بهمن حسین‌پور، سفیر ایران در ترکیه، تشنج در روابط تهران- آنکارا را رد کرد. حسین‌پور در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ان.تی.وی در پاسخ به اینکه به نظر می‌رسد روابط ایران و ترکیه در موضوع سوریه و امکان تغییر محل مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ از استانبول به مکانی دیگرمتشنج شده است، گفت: روابط تهران ـ آنکارا متشنج نشده است. به گزارش ایسنا او ادامه داد: با نظر شما درباره متشنج بودن روابط ایران و ترکیه موافق نیستم. وزیر خارجه ترکیه سال گذشته ۱۰ بار به تهران سفر کرد و وزیر امور خارجه ایران ۹ بار به آنکارا آمد، در کدامیک از کشورها می‌توانید این امر را مشاهده کنید؟ این امر بیانگر روابط مستحکم دو کشور است. نخست‌وزیر ترکیه هم تاکنون سه‌بار به ایران سفر کرده که این امر نشانگر صمیمیت مقامات دو کشور است. البته این به آن معنا نیست که دو کشور در برخی از مسائل اختلاف سلیقه ندارند. مثل اختلاف بر سر رخدادهای سوریه که به طور مفصل در ایران بحث شد.

حسین‌پور گفت: مقامات دو کشور در تهران درباره موضوع سوریه در دیدارهای خصوصی و عمومی بحث و تبادل نظر به عمل آوردند و برخی از افراد که سخن از تنش در روابط دو کشور به میان می‌آورند، اطلاعی از کل قضایا ندارند. درباره تغییر محل برگزاری نشست ایران و گروه ۱+۵، مقامات ایران و ترکیه با یکدیگر در حال تماس و گفت‌وگو هستند. همان‌طور که وزیر خارجه ترکیه عنوان کرد محل برگزاری این نشست مهم نیست، بلکه دستاوردهای این نشست مهم است.

سفیر ایران در ترکیه اظهار کرد: هیچ یک از مقامات دولتی درباره مکان مذاکرات حرفی نزده‌اند. هنوز دولت و جلیلی، مذاکره کننده ارشد ایران در این‌باره اظهار نظر نکرده‌اند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره احضارش به وزارت خارجه ترکیه در چهارشنبه هفته گذشته به دلیل برخی سخنان مقامات ایرانی درباره برگزاری نشست موسوم به دوستان سوریه در استانبول گفت: سیاست خارجی ایران توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی، رییس‌جمهور و وزیر امور خارجه ایران تبیین می‌شود، این سخنان موضع رسمی ایران نیست. ایران یک کشور آزاد است و تمامی افراد می‌توانند درباره مسائل ابراز نظر کنند. وی تاکید کرد: آن چیزی که برای ما در موضوع سوریه مهم است، دفاع از مردم این کشور، بدون دخالت کشورهای خارجی است.

دلیل کاهش واردات نفت ترکیه از ایران

حسین پور درباره کاهش واردات نفت ترکیه از ایران نیز گفت: مقامات ترکیه اعلام کردند که شرکت وارد کننده نفت ترکیه یک شرکت خصوصی است و برای ایجاد تنوع در خرید نفت خود نسبت به کاهش واردات نفت از ایران اقدام کرده است. با این وجود گفت‌وگوهای مقامات بخش انرژی ایران و ترکیه هم‌چنان ادامه دارد و به تازگی وزیر نفت ایران با وزیر انرژی ترکیه در خصوص مسائل مختلف با یکدیگر گفت‌وگو کرده‌اند. از تحریم نفتی ایران غربی‌ها بیشتر از همه ضربه دیدند و ضرر کردند. قیمت نفت به بالاترین حد رسید و خودشان در چاهی که کندند، افتادند.