اختلال‌ها و وعده‌ها ادامه دارد

مرجان ربانی ـ طی ۴ سال اخیر ارتباطات اینترنتی کشور از طریق فیبری تامین شده که به طور متوسط ۶ ماه قطعی داشته است، این در حالی است که کارشناسان معتقدند برای مسیری که ۹۰درصد ارتباطات را تامین می‌کند باید چندین مسیر پشتیبان وجود داشته باشد اما متاسفانه وجود یک مسیر پشتیبان برای فیبرنوری کشور با ظرفیت بسیار پایین موجب شده تا طی ۱۳ روز گذشته با قطعی مسیر اصلی، اینترنت کشور دچار اختلال شود. اختلال‌های اخیر در حالی ادامه دارد که مسوولان شرکت ارتباطات زیرساخت ابتدا وعده رفع قطعی‌ها طی ۳ روز را داده بودند و سپس با انتقال ترافیک روی فیبرنوری ایران و ترکیه به عنوان فیبر پشتیبان اعلام برطرفی اختلال‌ها را کردند، اما پس از آن به دلیل ظرفیت پایین فیبرنوری ترکیه این مسیر نیز دچار مشکل شده است.

هم‌اکنون مسیراصلی و مسیر پشتیبان هر دو دچار مشکل شده‌اند و در نتیجه شبکه اینترنت در کشور هر روز با قطعی مواجه می‌شود و موجب ضرر بسیاری از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی و سایر افرادی که بر پایه اینترنت در حال کار و ارائه خدمات و تحصیل هستند شده است.

رضا پارسا کارشناس IT در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص قطعی شبکه اینترنت کشور معتقد است: مدیران تصمیم‌گیر مخابرات در کشور باید چنانچه بارها گفته شده است به فکر ایجاد مسیرهای پشتیبان برای زمان بروز قطعی لینک‌های اینترنتی باشند.

وی افزود: ۹۰درصد لینک ارتباطی کشور روی فیبر جاسک - فجیره است و هر زمان در هر نقطه‌ای این فیبر با مشکل برخورد کند کل شبکه اینترنت کشور قطع می‌شود و تنها راهکار تقسیم ترافیک بین چند نقطه و مسیر دیگر است.

پارسا افزود: فیبر نوری ایران و ترکیه به عنوان مسیر پشتیبان انتخاب شده، اما این مسیر نیز به دلیل ظرفیت کم دچار مشکل شده است، در حالی که مسیرهای بسیاری برای استفاده وجود دارند، اما مدیران دولتی پیگیری جدی برای استفاده از آنها نمی‌کنند.به گفته پارسا مخابرات و شرکت ارتباطات زیرساخت می‌توانند برای رفع مشکل اینترنت و مشکلات فنی شبکه با پیمانکاران خصوصی قرارداد بسته و از توان و تخصص بخش خصوصی استفاده کنند.

ناصر یوسف‌پور نیز دیروز در گفت‌وگو با ایسنا گفته است: مشکل فیبر نوری ایران و ترکیه در هفته جاری برطرف خواهد شد.

این در حالی است که وی در مصاحبه قبلی خود اعلام کرد تا پایان هفته گذشته مشکل این فیبر برطرف خواهد شد، اما هنوز اختلال‌ها ادامه دارد و دوباره وعده برطرف شدن مشکل‌ها تا پایان این هفته داده شده است.