حل مشکل تردد خودروهای حامل زائران ایرانی به عراق

وزیر راه و شهر‌سازی از حل مشکل تردد اتوبوس‌ها و دیگر خودروهای حامل زائران ایرانی به عراق خبر داد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، علی نیکزاد گفت: در سفر دو ماه گذشته وزیر حمل و نقل عراق تاکید کردیم که به اتوبوس‌های حامل زائران ایرانی عازم کربلا امکان تردد بدهند، تا جابه‌جایی اتوبوس در مرز مهران انجام نشود. وی تصریح کرد: برای اولین بار هفته گذشته اتوبوس‌های ایرانی از مرز مهران به سمت کربلا عبور کردند و با ورود به خاک کشور عراق قرار است زائران ایرانی را به کربلا برسانند. وزیر راه و شهر‌سازی ادامه داد: از این به بعد هیچ مشکلی در تردد خودروهای عبوری زائران ایرانی به کربلا وجود ندارد و اهالی کشور مجاور نیز می‌توانند با خودروهای خود وارد کشورمان شوند.نیکزاد در خصوص پروازهای هوایی به مقصد نجف و بغداد نیز خاطرنشان کرد: در این زمینه نیز مشکل خاصی وجود ندارد و بر اساس تفاهم‌نامه انجام شده بین دو کشور برقراری پرواز از نقاط مختلف کشور به مقصد نجف و بغداد به قصد سیاحت و زیارت هیچ منعی ندارد. نیکزاد سفر سالانه یک میلیون نفر ایرانی به عتبات عالیات و عراق و حضور متقابل ۵۰۰ هزار زائر عراقی در خاک کشور را زمینه‌ای برای توسعه روابط دو کشور دانست و ادامه داد: در حال حاضر در بسیاری از استان‌های کشور پرواز هوایی به مقصد بغداد و نجف انجام می‌شود و امسال انتظار می‌رود با فعالیت شرکت‌های هواپیمایی این امر در سایر استان‌ها نیز محقق شده و روابط حسنه بین ایران و عراق گسترش یابد.

ایران هیچ هواپیمایی از قطر نمی‌خرد

همچنین به گزارش خبرگزاری مهر، نیکزاد پیش از ظهر جمعه در بازدید از پروژه‌های عمرانی استان اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: وزارت راه و شهرسازی از خرید هواپیما از شرکت هواپیمایی قطر ایرویز منصرف شده و هیچ هواپیمایی از کشور قطر خریداری نخواهد شد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون ۱۸ خط هوایی در کشور فعال است، تصریح کرد: از این تعداد تنها شرکت هواپیمایی هما متعلق به دولت است و بقیه شرکت‌های هواپیمایی متعلق به بخش خصوصی است.

نیکزاد با اشاره به آماده‌سازی وزارت راه و شهرسازی برای واگذاری شرکت هواپیمایی هما به بخش خصوصی ادامه داد: دولت طبق اصل ۴۴ قانون اساسی و با هدف سهولت انجام خدمات و ارتقای خدمات هواپیمایی، شرکت هما را به بخش خصوصی واگذار می‌کند.