دنیای اقتصاد - پس از ماه‌ها چالش و رایزنی بر سر مطرح شدن یا نشدن سوال از رییس‌جمهور، دیروز سرانجام این سوال به طور رسمی در صحن علنی مجلس «اعلام وصول» شد. به این ترتیب، محمود احمدی‌نژاد باید ظرف یک ماه به مجلس برود و پاسخگوی ۱۰ سوالی باشد که علی مطهری و ۷۸ نماینده دیگر از او پرسیده‌اند. در جلسه دیروز مجلس، محمدرضا باهنر، نایب رییس مجلس ضمن تایید این مطلب تاکید کرد که محورهای سوال «فورا» برای رییس‌جمهور ارسال خواهد شد. با اعلام وصول رسمی سوال از رییس‌جمهور

مجلس احمدی‌نژاد را فراخواند

دنیای اقتصاد- ملیحه ابراهیمی: رییس‌جمهور موظف است نیمه دوم اسفند برای پاسخ به سوالات نمایندگان به مجلس برود. این تصمیمی بود که در پی عدم انصراف نمایندگان طراح سوال از احمدی نژاد، در جلسه علنی روز گذشته مجلس از سوی هیات رییسه - و براساس آیین‌نامه داخلی مجلس- اتخاذ و اعلام شد.

محمدرضا باهنر که در غیاب علی لاریجانی ریاست بخشی از جلسه را در اختیار داشت با اعلام اینکه نمایندگان سوال‌کننده از سوال خود منصرف نشده‌اند، گفت که براساس مواد ۱۹۶ و ۱۹۷ آیین‌نامه داخلی مجلس، متن سوال را برای رییس‌جمهور ارسال می‌کنیم و ایشان یک‌ماه وقت دارد تا در مجلس حاضر شده و به سوال نمایندگان پاسخ دهند. همزمان، محمدرضا میرتاج‌الدینی معاون پارلمانی رییس‌جمهور در گفت‌و‌گو با روزنامه ایران، ارگان مطبوعاتی دولت اعلام کرد که دولت امتناع و ابایی برای پاسخ به سوالات نمایندگان ندارد و از پاسخگویی استقبال می‌کند. در مواد ۱۹۶ و ۱۹۷ آیین‌نامه داخلی مجلس آمده است در صورتی که نمایندگان سوال‌کننده از سوال خود منصرف نشده باشند، رییس مجلس موظف است در اولین جلسه علنی مجلس سوال را قرائت و فورا برای رییس‌جمهور ارسال کند. رییس‌جمهور نیز موظف است ظرف مدت یک‌ماه از تاریخ دریافت سوال، در جلسه علنی مجلس حضور یابد و به سوالات پاسخ دهد.

شکستن تابوی سوال از رییس‌جمهور

به این ترتیب بالاخره تلاش ۷۹ نماینده مجلس و در صدر آنان علی مطهری برای سوال از محمود احمدی‌نژاد به بار نشست. مطهری برای محقق شدن این موضوع حتی استعفای خود را تقدیم مجلس کرد که البته با مخالفت نمایندگان مواجه شد. او طرح سوال از رییس‌جمهور را ۵ تیرماه سال جاری با ۱۰۰ امضا تقدیم هیات رییسه کرد، اما پس از کشمکش‌های فراوان، نهایتا، ۳۰ آذرماه، هیات رییسه مجلس اعلام کرد که طرح سوال از احمدی‌نژاد با ۷۹ امضا دریافت و به کمیسیون‌های مربوطه ارسال شده است.

بررسی طرح سوال در کمیسیون ها نیز به اقناع سوال کنندگان نینجامید و روز گذشته، طراحان سوال از رییس‌جمهور گزارش خود مبنی بر قانع نشدن از پاسخ‌های نمایندگان دولت به ۱۰ سوال قید شده در این طرح را به هیات رییسه مجلس ارائه کردند و با اعلام وصول و قرائت این گزارش و سوال‌ها، مقرر شد رییس‌جمهور نیمه دوم اسفندماه با حضور در صحن علنی پاسخگوی ۷۹ طراح این سوالات باشد.

