نیاز احتمالی به طرح نجات ملی بانکی

وزیر سابق اقتصاد و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام پیشنهاد کرد برای واکاوی مشکلات نظام بانکی در کشور «طرح نجات ملی بانکی» بررسی شود. داوود دانش جعفری که دیروز در گردهمایی هفتگی جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازاردر مسجد امام خمینی (ره) بازار سخنرانی می‌کرد، یکی از مشکلات کنونی کشور را بروز مشکل در نظام بانکی دانست و گفت: یکی از مشکلات کنونی کشور این است که نظام بانکی ما دچار مشکل شده و رقمی در حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان معوقات بانکی وجود دارد که این خود نیاز به آسیب‌شناسی دارد. وی افزود: باید بررسی شود که آیا بانک‌ها به خودی خود دچار اشتباه در دادن وام‌ها شده‌اند که نمی‌توانند آنها را پس بگیرند یا سیاست‌های دولتی اقتصاد ما دچار مشکل است که تولیدکنندگان قادر به بازپرداخت معوقه‌های خود نیستند. دانش جعفری گفت: در برخی از کشورها که دچار چنین مشکلی شدند، بحث نجات ملی بانکی مطرح شد، زیرا سیستم بانکی کاملا قفل شده بود. مثلا در کشور آمریکا مردم به وسیله وام اقدام به خرید مسکن کردند اما به دلیل عدم بازپرداخت اقساط، این مسکن‌ها به بانک رسید و سرمایه بانک به جای پول نقد، واحد مسکونی شد؛ دولت با یک برنامه‌ریزی تمامی خانه‌ها را خرید و بانک‌ها نیز پول‌ها را دوباره در بخش اقتصادی و تولید به گردش در آوردند.

به گزارش خبرگزاری‌های مهر و فارس، وی رقابتی کردن تولید را برای افزایش تولید ملی ضروری خواند و گفت: یکی از وظایف دولت این است که سیاستی را در پیش گیرد که طی آن تولید در تمام نقاط کشور به صرفه باشد. دانش جعفری با اشاره به نامگذاری سال ۹۱ به نام تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی اظهار کرد: پرداختن به تولید ملی در سال جدید دلایل گوناگونی دارد، ولی مهمترین آن فشارهای اقتصادی دشمنان خارجی نظام است؛ چراکه آنها با متوسل شدن به تهدید و تحریم در پی برهم زدن وضعیت اقتصادی کشور هستند در این مواقع هر چقدر تولید ملی بیشتر باشد، امکان پاسخگویی به مردم بیشتر می‌شود. وزیر سابق اقتصاد گفت: در تولیدات باید استعدادها و سیاستگذاری‌های یک کشور را جدی گرفت.

۴ مصرف‌کننده تولیدات ملی

این اقتصاددان با بیان اینکه اقتصاد دولتی و آزاد دو مقوله جداگانه هستند، افزود: در کشور ما اقتصاد مخلوطی از دولتی و آزاد است. دانش جعفری مردم، صادرات، میزان مصارف دولت و بنگاه‌های اقتصادی را چهار مصرف‌کننده تولیدات ملی دانست و گفت: با توجه به شعار سال باید بدانیم در سالی که تولید ملی به‌عنوان هدف قرار داده شده است هر کدام از ما بنا به جایگاه اجتماعی که داریم چه باید انجام دهیم. وی در این راستا خواستار آن شد تا مصرف‌کننده‌ها به جای استفاده از محصولات خارجی از تولیدات داخلی استفاده و تولیدکننده‌ها هم سعی کنند بهترین کالا را تولید کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مسوولان در دستگاه‌های دولتی نیز باید با اجرای سیاست‌های درست اقتصادی محیطی را به وجود آورند تا کسب و کار به سوی سوددهی پیش رود، گفت: در این صورت تولیدکننده سرخورده نمی‌شود و در مجموع با ایجاد یک فضای رقابتی در بین تولیدکنندگان رونق و افزایش تولید ملی ایجاد می‌شود.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: همچنین در بخش تولید باید همیشه سرمایه در گردش باشد تا با به نتیجه رسیدن محصول و ارائه به مصرف‌کننده این سرمایه باز گردد، به طور معمول این سرمایه در گردش از محل تسهیلات بانک‌ها در اختیار تولیدکننده قرار می‌گیرد.

رقابتی کردن تولید بهترین روش کنترل قیمت‌ها

دانش جعفری در ادامه با بیان اینکه بهترین روش برای کنترل کردن قیمت‌ها، رقابتی کردن تولید است، توضیح داد: یعنی اگر دولت بستری را فراهم آورد تا رقابت در بخش تولید صورت گیرد ما شاهد افزایش تولید ملی خواهیم بود. البته این طرح به صورت فوری هم انجام نمی‌شود و وقتی قابل اجرا است که تولید ملی یک ارزش به حساب آید.

نماینده سابق تهران در مجلس خاطرنشان کرد: در زمانی که بنده در مجلس بودم برای بازدید از بنگاه‌های اقتصادی به چابهار سفر کردم. در این بازدید متوجه شدیم که تولید در چابهار بسیار هزینه برتر از تهران است بنابراین هیچ تولید‌کننده‌ای به آنجا نخواهد رفت و سوله‌ها خالی خواهد ماند، به همین جهت یکی از وظایف دولت آن است که سیاستی را در پیش گیرد که طی آن تولید در تمام نقاط کشور به صرفه باشد.