مسکن مهر و کشاورزی 2 کانون توجه دولت در سال 91

رییس‌جمهور صبح روز گذشته در راستای اولین سفر پروژه‌ای خود در سال ۹۱ وارد مشهد شد و در جریان افتتاح چندین پروژه مربوط به مسکن مهر و راه، بر اهمیت تولید ملی تصریح و به تشریح برنامه‌های ویژه دولت در این راستا پرداخت. وی همچنین با اشاره به آماری درباره میزان صادرات و واردات کشور تصریح کرد که در حال حاضر رقم صادرات غیرنفتی ما به بیش از ۴۶ میلیارد دلار رسیده است و میزان وارداتمان کمتر از ۶۰ میلیارد دلار است و نسبت میان این دو رقم، سه به چهار شده است. به گزارش ایسنا، محمود احمدی‌نژاد گفت: در ابتدای دولت نهم رقم صادرات به ۶/۸ میلیارد دلار در سال می‌رسید؛ در حالی که میزان واردات ما بیش از ۳۶ میلیارد دلار بود و در واقع نسبت این دو، یک به پنج بود. وی ادامه داد: در حال حاضر رقم صادرات غیرنفتی ما به بیش از ۴۶ میلیارد دلار رسیده است و میزان وارداتمان کمتر از ۶۰ میلیارد دلار است و نسبت قبلی که یک به پنج بود، در حال حاضر سه به چهار شده است.

وی با بیان اینکه ما باید به نحوی حرکت کنیم که کشورمان را با تولیدات داخلی خودمان اداره کنیم و تولیدات ایرانی را نیز به تمام دنیا صادر کنیم، گفت: در حال حاضر بیش از ۸۰ کشور تولیدات ایرانی را دریافت می‌کنند و ما باید تولیداتمان را در عرصه جهانی با کیفیت خوب و قیمت رقابتی عرضه و در این راستا حرکت کنیم.

دو برنامه دولت برای سال تولید ملی

احمدی‌نژاد همچنین با اشاره به نامگذاری سال ۹۱ با عنوان سال تولید ملی از سوی مقام معظم رهبری و تاکیداتی که در این راستا صورت گرفته است، ‌تصریح کرد: دولت در کنار برنامه‌های خود، دو برنامه مشخص را در این راستا تنظیم کرده است. رییس جمهور فعالیت در بخش مسکن مهر و کشاورزی را از برنامه های دولت در این زمینه عنوان کرد و گفت: ساخت مسکن بیش از ۱۶۰ صنعت را در کشور فعال می‌کند.

رییس‌جمهور همچنین با بیان اینکه کشاورزی ما ظرفیت گسترش هر چه بیشتر و اشتغال بیشتر را دارا است، به مولفه‌های لازم برای امر کشاورزی و توسعه آن یعنی زمین، آب، نیروی انسانی باهمت و منابع مالی اشاره کرد و گفت: ما در ایران زمین کم نداریم، ۳۶ میلیون هکتار زمین قابل کشت در ایران هست که در حال حاضر در حدود ۱۸ میلیون آن کشت صورت می‌گیرد و ۱۸ میلیون هکتار زمین دست نخورده در کشور وجود دارد. احمدی‌نژاد در ادامه به اهمیت آب در امر کشاورزی اشاره کرد و گفت: برخی می‌گویند کشور ایران کم ‌آب و خشک است و نمی‌توان در آن کشاورزی کرد.

انتقال آب تاجیکستان از افغانستان به ایران

احمدی‌نژاد گفت: البته در برخی از مناطق مثل کویر مرکزی ما آب کم داریم و دولت برای مهار تمام آب‌های کشور برنامه دارد و دو سه طرح ملی و فراملی در زمینه افزایش آب کشور و انتقال آب در نظر گرفته است. رییس‌جمهور افزود: در این راستا توافق‌نامه‌ای بین سه کشور تاجیکستان، افغانستان و ایران به امضا رسیده است که آب تاجیکستان از مسیر افغانستان به ایران منتقل شود و این آب برای خراسان است و کارگروه مشترکی تحقق این کار را دنبال می‌کند.

وی در ادامه به دو طرح ملی در این زمینه اشاره کرد و گفت: دولت برای انتقال آب از دریای عمان و انتقال آب از دریای مازندران برنامه‌ریزی کرده و به زودی عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود، این انتقال آب برای شش هفت استانی صورت می‌گیرد که در اطراف کویر هستند؛ مانند خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان، یزد، اصفهان،‌ قم و سمنان. گرچه این مناطق در حال حاضر نیز با آبی که در اختیار دارند بهترین محصولات را نیز تولید می‌کنند.