رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار با جمعی از اصحاب فرهنگ و رسانه به پرسش‌های آنان پاسخ گفت. به گزارش ایلنا، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در پاسخ به پرسشی، با اشاره به قطع رابطه آمریکا با جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب اسلامی گفت: مردم ما خاطره خوبی از حضور آمریکا در ایران به لحاظ دخالت‌های استعماری در ایران به‌ویژه حمایت‌های بی‌پرده این کشور از رژیم پهلوی ندارند؛ اما آمریکا می‌تواند دیوار بی‌اعتمادی با ایران را براساس احترام متقابل و روابط برابر و سازنده کوتاه‌تر کند.

وی همچنین با تاکید بر لزوم رفع ابهام و پاسخ به سوالات مردم و به خصوص نسل جوان کشور گفت: متاسفانه در حال حاضر ممکن است پاسخ‌های قانع‌کننده‌ای به پرسش‌های جوانان داده نشود و در این حالت این نگرانی وجود دارد که این قشر پویا پاسخ ابهامات خود را از مراجع دیگری بگیرند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در پاسخ به پرسشی درباره نحوه اداره و هدایت کشور در طول سه دهه گذشته و تشدید بداخلاقی‌ها در جامعه، افراط و تفریط گروه‌ها را از نقایص اساسی اداره کشور در ادوار گوناگون خواند و تصریح کرد: بسیاری از بداخلاقی‌ها، تهمت‌زنی‌ها و فحاشی‌های موجود، ناشی از تعصبات کور و غلبه افراط و دگم‌اندیشی به جای تعقل و منطق انسانی و اخلاقی است.