تاکید جلیلی بر راهبرد گفت‌وگو برای همکاری

ما ژائو کسو، دستیار وزیر خارجه چین دیروز با سعید جلیلی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، سعید جلیلی در این دیدار بر راهبرد گفت‌وگو برای همکاری تاکید کرد. وی اظهار کرد: گفت‌وگوها تنها در مسیر همکاری است که می‌تواند رو به جلو و ثمربخش باشد. دستیار وزیر خارجه چین نیز با استقبال از رویکرد گفت‌وگو برای همکاری اظهار امیدواری کرد: گفت‌وگوهای ایران و ۱+۵ منتج به گام‌های جدی برای همکاری شود. تاکید بر از سرگیری مذاکرات ایران و ۱+۵

دستیار وزیر خارجه چین در سفر خود به تهران بر همکاری‌های نزدیک‌تر با ایران به ویژه در زمینه هسته‌ای تاکید کرد. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری رویترز، ما ژائوکسو، دستیار وزیر خارجه چین در سفر دو روزه خود به تهران درخواست پکن درخصوص همکاری‌های نزدیک‌تر با ایران در زمینه برنامه هسته‌ای را اعلام کرد. وی همچنین گفت: پکن امیدوار است گفت‌وگوها درباره برنامه هسته‌ای ایران که به افزایش تنش‌ها با غرب انجامیده است، به زودی از سر گرفته شود. دستیار وزیر خارجه چین روز یکشنبه هم با علی باقری، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی و محمدمهدی آخوندزاده معاون امور بین‌المللی وزارت خارجه به طور جداگانه دیدار کرد.

ما ژائوکسو همچنین در بیانیه‌ای که در وب‌سایت وزارت خارجه چین منتشر شده است، تاکید کرد: چین تمایل دارد برای از سرگیری سریع گفت‌وگوهای شش کشور با ایران و تشویق تهران به تقویت همکاری‌ها با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای اطمینان سازی در خصوص اینکه موضوع هسته‌ای ایران در مسیر مناسب گفت‌وگو پیش می‌رود، تلاش کند. چین به عنوان یکی از اعضای دائم شورای امنیت و یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان نفت ایران به شدت با تحریم‌های یکجانبه کشورهای غربی علیه تهران مخالفت کرده است.