شرکت کشتیرانی چاینا اوشن بزرگترین شرکت حمل‌ونقل دریایی چین اعلام کرد شرکت بیمه دولتی چین پوشش بیمه‌ای مورد نیاز محموله‌های نفتی ایران را تامین خواهد کرد. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اینترنتی بلومبرگ، منگ کینگ لین مدیرعامل این شرکت بزرگ کشتیرانی چین تاکید کرد: شانس زیادی وجود دارد که شرکت بیمه دولتی چین پوشش بیمه‌ای مورد نیاز برای حمل محموله‌های نفتی ایران را تامین کند و در این صورت خطری متوجه صادرات نفت ایران به چین حتی در صورت اعمال تحریم‌های اروپا از اواسط تیرماه نخواهد بود.

وی افزود: تعدادی از مقام‌های رسمی دولت چین در حال مذاکره و رایزنی با شرکت‌های بیمه این کشور در خصوص این مساله هستند. چین که بزرگترین مشتری نفت ایران به شمار می‌رود نگران تاثیرات منفی تحریم‌های اروپا از ابتدای جولای است. بیش از ۹۵ درصد نفتکش‌های جهان پوشش بیمه‌ای مورد نیاز خود را از گروه بین‌المللی پی اند‌ای کلوب خریداری می‌کنند که این شرکت نیز تحت نفوذ مستقیم اروپا و آمریکا قرار دارد.

این مقام چینی افزود: جایگزینی نفت ایران برای چین کار آسانی نیست و مقام‌های پکن به دنبال یافتن راهکاری برای ادامه واردات نفت از ایران هستند. چین بیش از ۲۲ درصد نفت صادراتی ایران را خریداری می‌کند. البته اختلافات دو کشور بر سر نحوه پرداخت پول نفت صادراتی موجب کاهش واردات نفت چین از ایران طی ماه‌های نخست ۲۰۱۲ شده است.