علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه با توصیه به غرب مبنی بر اینکه شیوه تعامل را در قبال ایران در پیش بگیرد، گفت: جمهوری اسلامی در نشست با ۱+۵ در استانبول، با نگاهی مثبت و همراه با حسن نیت شرکت خواهد کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، صالحی دیروز پس از دیدار و گفت‌وگو با ساموئل سانتوز لوپز، وزیر خارجه نیکاراگوئه در نشست خبری مشترک به کشورهای غربی توصیه کرد که شیوه تعامل را در پیش بگیرند نه تقابل و افزود: جمهوری اسلامی ایران بارها آمادگی خود را برای همکاری با کشورهایی که علاقه‌مند هستند در این راستا حرکت کنند، اعلام کرده است.

توطئه برای خدشه به روابط ایران و کشورهای دوست

صالحی در پاسخ به سوالی درباره طراحی رسانه‌های صهیونیستی برای نسبت دادن انفجارهای اخیر در گرجستان، هند و تایلند به کشورمان گفت: معلوم است اینها توطئه‌هایی است که اندیشیده‌اند که به روابط ما با کشورهای دوست خدشه وارد کنند. وی با اشاره به فضای سنگین رسانه‌ای که علیه کشورمان ایجاد کرده‌اند، گفت: این هم یکی از شیوه‌های دیگر است. آمریکایی‌ها یک تهمت بی‌اساس و دروغ و خنده آوری را در ارتباط با ترور سفیر عربستان در واشنگتن به ما وارد کردند و قرار بود در دسامبر گذشته ( آذرماه) دادگاهی دایر کنند که برگزار نشد، البته معلوم نیست چه شد و بعد از آن بحث ترور را در هند،‌ گرجستان و تایلند عنوان کردند و نمی‌دانیم در آینده چه برنامه‌های دیگری دارند.

استانبول مکان مساعدی است

وی در پاسخ به سوالی در خصوص نامه ایران به گروه ۱+۵ و زمان و مکان نشست آتی با این گروه اظهار کرد: از نظر جمهوری اسلامی استانبول مکان مساعدی است، آقای جلیلی در نامه اخیر به خانم اشتون عنوان کرده که منتظر پاسخ طرف مقابل برای اعلام زمان این نشست در اسرع وقت هستیم و علی‌القاعده مکان استانبول خواهد بود.

رییس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه ما به دنبال شیوه و مکانیسمی برای برون رفت از موضوع هسته‌ای هستیم، به گونه‌ای که برای طرفین برد - برد باشد، گفت: ما وضعیت طرف مقابل را درک می‌کنیم، آنها می‌خواهند آبرومندانه از این وضعیت خارج شوند و ما هم آمادگی داریم که شرایط را برای خروج آبرومندانه آنها فراهم می‌کنیم.

صالحی ادامه داد: ما با نگاه مثبت و حسن نیت به این نشست می‌رویم و امیدواریم طرف مقابل نیز متقابلا حسن نیت خود را نشان دهد.

آژانس، اطلاعات بیشتر درباره فردو را می‌دهد

وزیر خارجه در مورد آخرین فعالیت‌های صورت گرفته در سایت هسته‌ای فردو نیز اظهارکرد: اطلاعات لازم در این زمینه به اندازه‌ای که ضرورت داشت توسط مسوولان سازمان انرژی اتمی اعلام شد. وی افزود: سانتریفیوژها نصب شده و تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد و اطلاعات بیشتر در گزارش ماه مارس (اسفند ماه) آژانس اعلام خواهد شد.

اظهارات هیگ متناقض بود

وزیر خارجه در واکنش به اظهارات ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلستان که عنوان کرده بلندپروازی‌های هسته‌ای ایران خاورمیانه را به سمت یک جنگ سرد سوق می‌دهد، با بیان اینکه یکی از شیوه‌‌های ایجاد فشار، تند کردن فضای رسانه‌ای است، گفت: صحبت‌ها و اظهارنظرهای برخی مسوولان غربی را باید از جنبه تبلیغاتی و در راستای ایجاد فضای تند رسانه‌ای نگاه کرد. آنها به ظن خود فکر می‌کنند با ایجاد این فضا، نگرانی ایجاد می‌کنند. صالحی اظهارات هیگ را تناقض آمیز خواند و افزود: از یک سو از نامه آقای جلیلی و آمادگی ایران برای حضور در نشست۱+۵ استقبال کرده و از سوی دیگر چنین اظهاراتی را مطرح می‌کنند. رییس دستگاه دیپلماسی گفت: ‌امیدواریم مجموعه کشورهای غربی شیوه و روش خود را در تعامل با ایران عوض کنند.

صالحی با بیان اینکه ۳۰ سال است که از این شیوه استفاده کردند و راه به جایی نبردند، خاطرنشان کرد: این تنها بر عزت و اقتدار ما افزود.