سوالات مجلس از احمدی‌نژاد

بر اساس آنچه در جلسه علنی مجلس قرائت شد، فهرست سوالات از احمدی‌نژاد به شرح زیر است: ۱- چرا قانون تسهیلات ارزی برای متروی تهران و کلانشهرها و حمل و نقل عمومی سایر شهرها به‌رغم نیاز مبرم این شهرها به روان‌سازی ترافیک خصوصا با آغاز هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قیمت حامل‌های انرژی ابلاغ و اجرا نشده است؟ ۲- طبق آمار ارائه شده از سوی برخی مسوولان اقتصادی نرخ رشد اقتصادی کشور در سال ۸۹ حدود ۴/۵ درصد بوده است. اگر نرخ اعلام شده از سوی صندوق بین‌المللی پول را بپذیریم حدود ۳ درصد بوده است؛ در حالی که طبق برنامه باید حداقل ۸ درصد باشد. آیا این امر حاکی از ضعف مدیریت اقتصادی کشور نیست؟ همچنین با این نرخ رشد آیا ممکن است یک میلیون و ۶۰۰ هزار شغل در کشور ایجاد شده باشد؟ ۳- در اجرای قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها سهم بخش تولید، صنعت و کشاورزی تاکنون به درستی پرداخت نشده و باعث گران شدن هزینه تولید کالا و محصول و آسیب دیدن بنگاه‌های اقتصادی گردیده است، چرا دولت مقید به اجرای قانون مصوب مجلس نیست؟ ۴- مقاومت ۱۱ روزه جنابعالی در مقابل حکم حکومتی رهبر بزرگ انقلاب اسلامی مبنی بر ابقای حجت‌الاسلام مصلحی وزیر محترم اطلاعات چه توجیهی دارد؟ ۵- این سخن جنابعالی که مجلس در راس امور نیست چه هدفی را دنبال می‌کند؟ ۶- وزیر ورزش و جوانان پس از ۵ ماه از ابلاغ قانون تشکیل وزارت ورزش و جوانان با نامه‌ای غیرمعمول به مجلس معرفی شد. آیا این امر نوعی تلاش برای گریز از اجرای قانون نیست؟ ۷-مبلغ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه ارتقای شاخص‌های فرهنگی کشور در قانون بودجه سال ۱۳۸۹ چگونه هزینه شده است؟ ۸- چه ضرورتی وجود داشت که آقای منوچهر متکی وزیر سابق امور خارجه در زمان ماموریت خود به سنگال عزل شود به طوری که علاوه بر تحقیر شخصیت ایشان، نظام جمهوری اسلامی ایران در سطح جهان آسیب ببیند؟ ۹- چرا جنابعالی با علم به اینکه انتقاد از برخی مجریان قانون عفاف و حجاب در رسانه ملی موجب کاهش اقتدار نظام در این حوزه و بدتر شدن وضع پوشش عمومی در جامعه خواهد شد، در برنامه زنده تلویزیونی ضمن متهم کردن برخی مجریان این قانون، برخلاف اجماع فقها بر وظیفه دولت اسلامی در آن مرتبه از امر به معروف و نهی از منکر که نیازمند اعمال قانون است، با اعلام این مطلب که راه حل این مساله منحصر به کار فرهنگی است، از دولت سلب مسوولیت نمودید؟ پس از مخالفت گسترده مراجع تقلید، ائمه جمعه، علمای بلاد و نمایندگان مجلس با سخنان شما در مصاحبه زنده تلویزیونی بعد اعلام کردید که سخن من همان است که گفتم. این رفتار شما چگونه توجیه می‌شود؟ ۱۰- چرا نظریه ترویج مکتب ایرانی به جای مکتب اسلام را که توسط رییس دفتر شما بیان شد به‌رغم ضدیت با مبانی انقلاب و اسلام و مخالفت قاطبه مراجع عظام تقلید و علمای بزرگ و دلسوزان نظام، تایید و بر آن تاکید کرده و باعث تنزل جایگاه انقلاب اسلامی و زنده شدن تعصبات قومی در میان مسلمانان و سوء‌استفاده مخالفان وحدت اسلامی گردیدید؟ اصولا چرا از گروه موسوم به جریان انحرافی به‌رغم هشدار و اعلام خطر علمای بزرگ اعلام برائت نمی‌کنید، بلکه از این افراد دفاع می‌کنید؟

احمدی‌نژاد، نیمه دوم اسفند در مجلس

محمدرضا باهنر، نایب رییس مجلس پس از قرائت این گزارش خطاب به نمایندگان گفت:‌ طبق ماده ۱۹۶ آیین‌نامه داخلی مجلس این متن فورا برای رییس جمهور ارسال می‌شود و آن را در اختیار نمایندگان نیز قرار می‌دهیم.

وی گفت: ان‌شاءالله نیمه دوم اسفندماه با تفاهمی که با رییس جمهور خواهد شد در جلسه علنی پاسخ‌های ایشان را خواهیم شنید و رییس‌جمهور موظف است ظرف یک ماه در صحن علنی مجلس حاضر شده و به سوالات پاسخ دهد.