پاسخ معاون رییس جمهور به منتقدان بودجه 91

میرتاج الدینی: تحریم‌ها تاثیری نخواهد داشت؛ لایحه بودجه در هر شرایطی جوابگوی نیازهای کشور است

دنیای‌اقتصاد- محمدرضا میرتاج‌الدینی، معاون پارلمانی رییس‌جمهور به گروهی از منتقدان بودجه ۹۱ در مجلس پاسخ داد، گروهی که می‌گویند بودجه ۹۱ برای شرایط تحریم تنظیم نشده است. معاون پارلمانی رییس‌جمهور در پاسخ به آنها می‌گوید که تحریم‌های دشمنان علیه ایران، تاثیری بر بودجه سال ۹۱ کشور نخواهد داشت. او تاکید می‌کند هرچقدر هم که تحریم‌ها شدید باشد، ایران آمادگی کامل برای مقابله با آنها را دارد.

این اظهارات میرتاج‌الدینی تقریبا همان پاسخ‌هایی است که محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور همواره درباره تحریم‌ها به زبان آورده است. معاون رییس‌جمهور معتقد است تحریم‌ها باعث بروز خلاقیت جوانان و کارشناسان می‌شود. البته به نظر نمی‌رسد این پاسخ برای منتقدان این روزهای بودجه ۹۱ چندان قانع‌کننده باشد. چه اینکه پیش‌تر، حمیدرضا فولادگر، رییس کمیسیون اصل ۴۴ قانون اساسی مجلس در این باره گفته بود که بودجه سال آینده برای شرایط عادی کاربرد دارد نه شرایط سخت و تحریم.

این نماینده مجلس افزوده بود که باید در شرایط تحریم و «جنگ اقتصادی»، یک نشانی از تلاش دولت در حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری وجود داشته باشد و مشخص باشد که در شرایط تحریم و فشار اقتصادی، بودجه چگونه عمل خواهد کرد؟ به گفته او، لازم بود تا دولت در زمینه رفع موانع تولید و تقویت سرمایه‌گذاری‌های داخلی و همچنین ایجاد انضباط ارزی، برنامه‌های روشنی را ارائه کند.اما معاون پارلمانی رییس‌جمهور در پاسخ به این انتقادها به ایرنا گفت که «بودجه سال آینده به صورتی تنظیم شده که در هر شرایطی جوابگوی نیازهای کشور است.» وی با بیان اینکه تحریم‌ها برای اولین بار نیست که به ایران تحمیل می‌شود، اظهار کرد: هرچقدر هم که تحریم‌ها شدید باشد، ایران آمادگی کامل برای مقابله با آنها را دارد. وی با اشاره به اینکه تحریم ها، ایران را به سمت اتکا به توان بومی و داخلی سوق می‌دهد، تصریح کرد: این تحریم‌ها باعث بروز خلاقیت جوانان و کارشناسان ما در عرصه‌های مختلف و شکوفاتر شدن آنان می‌شود. معاون پارلمانی رییس‌جمهور با تاکید براینکه بودجه سال ۹۱ با نگاه جاری و اقتصادی در شرایط مختلف تدوین شده است، گفت: بودجه سال آینده با هزینه ۳۸ هزار میلیارد تومانی دارای اولویت‌های بسیار خوبی در بخش بهداشت و درمان، سلامت و فرهنگی است. میرتاج‌الدینی با اشاره به اینکه بودجه عمرانی سال ۹۱ حدود هشت هزار میلیارد تومان است، یادآور شد: این بودجه دارای امتیازاتی به صورت عمرانی، ملی و استانی برای هر استان است که عملا در اختیار مسوولان استان‌ها قرار می‌گیرد.

وی افزود: با این امتیاز به استان‌ها، شاهد سرعت عمل زیاد در پیشرفت پروژه‌های نیمه‌کاره و جدید هر استان خواهیم بود.

کارگروه مجلس برای بررسی ایرادات بودجه

از سوی دیگر، در حالی که دولتمردان به طور کامل از لایحه بودجه سال ۹۱ دفاع می‌کنند، شماری از نمایندگان و هیات‌رییسه مجلس نقدهایی را به نحوه تنظیم بودجه ۹۱ وارد می‌دانند. پس از آنکه هفته گذشته خبر رسید هیات‌رییسه مجلس به مرکز پژوهش‌های مجلس و دیوان محاسبات به عنوان دو بازوی پژوهشی و نظارتی قوه مقننه ماموریت داده است تا ایرادات این لایحه را پیش از بررسی آن در کمیسیون تلفیق بودجه رفع کنند، حالا حمیدرضا فولادگر از تشکیل کارگروهی دیگر در همین زمینه خبر داده است. هرچند به گفته او، این کارگروه قرار است مغایرت‌های موجود درلایحه بودجه۹۱ با قانون برنامه پنجم و قانون سیاست‌های اجرایی اصل ۴۴ را بررسی و رفع کند.

