دنیای اقتصاد- رییس کمیسیون ویژه اصل ۴۴ مجلس از ارجاع پرونده اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به هیات عالی حل اختلاف قوا خبر داد. به گفته حمیدرضا فولادگر، این موضوع در پی ارسال نامه‌ رییس مجلس به دفتر مقام معظم رهبری جهت بررسی‌های بیشتر نحوه اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها انجام شده است. در همین حال علی لاریجانی درباره دلیل نگارش نامه به مقام معظم رهبری در این خصوص گفت: علت نامه‌نگاری بنده روشن است؛ ما هنوز مرحله دوم هدفمندی را در مجلس تصویب نکرده‌ایم. رییس کمیسیون ویژه اصل ۴۴ مجلس خبر داد

ارجاع پرونده فاز دوم هدفمندی به هیات حل اختلاف قوا

دنیای اقتصاد- رییس کمیسیون ویژه اصل ۴۴ مجلس از ارجاع پرونده اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به هیات عالی حل اختلاف قوا خبر داد. به این ترتیب، پس از اعلام مخالفت رسمی رییس مجلس با آغاز اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها که در اولین نشست علنی قوه مقننه در سال جدید صورت گرفت و همچنین نامه علی لاریجانی به مقام معظم رهبری در این باره، به نظر می‌رسد هیات عالی حل اختلاف قوا باید این اختلاف دولت و مجلس را حل و فصل کند. هیاتی که مردادماه سال گذشته و به ریاست آیت‌الله‌هاشمی شاهرودی تشکیل شده است.

حمیدرضا فولادگر، رییس کمیسیون ویژه اصل ۴۴ مجلس روز گذشته در گفت‌وگو با ایسنا از ارجاع پرونده اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به هیات عالی حل اختلاف قوا خبر داد و افزود: این موضوع در پی ارسال نامه‌ رییس مجلس به دفتر مقام معظم رهبری جهت بررسی‌های بیشتر نحوه اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها انجام شده است.

حسین سبحانی نیا، عضو هیات رییسه مجلس، یکشنبه هفته جاری اعلام کرد که علی لاریجانی، هفته گذشته در نامه‌ای به مقام معظم رهبری، درخواست توقف اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را کرده است.

سبحانی نیا گفته بود: لاریجانی در این نامه تاکید کرده است با توجه به اعتبارات بودجه سال ۹۱ و وضعیت اقتصادی کشور، شرایط برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها فراهم نیست. به گفته عضو هیات رییسه مجلس، لاریجانی به تخلف دولت در اجرای غیرقانونی فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها قبل از تصویب بودجه سال۹۱ اشاره کرده و از رهبر انقلاب درخواست کرده بود بر اساس اصل ۱۱۰ قانون اساسی از وظایف و اختیاراتشان برای ورود به این مساله و توقف اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها استفاده کنند.

«آخرین ابزار لاریجانی»

در همین حال محمدضا خباز، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بابیان اینکه کار نظارت بر اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها از دست مجلس خارج شده است، گفت: رییس مجلس در توسل به رهبری از آخرین ابزار خود استفاده کرد تا شاید دولت قانون هدفمندی یارانه‌ها را به درستی اجرا کند. وی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر در خصوص اقدام رییس مجلس در تقدیم نامه به رهبری و تشریح وضعیت موجود حاصل از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، گفت: قانون هدفمند کردن یارانه‌ها قانونی بود که حکیمانه از سوی قانونگذار تصویب شد، اما به درستی اجرا نشد. خباز گفت: اگر وضع چنین باشد توفان تورم در جامعه عده زیادی از مردم را از بین می‌برد و اگر دولت بخواهد مرحله دوم را به صورت غیرقانونی اجرا کند ما نگران آینده کشور، نظام و مردم هستیم. بنابراین آقای لاریجانی خواست تا رهبری، دولت را متقاعد کنند که قانون را اجرا کند و اگر دولت چنین نکند تورم بیشتر از آنچه که امروز است، خواهد شد.

وی ادامه داد: اگر با این روش فاز دوم اجرا شود طبقه ضعیف جامعه که ما ادعای کار برای آنها را داریم و سنگ آنها را به سینه می‌زنیم له می شوند و برای اینکه این اتفاق رخ ندهد، رییس مجلس از رهبری تقاضا کرد مداخله کنند.

خباز گفت: مجلس در راه اجرای درست قانون هدفمند کردن یارانه‌ها هر کار که می‌توانست انجام داد و الان که دست به دامن رهبری شده به این علت است که دیگر از مجلس کاری ساخته نیست، به ویژه اینکه مجلس روزهای آخر را سپری می‌کند و دولت این را هم به خوبی می‌داند که اگر مجلس می‌خواست اقدامی انجام دهد باید ظرف ۴ سال انجام می‌داد.

دعوت ‌رییس‌‌جمهور به مجلس

از سوی دیگر، الیاس نادران نیز از تقاضای تعدادی از نمایندگان برای حضور رییس‌جمهور و وزرای مربوطه در مجلس جهت شفاف‌‌سازی اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌‌ها خبر داد.

نماینده تهران روز گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، اظهارکرد: احتمالا ظرف چند روز آینده بیانیه‌ای منتشر می‌کنیم که بر اساس آن می‌خواهیم جلسه مشترکی در مجلس با حضور رییس‌جمهور و وزرای ذی‌ربط برگزار شود تا ابعاد کاری که دولت می‌خواهد در فاز دوم هدفمندی انجام دهد را به لحاظ کارشناسی مورد بررسی قرار دهیم و مجلس در جریان آن قرار گیرد.

وی با بیان اینکه باید اقدامات با تفاهم انجام گیرد، افزود: ما نسبت به کاری که دولت می‌خواهد انجام دهد، هیچ توجیه و اطلاعاتی نداریم و بر همین اساس اظهارنظر کردن در حد بحث‌های دهان به دهان به مصلحت کشور نیست.

دلیل ارسال نامه لاریجانی به مقام معظم رهبری

رییس قوه مقننه در پاسخ به سوالی در مورد نامه‌اش به رهبر معظم انقلاب درباره اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها گفت: علت نامه‌نگاری بنده روشن است. ما مرحله دوم هدفمندی را هنوز در مجلس تصویب نکرده‌ایم. این موضوع باید از طرف دولت پیشنهاد و سپس در مجلس تصویب می‌شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، علی لاریجانی که در حاشیه جلسه دیروز کمیسیون تلفیق بودجه با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کرد، افزود: نحوه برداشت درآمد حاصل از حذف یارانه حامل‌های انرژی و چگونگی پرداخت آن نیز می‌بایست روشن شود و تعیین هر دوی این موارد نیازمند قانون است.

لاریجانی افزود: پولی که به حساب افراد ریخته می‌شود، حتی اگر افراد نتوانند آن را برداشت کنند، به معنای پرداخت است که حالا نامش را پرداخت مجازی گذاشته‌اند. هرچند ما تاکنون این ترمینولوژی را نداشتیم ولی به هر صورت، هم دریافت و هم پرداخت نیازمند قانون است که من هم بر همین اساس گفتم این مساله اشکال قانونی دارد و باید اصلاح شود.