وگوهای دوجانبه به منظور حل و فصل سوء‌تفاهمات احتمالی تاکید کرد.

همچنین، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در این خصوص گفت: اظهاراتی که از سوی وزیر امور خارجه امارات متحده عربی صورت گرفته یک توهم پوچ و بی‌اساس است؛ زیرا مالکیت جزایر ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ از آن ایران است و اینگونه تحرکات تنها توسط بیگانگان صورت می‌گیرد.

علاءالدین بروجردی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان (وابسته به صدا و سیما) افزود: به دولتمردان امارات توصیه می‌کنیم که در زمین انگلیس و نقشه‌های شوم آنها بازی نکنند و این کشور اگر مشکلی با جمهوری اسلامی ایران دارند از طریق دستگاه دیپلماسی بیان کنند تا رفع ابهام شود، اما باید بدانند که اظهارنظرهای آنها درخصوص جزایر سه‌گانه هیچ گونه مبنایی ندارد. رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس خاطرنشان کرد: به طور حتم حمایت اتحادیه عرب از اینگونه اقدامات امارات تبعات ناگواری برای آنها به همراه خواهد داشت و جمهوری اسلامی ایران جوابگوی این اظهارات بی‌پایه و اساس خواهد بود.