به اعتقاد فولادگر در بودجه ۹۱ شرکت‌های دولتی از شمول واگذاری‌ها خارج شده‌اند و همچنین بر اساس ماده‌ای که این نماینده توضیحی درباره آن نداده، امکان دارد کل برنامه پنجم و اصل ۴۴ قانون اساسی در جریان اجرای این لایحه کنار گذاشته شود. به همین منظور او از تشکیل کارگروهی متشکل از برخی اعضای این کمیسیون، نمایندگان اتاق بازرگانی و تعاون، مرکز پژوهش‌ها، دیوان محاسبات و یکی از ادارات کل وزارت اقتصاد و دارایی برای بررسی جزئیات مغایرت‌های موجود درلایحه بودجه۹۱ با قانون برنامه پنجم و قانون سیاست‌های اجرایی اصل ۴۴ خبر داده است.

رییس کمیسیون ویژه اصل ۴۴ در گفت‌وگو با ایسنا گفت: در کمیسیون لایحه بودجه سال ۱۳۹۱ را بررسی کرده و مغایرت‌های شش‌گانه آن را با قانون برنامه پنجم توسعه و قانون سیاست‌های اجرایی اصل ۴۴ استخراج کرده‌ایم.

رییس کمیسیون ویژه اصل ۴۴، با اشاره به برخی از مغایرت‌های لایحه بودجه ۹۱ با قوانین بالادستی ابراز عقیده کرد: در قالب ماده‌ای از لایحه بودجه حکمی آورده شده که در صورت اجرایی شدن، احتمال کنار گذاشتن برنامه پنجم و قانون سیاست‌های اجرایی اصل ۴۴ قوت خواهد گرفت. فولادگر افزود: در ماده دیگری از احکام بودجه لیستی از شرکت‌های دولتی مشخص و درخواست شده است که این شرکت‌ها از شمول واگذاری‌ها معاف شوند.

بررسی ردیف‌های بودجه ۹۱ در دیوان محاسبات

رییس دیوان محاسبات کشور از بررسی دقیق لایحه بودجه ۹۱ و انطباق آن با قانون برنامه پنجم توسعه قبل از بررسی در مجلس خبر داد و گفت: در این بررسی کارشناسانه وارد ردیف‌های بودجه شده‌ایم، کاری که هیچ گاه مجلس هم وارد آن نمی‌شد.عبدالرضا رحمانی فضلی در گفت‌وگو با مهر، با اشاره به کمیته تشکیل شده از کارشناسان دیوان محاسبات و کارشناسان حوزه‌های مختلف اجرایی برای بررسی لایحه بودجه ۹۱ و نواقص آن اظهار کرد: در این بررسی از اساتید دانشگاه و افراد با تجربه بیرونی استفاده کرده‌ایم و حتی داخل ردیف‌های بودجه هم شده‌ایم، در حالی که مجلس هیچ‌گاه وارد ردیف‌های بودجه نمی‌شود. وی ادامه داد: در این بررسی کارشناسی بودجه ۹۱ را با بودجه ۹۰ انطباق می‌دهیم و همچنین از نظر انطباق با قانون برنامه پنجم هم بررسی‌های دقیقی انجام خواهیم داد. رییس دیوان محاسبات کشور ابراز امیدواری کرد بررسی دقیق دیوان محاسبات و کمیته تشکیل شده تا پس از انتخابات کامل و نواقص لایحه بودجه ۹۱ رفع شود و گزارش آن در اختیار نمایندگان قرار گیرد. رحمانی فضلی در پاسخ به این سوال که لایحه بودجه ۹۱ تا چه میزان متفاوت از لایحه بودجه ۹۰ است، گفت: در لایحه تقدیمی دولت تفاوت‌های زیادی با بودجه ۹۰ شاهد هستیم، به طوری‌که دربرخی بندها مواردی هست که جهت‌گیری بودجه ۹۱ را عوض می‌کند.وی درباره رقم درنظر گرفته شده برای هدفمندی یارانه‌ها نیز گفت: در این مورد رقمی در بندها و اجزای بودجه عمومی نیامده، اما رقم آن در قالب بودجه شرکت‌ها دیده شده است.