دنیای اقتصاد- در شرایطی که گفته می‌شد دولتمردان به دنبال طرح موضوع استیضاح وزیرکار در هیات حل اختلاف قوا هستند، نمایندگان استیضاح‌کننده عبدالرضا شیخ‌الاسلامی معتقدند که این موضوع خارج از حوزه کاری این هیات است. احمد توکلی یکی از امضاکنندگان استیضاح وزیر کار معتقد است اگر قرار باشد در هر استیضاح به جای مجلس، هیات حل اختلاف دخالت کند، سنگ بنای ناراستی است. پیش از این نیز علی لاریجانی، رییس مجلس با ارجاع موضوع استیضاح وزیر کار به هیات حل اختلاف قوا مخالفت کرده و استیضاح را حق طبیعی نمایندگان خوانده بود. توکلی: سنگ بنای ناراستی است

اما رییس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر حل موضوع استیضاح وزیر کار در پی انتصاب مرتضوی در هیات حل اختلاف، گفت: معتقدم اختلافی مطرح نیست و این موضوع از حوزه کاری هیات حل اختلاف خارج است. احمد توکلی که از استیضاح‌کنندگان عبدالرضا شیخ‌الاسلامی است، در گفت‌وگو با سایت خبری خانه ملت افزود: اگر قرار باشد در هر استیضاحی به جای اینکه مجلس به وظیفه قانونی خود عمل کند هیات حل اختلاف دخالت کند سنگ بنای ناراستی گذاشته می‌شود که بعدا هم باعث محدود شدن مجلس می‌شود و هم زحمت هیات حل اختلاف را بالا خواهد برد.

مطهری: هیات حل اختلاف صلاحیت ندارد

علی مطهری نماینده تهران نیز گفت: ارجاع استیضاح وزیر کار و امور اجتماعی از سوی رییس جمهور به هیات حل اختلاف قوا محدود کردن اختیارات مجلس به شمار می‌رود. وی در گفت‌وگو با ایلنا، با بیان اینکه هیات حل اختلاف قوا صلاحیت رسیدگی به استیضاح وزیر را ندارد، گفت: تشخیص اینکه استیضاح یک وزیر قانونی است یا خیر بر عهده هیات رییسه مجلس شورای اسلامی است و اصل این اقدام کار نادرستی بوده و خودش یک نوع قانون گریزی است. مطهری تصریح کرد: فرضا ارجاع استیضاح وزیر کار و امور اجتماعی به هیات حل اختلاف قوا کار درستی باشد و این هیات نیز رای به برداشتن سعید مرتضوی بدهد، باز هم رییس جمهور زیر بار این حکم نخواهد رفت.

بررسی در هیات حل اختلاف منتفی است

پرویز سروری، دیگر نماینده تهران نیز با بیان اینکه طرح موضوع استیضاح وزیر کار عملا در هیات حل اختلاف منتفی است، گفت: تلاش ما برای برگزاری جلساتی با وزیر کار و مرتضوی است در صورتی که نتیجه این جلسات برکناری مرتضوی باشد اصراری بر استیضاح نیست. وی در گفت‌وگو با مهر افزود: رییس مجلس در اظهار نظری گفتند که این موضوع ربطی به هیات حل اختلاف ندارد، بنابراین فکر می‌کنم عملا بحث مطرح شدن این موضوع در هیات حل اختلاف منتفی است.سروری گفت: ظرف همین روزها جلسه‌ای با وزیر کار و مرتضوی برگزار خواهد شد و در صورتی که مرتضوی برکنار نشود استیضاح کماکان به قوت خود باقی است.

انصراف از استیضاح مطرح نیست

عضو هیات رییسه مجلس نیز با بیان اینکه جلسه استیضاح وزیر کار احتمالا چهارشنبه هفته جاری و یا یکشنبه هفته آینده برگزار می‌شود، ورود هیات حل اختلاف قوا به موضوع استیضاح را بعید دانست. محمد دهقانی در گفت‌وگو با مهر، افزود: استیضاح عبدالرضا شیخ‌الاسلامی هم اکنون مسیر قانونی خاص خود را در مجلس طی می‌کند.وی با بیان اینکه مجلس در این خصوص درخواستی از هیات حل اختلاف نداشته است، افزود: اگر احیانا هیات حل اختلاف قوا خود را صالح به مداخله بداند و به مساله استیضاح ورود کند و به نمایندگان بگوید که از استیضاح منصرف شوند، طبیعتا نمایندگان بر اساس اعتقادشان به این هیات و احترام به آن از استیضاح کنار خواهند کشید.وی در عین حال تاکید کرد: انصراف از استیضاح در کار نیست؛ اما اگر هیات حل اختلاف قوا نظری در خصوص استیضاح وزیر کار دهد، نمایندگان تمکین خواهد کرد تا اختلافی میان قوا به وجود نیاید.

تکذیب نامه نگاری احمدی‌نژاد با هاشمی شاهرودی

رییس دفتر آیت‌الله هاشمی شاهرودی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر ارسال هرگونه نامه از سوی رییس‌جمهور برای آیت‌الله هاشمی شاهرودی رییس هیات عالی حل اختلاف قوا در خصوص بررسی استیضاح وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی را رد کرد.

همزمان، مرکز ارتباطات، اطلاعات و تبلیغات دفتر رییس‌جمهور با تکذیب خبر ارسال نامه‌ای توسط محمود احمدی‌نژاد به رییس هیات عالی حل اختلاف در خصوص طرح استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، فعالان سیاسی و رسانه‌ای را به رعایت اخلاق، تقوای الهی و پرهیز از فضاسازی‌های کاذب توصیه کرد.