انتقاد آیت الله مکارم شیرازی از سخنان نوروزی احمدی‌نژاد درباره فردوسی

احمدی‌نژاد: فردوسی مکتب پیامبر اسلام را نجات داد

مکارم شیرازی: این سخن ظلم به علمای اسلام است دنیای اقتصاد- محمود احمدی‌نژاد که در ایام عید، برای شرکت در سومین جشن جهانی نوروز به تاجیکستان سفر کرده بود، باز هم به تعریف و تمجید از فرهنگ ایرانی پرداخته و این بار فردوسی را نجات دهنده مکتب پیامبر و اسلام معرفی کرد. سخنانی که باعث انتقاد آیت‌الله مکارم شیرازی شد. این مرجع تقلید در واکنش نسبت به این سخن احمدی‌نژاد مبنی بر اینکه «فردوسی مکتب پیامبر گرامی اسلام را نجات داد»، گفت: «خوب است که افراد، مراقب سخنانشان باشند و بدانند که این سخن آنان، چه آثار شومی درپی دارد.» این البته اولین باری نیست که رییس‌جمهور از فرهنگ ایرانی دفاع می‌کند، سخنانی که منتقدانش مرجع آن را رییس دفتر احمدی‌نژاد می‌دانند و البته از تاکیدات رییس‌جمهور بر این موضوع نیز گلایه دارند. با این حال احمدی نژاد این بار علاوه بر دفاع از تمدن و ملت ایرانی به عنوان تنها تمدنی که با تکیه بر مکتب پیامبر گرامی اسلام (ص) و راه امیرالمومنین (ع) در مقابل زیاده‌خواهان ایستاده، برداشت جدیدی را از شاهنامه فردوسی ارائه کرده و آن را نجات‌دهنده مکتب پیامبر معرفی کرده است.

به گزارش ایرنا، «محمود احمدی‌نژاد» در سومین جشن جهانی نوروز که در کاخ سامان شهر دوشنبه برگزار شد، شاهنامه فردوسی را توحیدنامه، انسان‌نامه، عدالت‌نامه و عشق‌نامه توصیف کرد و گفت: فردوسی مکتب پیامبر گرامی اسلام را نجات داد و بار حقیقی این مکتب را از دوش نااهلان برداشت و بر دوش ملت ایران گذاشت و این ملت نیز الحق به خوبی از عهده ایفای این مسوولیت برآمد.

مطرح کردن فردوسی به عنوان منجی اسلام، ظلم به علمای دین است

اما آیت‌الله مکارم شیرازی در واکنش به این سخنان بدون آنکه نامی از احمدی‌نژاد بیاورد، گفت: یکی از مسوولان کشور جمله عجیبی درباره مکتب ایرانی گفته است که جناب فردوسی مکتب پیامبر(ص) را نجات داد. این چقدر ظلم است به علمایی که از صدر اسلام تا امروز،‌ در راستای حفظ مکتب اسلام و تشیع مشکلات و ناملایمت‌های زیادی را به جان خریدند.

به گزارش ایلنا، وی در درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم، با بیان اینکه خود فردوسی نیز چنین عبارتی را تکذیب می‌کند، اظهار کرد: فردوسی گفته است که «بسی رنج بردم بدین سال سی//عجم زنده کردم بدین پارسی»؛ خود می‌گوید که با تلاش‌های زیادی که در این سی سال متحمل شده‌ام، زبان فارسی را زنده کرده‌ام. بنابراین، اینکه گفته می‌شود، فردوسی مکتب پیامبر اسلام(ص) را نجات داده است،‌ بی‌انصافی است.

وی با بیان اینکه مشخص نیست اینها چه هدفی دارند، خاطرنشان کرد: برخی می‌گویند که هدف از مطرح کردن این حرف‌ها، این است که با روحانیت مبارزه کنند و نقش آن را کمرنگ نمایند،‌ همچنین گفته می‌شود که هدفشان قرار دادن مکتب ایرانی در برابر نظام جمهوری اسلامی ایران است تا ما را از سایر کشورهای اسلامی جدا سازند. آیت‌الله مکارم‌شیرازی خاطرنشان کرد: خوب است که افراد، مراقب سخنانشان باشند و بدانند که این سخن آنان، چه آثار شومی درپی دارد.