دنیای اقتصاد- آخرین تلاش‌های شماری از نمایندگان مخالف طرح سوال از رییس‌جمهور به ثمر ننشست و عصر دیروز سخنگوی هیات رییسه مجلس اعلام کرد: «انصراف ۱۱ نماینده از طرح سوال، منشا اثر نیست؛ بنابر این سوال از رییس‌جمهور در دستور کار روز چهارشنبه مجلس است و اعمال می‌شود.» به این ترتیب محمود احمدی‌نژاد نخستین رییس‌جمهور در تاریخ جمهوری اسلامی خواهد بود که امروز برای پاسخگویی به سوالات علی مطهری و ۷۸ نماینده دیگر راهی مجلس می‌شود. احمدی‌نژاد امروز برای پاسخ به سوال ۷۹ نماینده مجلس راهی بهارستان می‌شود

شکست آخرین چانه‌زنی‌ها برای لغو سوال

دنیای اقتصاد- ملیحه ابراهیمی:آخرین چانه‌زنی‌های حامیان دولت در مجلس هم نتیجه نداد و محمود احمدی‌نژاد امروز برای پاسخ به ۱۰ سوال نمایندگان به مجلس می‌رود.

تلاش سرسختانه روز گذشته نمایندگان حامی دولت، از اعلام انصراف ۱۱ امضاکننده سوال از رییس‌جمهور گرفته تا رایزنی در جلسه فوق‌العاده هیات‌رییسه، به بار ننشست و هیات‌رییسه پس از چندین ساعت جلسه و بحث و گفت‌وگو اعلام کرد که «انصراف این افراد براساس ماده ۱۹۶ آیین‌‌نامه داخلی مجلس و اصل ۸۸ قانون اساسی، منشا اثر نیست و سوال از رییس‌جمهور روز چهارشنبه در دستور کار مجلس است و اعمال می‌شود.»اما به نظر می‌رسد که این آخرین حربه نمایندگان حامی دولت برای لغو کردن موضوع سوال از احمدی‌نژاد نباشد، چرا که برخی نمایندگان همچون فاضل موسوی، عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس از نقشه برخی نمایندگان طرفدار دولت برای آبستراکسیون در جلسه سوال از رییس‌جمهور، خبر دادند. حال باید دید که امروز این نقشه عملیاتی می‌شود و جلسه علنی مجلس از نصاب می‌افتد یا نه؟

اولین سوال تاریخ جمهوری اسلامی از یک رییس‌جمهور، اما تنها با این مخالفت‌های دقیقه نودی همراه نبود؛ یکشنبه گذشته هم کسانی همچون احمد توکلی و الیاس نادران که به عنوان منتقدان دولت شناخته شده‌اند، به همراه برخی حامیان دولت، بیانه‌ای را منتشر کردند و در آن خواستار لغو موضوع سوال از رییس‌جمهور شدند؛ چرا که نگران بودند جلسه سوال از احمدی‌نژاد به «اغراض متعارف سیاسی آلوده شود و به تعامل سازنده و قانونمند و گره‌گشای مجلس و دولت آسیب رساند و فضا را احتمالا نا شفاف‌تر ‌سازد.»

به‌رغم همه این مخالفت‌ها، علی لاریجانی، رییس مجلس شنبه شب گذشته با حضور در یک برنامه تلویزیونی، سوال از رییس‌جمهور را «رفتاری دموکراتیک و منطقی» دانست و گفت: نباید این سوال را تبدیل به مساله‌ای بزرگ و پیچیده کرد.

سوال چگونه به نتیجه رسید؟

سوال از رییس‌جمهور ۱۸ بهمن‌ماه سال‌جاری، پس از ماه‌ها چالش و رایزنی علی مطهری و ۷۸ نماینده دیگر، در صحن علنی مجلس اعلام وصول شد و زمان حضور محمود احمدی‌نژاد نیز در همان روز، با احتساب فرصت یک ماهه رییس‌جمهور، نیمه دوم اسفندماه اعلام شد. همزمان با اعلام وصول سوال از رییس‌جمهور در مجلس محمدرضا میرتاج‌الدینی معاون پارلمانی رییس‌جمهور نیز در گفت‌و‌گو با روزنامه ایران، ارگان مطبوعاتی دولت اعلام کرد که دولت امتناع و ابایی برای پاسخ به سوالات نمایندگان ندارد و از پاسخگویی استقبال می‌کند. در نهایت محمود احمدی‌نژاد باید امروز برای پاسخگویی به ۱۰ سوال نمایندگان به مجلس برود و در مقابل علی مطهری، که نماینده سوال‌کنندگان است و درباره محورهای آن سخنرانی می‌کند، پاسخگو باشد.

