ضرب‌الاجل برای امضای حکم دانشگاه آزاد

آخرین جلسه هیات امنای دانشگاه آزاد در ۲۱ دی ماه/ عکس: ایسنا

هیات موسس دانشگاه آزاد: جلسه هیات امنا برای تعیین تکلیف رییس دانشگاه مجددا تشکیل می‌شود دنیای اقتصاد- حامد صالح آبادی: انتخاب رییس دانشگاه آزاد در دو ماه اخیر به یکی از معضلات اصلی این دانشگاه تبدیل شده است. پس از مخالفت آیت‌الله‌هاشمی رفسنجانی با نتیجه جلسه جنجالی ۲۱ دی ماه هیات امنا که در آن ۵ تن از اعضای دولتی هیات امنا در غیاب چهار عضو دیگر به ریاست فرهاد دانشجو رای دادند؛ چالش‌های فراوانی پیرامون انتخاب رییس دانشگاه آزاد بوجود آمد تا اینکه اخیرا شورای عالی انقلاب فرهنگی با افزودن تبصره‌ای به اساسنامه این دانشگاه، ضرب‌الاجلی یک ماهه برای امضای حکم رییس دانشگاه آزاد توسط آیت‌الله‌هاشمی تعیین کرد. اما هیات موسس دانشگاه نظر دیگری دارد و معتقد است باید مصوبه اصلاح اساسنامه به هیات موسس ابلاغ شود و پس از آن مجددا جلسه تعیین تکلیف رییس دانشگاه در هیات امنا برگزار شود. با این حال یک ابهام در زمینه ضرب‌الاجل یک ماهه شورای انقلاب فرهنگی به دانشگاه آزاد وجود دارد .چرا که در تبصره‌ای که اخیرا به اساسنامه افزوده شده، آمده است: رییس هیات امنا حداکثر ظرف مدت یک ماه از تاریخ تصویب شورای انقلاب فرهنگی باید حکم رییس دانشگاه را صادر کند. این در حالی است که شورای انقلاب فرهنگی در ۲۷ دی ماه ریاست فرهاد دانشجو را تصویب کرد که بر این اساس در ۲۷ بهمن این ضرب‌الاجل پایان یافته است و محمود احمدی‌نژاد می‌تواند حکم فرهاد دانشجو را امضا کند. از سوی دیگر برخی رسانه‌ها مبدا این تاریخ را ۸ بهمن ماه (زمان ابلاغ حکم ریاست فرهاد دانشجو به دانشگاه آزاد) اعلام کرده‌اند که در هفته جاری این ضرب‌الاجل یک ماهه به پایان می‌رسد.

بر اساس این گزارش، شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه ۲۷ دی ماه خود ریاست فرهاد دانشجو بر دانشگاه آزاد را تایید کرد و پس از آن در هشتم بهمن ماه محمود احمدی‌نژاد در نامه‌ای این مصوبه شورا را به دانشگاه آزاد ابلاغ کرد و بعد از طی شدن مراحل اداری این مصوبه در ۲۳ بهمن ماه در روزنامه رسمی ثبت شد. اما پس از اینکه آیت‌الله‌هاشمی حاضر به امضای حکم فرهاد دانشجو نشد، شورای عالی انقلاب فرهنگی یک گروه ۵ نفره را مامور کرد تا با رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام وارد مذاکره شوند. گروهی که در آن چهره‌هایی همچون محمدرضا مخبر دزفولی، علی اکبر ولایتی، حجت‌الاسلام محمدیان، غلامعلی حداد عادل و حجت‌الاسلام قمی حضور داشتند. این گروه با آیت‌الله‌هاشمی وارد مذاکره شد، اما براساس گزارش‌ها، این مذاکرات بی‌نتیجه ماند. این در شرایطی است که شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد که انتخاب فرهاد دانشجو روندی قانونی داشته است و محمود احمدی‌نژاد نیز حکم دانشجو را ابلاغ کرده است.

تبصره تازه بر اساسنامه

در تازه‌ترین اقدام اما شورای عالی انقلاب فرهنگی اقدام به تغییر اساسنامه دانشگاه آزاد کرد و با افزودن تبصره‌ای به اساسنامه، ابلاغ حکم رییس دانشگاه را تحت شرایطی (بعد از پایان ضرب‌الاجل یک ماهه) از حوزه وظایف رییس هیات امنا دانشگاه آزاد خارج کرد و به رییس شورای‌عالی انقلاب فرهنگی یعنی رییس‌جمهور سپرد. این در حالی است که پیش‌تر، یاسر‌هاشمی، رییس دفتر هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرده بود که در صورت تعیین ضرب‌الاجل از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی، آیت‌الله‌هاشمی حکم ریاست فرهاد دانشجو را امضا نخواهد کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری مهر، در جلسه ۲۵ بهمن ماه شورای عالی انقلاب فرهنگی (سه‌شنبه دو هفته قبل) یک تبصره به بند «ه» ماده‌۱۲ اساسنامه اصلاح شده دانشگاه آزاد اسلامی اضافه شد. تبصره‌ای که می‌گوید: «رییس هیات امنا موظف است پس از تصویب انتخاب رییس دانشگاه آزاد اسلامی در شورای عالی انقلاب فرهنگی، حداکثر ظرف مدت یک ماه از تاریخ تصویب، حکم وی را صادر کند و در صورتی که در مدت مقرر حکم رییس دانشگاه از سوی رییس هیات امنا صادر نشود، حکم مزبور توسط رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی یا با حق تفویض به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ابلاغ و صادر می‌شود.»

خبرگزاری مهر در این زمینه افزوده است: این مصوبه طی دو سه روز اخیر از سوی محمود احمدی‌نژاد، رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی به آیت‌الله‌هاشمی رفسنجانی ابلاغ شده است.

هیات موسس: جلسه می‌گذاریم

اما ماجرا به اینجا ختم نشد و هیات موسس دانشگاه آزاد در پی جلسه‌ای که هفته گذشته برگزار کرد؛ با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در صورتی که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به دانشگاه آزاد ابلاغ شود، باید یک بار دیگر هیات امنا برای تعیین تکلیف رییس دانشگاه تشکیل جلسه دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر، به دنبال ابلاغ مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص اصلاح اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامی، دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: هیات موسس دانشگاه آزاد موافقت کرد که پس از دریافت رسمی مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در هفته جاری، هیات امنای این دانشگاه بار دیگر تشکیل جلسه دهد تا روند قانونی انتخاب ریاست دانشگاه آزاد به سرانجام برسد.

دبیر هیات موسس دانشگاه آزاد نیز گفت:‌ اگر مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به طور رسمی و قانونی به ما ابلاغ شود جلسه هیات امنای دانشگاه آزاد را برای تعیین تکلیف ریاست این دانشگاه دهم اسفند برگزار می‌کنیم و فکر می‌کنم این مشکل در جلسه یادشده حل می‌شود. حمید میرزاده در گفت‌وگو با فارس گفت: عالی‌ترین رکن دانشگاه آزاد در ابتدا هیات موسس، سپس هیات امنا و آنگاه رییس دانشگاه آزاد است. وی اظهار کرد: هیات موسس دانشگاه آزاد در آخرین جلسه خود با نظر بسیار مثبت و تعامل سازنده از هیات امنا خواست در صورتی که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به طور رسمی و قانونی به هیات‌ امنا ابلاغ شود، این هیات نسبت به تشکیل جلسه برای به سرانجام رساندن سیاست دانشگاه آزاد اقدام کند.