دنیای اقتصاد- «نمی‌توانیم به دلیل ضیق وقت، لایحه بودجه را سرسری بررسی کنیم.» این پاسخ علی لاریجانی، رییس مجلس به تذکر مهدی کوچک‌زاده، نماینده حامی دولت بود که در نشست علنی دیروز مجلس، خواهان تصویب هر چه سریع‌تر لایحه بودجه سال ۹۱ شده بود. از سوی دیگر، با تعطیلی مجلس تا ۱۴ اسفندماه به نظر می‌رسد عدم تصویب بودجه ۹۱ در سال ۹۰ قطعی باشد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، پس از آنکه رییس‌جمهور با تاخیری دوماهه لایحه بودجه ۹۱ را ۱۲ بهمن سال‌جاری به مجلس ارائه کرد، از نمایندگان خواست تا در دو یا سه شیفت‌ کاری لایحه بودجه را سریع‌تر بررسی کنند و به دست دولت برسانند. در پی این درخواست احمدی‌نژاد بود که برخی نمایندگان حامی دولت هم در تذکرهای مختلف در صحن علنی مجلس از همکاران خود خواستند که بدون توجه به «تعلل» و «رفتار خلاف قانون دولت»، در میان خودشان «امر به معروف کنند» و لایحه بودجه را هر چه سریع‌تر تصویب کنند. از جمله این نمایندگان مهدی کوچک‌زاده، نماینده تهران بود که روز گذشته در تذکری آیین‌نامه‌ای گفت که باید برای تامین آبروی مجلس، بودجه سال آینده را تا پایان ۹۰ تصویب کنیم. کوچک‌زاده با تاکید بر لزوم رسیدگی به قانون بودجه در ایام باقیمانده سال ۹۰ افزود: من این تذکر را برای حفظ شأن مجلس ارائه می‌کنم. فارغ از اینکه دیگران که از مجلس نیستند چه تعللی کرده‌اند، لایحه را دیر آوردند و خلاف قانون رفتار کردند ما می‌توانیم بین خود امر به معروف کنیم، بنابراین اگر از فرصت‌های پیش‌بینی شده استفاده حداکثری را داشته باشیم می‌توانیم در دو مهلت ده روزه بررسی بودجه را در کمیسیون‌های تخصصی و کمیسیون تلفیق داشته باشیم.

کوچک‌زاده همچنین خاطرنشان کرد: با این زمان‌بندی ضمن پیش‌بینی فرصت تبلیغات انتخاباتی برای نمایندگان، مجلس روز ۱۵ اسفند می‌تواند وارد بررسی بودجه شود و آن را تا پایان سال به اتمام برساند که این به نفع ملت و در جهت تامین آبروی مجلس است تا اینکه فکر کنیم اگر از هفته آینده مجلس را تعطیل کنیم رسانه‌ها چه خواهند گفت، آنها به هر حال حرف خود را می‌زنند.

لاریجانی: باید بررسی جامعی انجام شود

علی لاریجانی، رییس مجلس اما در پاسخ به این تذکر گفت: دولت باید ۱۵ آذر بودجه را به مجلس می‌داد و دوماه در این رابطه تاخیر داشت.

رییس مجلس تاکید کرد: ما حتما باید تلاش کنیم بودجه در اسرع وقت تصویب شود و این اراده درستی است، به همین خاطر بود که لایحه بودجه را به محض دریافت تکثیر کردیم. وی در عین حال گفت: ‌نمی‌توان کار را سرسری انجام داد، بلکه نمایندگان و کمیسیون‌های تخصصی باید با دقت بودجه را مورد رسیدگی قرار دهند و بررسی جامعی در این رابطه صورت گیرد نه اینکه به خاطر ضیق وقت لایحه بودجه را سرسری تصویب کنیم. البته ضمن دقت باید از زمان هم استفاده کرد.

اما مهدی کوچک‌زاده که به نظر می‌رسید از پاسخ لاریجانی قانع نشده، در پایان جلسه علنی مجلس هم که ریاست جلسه بر عهده محمدرضا باهنر بود بار دیگر تذکر داد که اگر بودجه مهم‌ترین کار مملکت است، باید هرچه سریع‌تر به صحن علنی آورده شود.وی همچنین نسبت به پاسخ علی لاریجانی در مقابل تذکر خود اعتراض کرد و گفت: رییس جلسه در جواب من گفت نمی‌توانیم بودجه را سرسری بررسی کنیم، در حالی که من نگفتم سرسری بررسی کنید. مجلس اگر بخواهد و اگر این را به مصلحت کشور بداند، می‌تواند در بررسی بودجه تسریع کند.

نماینده تهران تاکید کرد: چرا آقای رییس می‌خواهد بگوید همه سرسری حرف می‌زنند؟ ایشان نامزد چهار تا مرجع تقلید در قم هستند، چرا حق ما را این‌گونه ضایع می‌کنند؟ این رسم انتخابات است؟

محمدرضا باهنر، نایب رییس مجلس در پاسخ به این تذکر اظهار کرد: هیات رییسه به برداشتی که از آیین‌نامه دارد عمل می‌کند.

وی تصریح کرد: اکنون که بودجه را تحویل گرفته‌ایم به وظایف قانونی خود عمل می‌کنیم و دولت نیز باید کمک کند؛ یا لایحه چند دوازدهم را تقدیم مجلس کند، یا این‌که یک روش قانونی پیدا کنیم که ان‌شاءالله دولت از اول فروردین بدون قانون برای اجرای بودجه اقدام نکند، و قانون نیز در اختیارش باشد. بودجه را هم در اسرع وقت به دولت تحویل می دهیم.