آخرین تصمیم هیات‌رییسه

دیروز اما آخرین تلاش‌های برخی نمایندگان برای لغو سوال از رییس‌جمهور انجام شد. محسن کوهکن، سخنگوی هیات رییسه مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به انصراف۱۱ امضاکننده سوال از رییس‌جمهور در جلسه علنی روز گذشته مجلس، گفت که هیات‌رییسه عصر دیروز جلسه‌ ویژه‌ای ‌برای بررسی این موضوع برگزار و اعلام کرد: انصراف این افراد بر اساس ماده ۱۹۶ آیین‌‌نامه و اصل ۸۸ قانون اساسی منشا اثر نیست و سوال از رییس‌جمهور در دستور کار امروز مجلس قرار می‌گیرد و اعمال می‌شود.وی افزود: در جلسه روز گذشته هیات‌رییسه به تفسیر آیین‌نامه در این زمینه پرداختیم، اما به دلیل اینکه اعضای هیات‌رییسه به نظر مشترک درباره اصل ۸۸ قانون اساسی و ماده ۱۹۶ آیین‌‌نامه نرسیدند، نظرات مشورتی خود را به رییس مجلس ارائه دادند. کوهکن ادامه داد: از آنجا که قانون اختیار تام به رییس مجلس داده است، علی لاریجانی بعد از دریافت نظرات مشورتی اعضای هیات‌رییسه، دو تا سه ساعت این موضوع را بررسی کرد و در نهایت تصمیم آن شد که اعلام کردم. به گفته کوهکن، رییس‌جمهور هم اعلام کرده است که در جلسه امروز مجلس شرکت خواهد کرد.

امکان انصراف وجود ندارد

علی مطهری، نماینده تهران اما در مورد اظهاراتی مبنی بر انصراف ۱۱ امضا‌کننده طرح سوال از رییس‌جمهور گفت: این خبر دروغ محض است و اگر کسی از پاسخ‌های نمایندگان احمدی‌نژاد قانع شده بود، حداکثر ظرف یک هفته فرصت داشت موضع‌ خود را اعلام کند. طراح اصلی سوال از رییس‌جمهور تاکید کرد: طرح سوال اعلام وصول شده است و بیان سخنانی که خبر از حذف امضاها یا از حدنصاب افتادن طرح می‌دهند منطقی نیست. وی تاکید کرد: این طرح روز چهارشنبه بدون هیچ مانعی و براساس توافقات قبلی اجرایی می‌شود.

شیطنت دولتی‌ها؟

سخنگوی طراحان سوال از رییس‌جمهور هم روز گذشته با تکذیب خبر پس گرفتن امضای چند تن از امضا‌کنندگان طرح سوال از رییس‌جمهور، گفت: انتشار این خبر شیطنت دوستان دولتی است که قصد دارند خوش خدمتی دیگری به دولت کنند.مصطفی رضاحسینی در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه موضوع سوال به جریان افتاده و امروز در مجلس نهایی خواهد شد، گفت: بهتر است دوستداران دولت به فکر پاسخگویی شایسته رییس‌جمهور در صحن مجلس باشند.

روند بررسی سوال از رییس‌جمهور

براساس آیین‌‌نامه داخلی مجلس نماینده سوال‌کنندگان ۱۵ دقیقه فرصت دارد تا سوالات را مطرح کند و رییس‌جمهور نیز برای پاسخگویی به این سوالات یک ساعت فرصت دارد. همچنین، در پایان جلسه سوال از رییس‌جمهور، رای‌گیری مبنی بر قانع شدن یا قانع نشدن نمایندگان از پاسخ‌های رییس‌جمهور انجام نمی‌شود. مهم‌ترین محورهای سوال ۷۹ نماینده مجلس از احمدی‌نژاد «خانه‌نشینی ۱۱ روزه رییس‌جمهور»، «پرداخت نکردن اعتبارات ارزی مترو» و «اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها با شیبی تندتر از مصوبه مجلس» است.