انتقاد احمدی نژاد از «سنگ‌اندازی‌ها در مسیر فاز دوم هدفمندی»

رییس‌جمهور: ما گفتیم هر ایرانی می‌تواند ۷۰ - ۸۰ هزار تومان در ماه دریافت کند، اما این گفته به مذاق برخی خوش نیامد و سعی کردند با سنگ‌اندازی جلوی اجرای مرحله دوم هدفمندی را بگیرند

دنیای اقتصاد- اگر مجلس همچنان پای مخالفت خود با اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها ایستاده، رییس‌جمهور هم از مواضع خود عقب ننشسته است و علاوه بر تاکید چندباره بر اجرای فاز دوم هدفمندی در سال‌جاری، بالاخره زبان به انتقاد از اقدامات مجلس گشوده و تلویحا از آنچه در روزهای گذشته در باره اجرای فاز دوم هدفمندی در مجلس و توسط ریاست آن صورت گرفته گلایه کرد. محمود احمدی نژاد در دومین روز از سفر استانی خود به هرمزگان و در جمع مردم پارسیان گفت که «ما گفتیم هر ایرانی می‌تواند ۷۰ - ۸۰ هزار تومان در ماه دریافت کند، اما این گفته به مذاق برخی‌ها خوش نیامد و سعی کرده‌اند با سنگ‌اندازی جلوی اجرای مرحله دوم هدفمندی را بگیرند.»

اصرار احمدی نژاد بر اجرای فاز دوم و البته گلایه از سنگ اندازی کسانی که وی با نام «برخی‌ها» از آن یاد می‌کند در شرایطی مطرح می‌شود که هفته گذشته و پس از نامه گلایه‌آمیز رییس مجلس به مقام معظم رهبری درباره موضوع فاز دوم هدفمندی، این موضوع به هیات عالی حل اختلاف قوا سپرده شده که ریاست آن را آیت‌الله شاهرودی بر عهده دارد.

پس از واریز ۲۸ هزار تومان از سوی دولت به حساب برخی از یارانه بگیران که از آن به عنوان مابه التفاوت‌یارانه مرحله اول و دوم یاد شد، علی لاریجانی در اولین نطق خود در سال ۹۱ بلافاصله نسبت به این موضع واکنش نشان داد و این اقدام دولت را خلاف صریح قانون و موجب بروز توفان تورم خوانده و تصریح کرده بود که «مجلس نمی‌تواند با طرح‌هایی که توفان تورم ایجاد می‌کند، نظیر وضعیتی که در چند ماه گذشته رخ داد و ثروت مردم را تقلیل داد، موافقت کند.»

در میان بی‌توجهی دولتی‌ها به انتقاد‌های مطرح شده، علی لاریجانی در یک حرکت دیگر نامه‌ای به مقام معظم رهبری ارسال کرد. نامه‌ای که خود درباره علل نگارش آن گفت: «ما مرحله دوم هدفمندی را هنوز در مجلس تصویب نکرده‌ایم. پولی که به حساب افراد ریخته می‌شود، حتی اگر افراد نتوانند آن را برداشت کنند، به معنای پرداخت است که حالا نامش را پرداخت مجازی گذاشته‌اند. به هر صورت، هم دریافت و هم پرداخت نیازمند قانون است که من هم بر همین اساس گفتم این مساله اشکال قانونی دارد و باید اصلاح شود.» این گونه بود که به گفته فولادگر، رییس کمیسیون ویژه اصل ۴۴ ارجاع موضوع به هیات عالی حل اختلاف قوا در پی ارسال نامه‌ رییس مجلس به دفتر مقام معظم رهبری برای بررسی‌های بیشتر نحوه اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها انجام شد. در همین حال، ۱۵ نماینده مجلس هم با نگارش نامه‌ای خطاب به لاریجانی، از او خواستند تا محمود احمدی نژاد را برای توضیح درباره شیوه اجرای فاز دوم هدفمندی قانون یارانه‌ها به مجلس دعوت کند.

به عبارت دیگر مجلس همه آنچه را که در توان داشت رو کرد تا دولت را قانع کند که اجرای فاز دوم قانونی نیست. اما پس از آنکه برخی مسوولان دولتی تاکید کردند خلاف قانونی صورت نگرفته، محمود احمدی‌نژاد هم در راس این مقامات از اظهارات و اقدامات مطرح شده انتقاد کرد.

