احمد خاتمی: پرونده‌ رابطه با آمریکا در اختیار ولی فقیه است

سعیدی: این سخنان، شائبه اختلاف نظر مسوولان را تقویت می‌کند دنیای اقتصاد- سخنان اخیر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره نامه‌نگاری‌اش با امام‌خمینی(ره) در خصوص مذاکره با آمریکا، همچنان خبر ساز است. در تازه‌ترین واکنش، سیداحمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران در خطبه های دیروز نماز جمعه گفت: مساله مربوط به آمریکا در اختیار شخص ولی فقیه است و هیچ شخص در هیچ جایگاه و مقامی جز مقام معظم رهبری در این رابطه نمی‌تواند کاری کند.

حجت الاسلام علی سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران نیز روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با یک سایت خبری، از سخنان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی انتقاد کرد و گفت: اظهارات رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، شائبه اختلاف نظر بین مسوولان نظام را در میان دشمنان تقویت خواهد کرد.

خاتمی: این پرونده در اختیار ولی فقیه است

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی در خطبه‌های‌ نماز جمعه این هفته تهران با بیان اینکه «دفاع از ولایت، یعنی رهروی و همراهی» تصریح کرد:‌ وقتی ولی فقیه به تصمیمی رسید همه باید گوش دهند و گرنه تا وقتی که ولی فقیه به تصمیمی نرسیده است همه حق اظهارنظر دارند و می‌توانند در عرصه‌ رایزنی برای رسیدن به رایی پخته به صحنه آیند. امام جمعه موقت تهران در ادامه به روز ۲۰ فروردین و بحث رابطه‌ آمریکا با ایران اشاره کرد و گفت: در پی اقدام انقلابی جوانان برای گروگان گرفتن جاسوس‌های آمریکایی، ریاست جمهوری وقت آمریکا، کارتر، تمام ارتباطات با ایران را قطع کرد و امام از این کار استقبال کرد و گفت اگر آمریکا یک کار خوب کرده باشد همین است و ما هم همین را می‌خواستیم. خاتمی با اشاره به اینکه «از زمان قطع رابطه‌ ایران با آ‌مریکا بارها آشکارا و پنهان مسوولان آمریکایی تقاضای مذاکره کردند» گفت: اولین بار در ۲۰ فروردین سال ۶۹ از سوی وزیر خارجه وقت آمریکا این موضوع مطرح شد که به سرعت معاون وقت پارلمانی رییس‌جمهور یک مقاله نوشت تحت عنوان استقبال از مذاکره با آمریکا و آن را یک فرصت طلایی خواند. خاتمی در ادامه به قرائت جواب مقام معظم رهبری در رابطه با این موضوع پرداخت و گفت: به صراحت می‌گویم پرونده‌ آمریکا و مساله مربوط به آمریکا در اختیار شخص ولی فقیه است و هیچ شخص در هیچ جایگاه و مقامی جز مقام معظم رهبری در این رابطه نمی‌تواند کاری کند.

سعیدی: با انسجام ملی هیچ‌گونه سازگاری ندارد

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در این باره گفت: افرادی که در گذشته جایگاهی داشتند و مردم از آنها انتظاراتی دارند، نباید وارد مسائلی شوند که زمینه طمع‌ورزی دشمنان را فراهم کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی سعیدی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان (وابسته‌به صدا و سیما)، با اشاره به اظهارات هاشمی رفسنجانی در خصوص آمریکا گفت: اینگونه اظهارات، پیام‌هایی است که از داخل به خارج ارسال می‌شود و با انسجام ملی و اقتدار داخلی هیچ‌گونه سازگاری ندارد.وی ادامه داد: اظهارات رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، شائبه اختلاف نظر بین مسوولان نظام را در میان دشمنان تقویت خواهد کرد و این در حالی است که اختلاف نظرهای موجود، بسیار جزئی است و همه خدمتگزاران نظام در راستای آرمان‌ها و منویات رهبر معظم انقلاب عمل می‌کنند. نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران با بیان اینکه اظهارات هاشمی به نفع دشمنان نظام تمام می‌شود؛ گفت: افرادی که در گذشته جایگاهی داشتند و مردم از آنها انتظاراتی دارند، نباید وارد مسائلی شوند که زمینه طمع‌ورزی دشمنان را فراهم کند.

بنابراین گزارش، آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی اخیرا در گفت‌وگو با فصلنامه مطالعات بین‌المللی درباره رابطه ایران و آمریکا اظهار کرده بود: من در سال‌های آخر حیات امام(ره) نامه‌ای را خدمتشان نوشتم و هفت موضوع را با امام مطرح کردم که یکی از این مسائل رابطه با آمریکا بود. نوشتم بالاخره سبکی که الان داریم که با آمریکا نه حرف بزنیم و نه رابطه داشته باشیم، قابل تداوم نیست. آمریکا قدرت برتر دنیا است. مگر اروپا با آمریکا، چین با آمریکا و روسیه با آمریکا چه تفاوتی از دید ما دارند؟ اگر با آنها مذاکره داریم، چرا با آمریکا مذاکره نکنیم؟ معنای مذاکره هم این نیست که تسلیم آنها شویم. مذاکره می‌کنیم اگر مواضع ما را پذیرفتند یا ما مواضع آنها را پذیرفتیم، تمام است.