گزارش اکونومیست از تغییر روند سرمایه‌گذاری خارجی در ایران

واحد اطلاعات اکونومیست در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد که سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران طی سال‌های آینده افزایش خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، اکونومیست در گزارش ماه مارس ۲۰۱۲ خود عنوان کرد که سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران طی سال گذشته یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده است که این شاخص در سال جاری با ۱۵۰ میلیون دلار کاهش به یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار خواهد رسید که ۲۳/۰ درصد تولید ناخالص داخلی است.اکونومیست میزان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران طی سال ۸۹ را سه میلیارد و ۲۰ میلیون دلار اعلام کرده است. به اعتقاد این موسسه طی سال‌های آتی ورود سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران افزایش خواهد داشت، به‌طوری که انتظار می‌رود در سال آتی یک میلیارد و ۲۶۰ میلیون دلار سرمایه مستقیم خارجی وارد کشور شود که ۲۰/۰ درصد تولید ناخاص داخلی است.

اکونومیست انتظار دارد که در سال ۹۳ اندکی بر سرمایه‌گذاری خارجی ایران افزوده شده و این رقم به یک میلیارد و ۳۰ میلیون دلار یا ۱۹/۰ درصد تولید ناخالص داخلی برسد و دوباره در سال ۹۴ کشور شاهد رشد سرمایه‌گذاری خارجی به یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار خواهد بود. در این سال سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی معادل ۲۳/۰ درصد تولید ناخالص داخلی خواهد بود. سهم سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران از تولید ناخالص داخلی در سال‌ ۱۳۹۵ به ۲۱/۰ درصد خواهد رسید و این در حالی است که این سرمایه‌گذاری تغییری نداشته و همان یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار خواهد بود.