به گزارش مهر، رییس‌جمهور صبح دیروز در دومین روز از سفر استانی خود به استان هرمزگان در دیدار عمومی ‌با مردم شهرستان پارسیان با اظهار اینکه طرح هدفمندی یارانه‌ها با قدرت ادامه خواهد یافت، بیان کرد: دولت مصمم است مرحله دوم هدفمندی یارانه را در سال ۹۱ اجرا کند. وی با بیان اینکه هر ایرانی می‌تواند ۷۰ - ۸۰ هزار تومان در ماه دریافت کند، اظهار کرد: این گفته به مذاق برخی‌ها خوش نیامد و حرف‌هایی زدند که ربطی به هدفمندی یارانه‌ها ندارد و سعی کرده اند با سنگ اندازی جلوی اجرای مرحله دوم هدفمندی را بگیرند.

ناآرامی ‌بازار و سکه و ارز بازی بود

رییس‌جمهور همچنین تصریح کرد: ناآرام کردن بازار سکه و ارز بازی افرادی بود که منافع‌شان با اجرای هدفمندی یارانه‌ها به خطر می‌افتد، اما نوسانات بازار ارز و سکه ربطی به اجرای هدفمندی یارانه‌ها ندارد و دولت سعی خواهد کرد با اصلاح امور مالیاتی و اصلاح نظام بانکی جلوی بسیاری از رانت‌خواری‌ها و بی‌عدالتی‌ها را بگیرد.

احمدی‌نژاد اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها را نوعی مبارزه در مقابل افراد سودجو و زیاده خواه عنوان کرد و افزود: طبیعی است برخی که ۵۰ یا ۶۰ سال است ثروت بادآورده را بدون پرداخت مالیات و حق مردم به دست آورده اند از اجرای این طرح متضرر شده و در مقابل اجرای آن ایستادگی ‌کنند.

رییس قوه مجریه تصریح کرد: مردم ایران در طول تاریخ نشان داده‌اند که در مقابل ناعدالتی‌ها و ظلم ستم ایستاده و پای حق خود خواهد ایستاد و تمام دشمنان داخلی و خارجی خود را پشیمان خواهند کرد.

وی با بیان اینکه برای ساختن ایران همه باید بسیج شویم، گفت: لازمه پیشرفت، کار و همدلی است و دولت و ملت می‌توانند در کار هم ایرانی آباد و زیبا بسازند. احمدی‌نژاد اضافه کرد: دولت تمامی ‌زیرساخت‌های لازم را برای پیشرفت فراهم کرده و با برنامه‌ریزی‌هایی که توسط همکاران صورت گرفته امسال شاهد جهش چشمگیری در توسعه و آبادانی ایران خواهیم بود.

اصلاح امور مالیاتی و بانکی در دستور کار دولت

همچنین به گزارش ایرنا، احمدی‌نژاد بر ضرورت اصلاح امور مالیاتی و بانکی در کشور تاکید کرد و گفت که این موضوع‌ها نیز امسال در دستور کار دولت قرار دارد. رییس‌جمهور تلاش برای محقق شدن موارد یاد شده را به مثابه مبارزه در یک سنگر دانست و تاکید کرد که باید سنگر به سنگر جلو برویم و هیچ قدرتی چه بیرونی و چه داخلی نمی‌تواند در برابر قدرت ملت ایران بایستد.

وی افزود: ملت ایران بارها نشان داده است که پای حق و حقوق خود می‌ایستد و دشمنان و بدخواهان را پشیمان خواهد کرد.

احمدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از کسانی که تاکید بر ایرانیت را نژاد پرستی می‌دانند، گفت: اولا ایران یک قوم و یک نژاد نیست و اقوام گوناگون در کنار هم در این سرزمین صدها و هزاران سال زندگی کرده اند.وی افزود: ایران حتی تنها یک جغرافیا نیست، بلکه یک فرهنگ جاری و یک جریان تاریخی و پیوسته است و ایرانی‌ها همواره مردمانی کمالجو و عدالت طلب بوده‌اند.