واکنش ایران به تشدید تحریم‌های بانکی

سخنگوی وزارت خارجه: تحریم‌های جدید آمریکا تاثیری در روند همکاری تهران با سایر کشورها ندارد

دنیای‌اقتصاد- مجید اعزازی: رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به اعمال تحریم‌های تازه آمریکا علیه ایران، این تحریم‌ها را اقداماتی توصیف کرد که «در فضای جنگ روانی و اقدامات تبلیغاتی دنبال می‌شود» و «اساسا نمی‌تواند تاثیری در روند همکاری‌های تهران با سایرکشورها» داشته باشد. مهمانپرست دیروز در جریان کنفرانس مطبوعاتی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره توقیف اموال و دارایی‌های بانک مرکزی ایران در آمریکا گفت: خیلی از اقداماتی که الان صورت می‌گیرد در فضای جنگ روانی و اقدامات تبلیغاتی است که دنبال می‌شود. خیلی از موضوعات اساسا نمی‌تواند تاثیری در روند همکاری‌های ما با کشورهای مختلف داشته باشد. وقتی بانک مرکزی ما را در کشورهایی تحریم می‌کنند که ما اصلا مبادلات بانکی با آنها نداشتیم، نشانگر این است که می‌خواهند فضای سنگینی به لحاظ جنگ روانی و تبلیغاتی ایجاد کنند. وی گفت: فکر می‌کنند با این اقدامات می‌‌توانند بر مردم ما فشار وارد کرده، نگرانی و نارضایتی‌ اجتماعی ایجاد کنند تا برخی اهدافی که سا‌ل‌ها دنبال آن بودند محقق شود. وی همچنین در توصیه‌ای به مقامات این کشورها گفت: اگر هر کاری دارید کارهایتان را کنار بگذارید با تمام امکانات حضور مردم ما را در راهپیمایی ۲۲ بهمن به دقت تماشا کنید.دیدن حضور یکپارچه مردم در دفاع از نظام و استقلالشان شاید برای آنها پیام‌هایی را داشته باشد تا در اقداماتشان تجدیدنظر کنند.

مسدود شدن اموال بانک مرکزی در آمریکا

آنچنان که خبرگزاری ایسنا گزارش داده است، باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه دستور اجرایی توقیف اموال دولت ایران و موسسات مالی ایرانی را صادر کرد. اوباما ضمن «فریبکارانه» خواندن «اقدامات بانک مرکزی ایران و دیگر بانک‌های ایرانی» و متهم کردن آنها به «مخفی کردن تبادلات‌شان» و ایراد اتهام پول‌شویی به موسسات و بانک‌های ایرانی اعلام کرد که«در راستای برداشتن گام‌های بیشتر در ارتباط با وضعیت اضطراری ملی اعلام شده در دستور اجرایی ۱۲۹۵۷ مورخ ۱۵ مارس ۱۹۹۵» کلیه دارایی‌ها و منافع دولت ایران، از جمله «بانک مرکزی ایران و موسسات مالی ایرانی» که «در حوزه صلاحیت قضایی آمریکا قرار داشته باشد یا بعد از این تاریخ به این حوزه وارد شود یا تحت مالکیت یا کنترل هر شخص آمریکایی قرار گیرد مسدود می‌شود.» بنا بر گزارش خبرگزاری فرانسه، پیش‌تر موسسات آمریکایی [به موجب قانون بودجه دفاعی آمریکا برای سال ۲۰۱۲] موظف به نپذیرفتن چنین تبادلاتی بودند، ولی اکنون به توقیف سرمایه‌ها ملزم شده‌اند. سخنگوی وزارت خارجه ایران اما در بخشی دیگر از نشست خبری هفتگی خود گفت: اگر قرار باشد برای توقف پیشرفت یک کشور و جلوگیری از دسترسی آنها به حقوقشان فشارهای غیرمنطقی و روش‌های ضد انسانی به کار گرفته شود، حتما پاسخ مطلوب آنها از طرف ملت ما داده نخواهد شد. آنچه نتیجه عملی این اقدامات است عزم و اراده جدی‌تر ملت ما برای دسترسی به اهداف بزرگش در چارچوب منافع ملی و حقوقش خواهد بود. مهمانپرست افزود: ما فکر نمی‌کنیم این اقدامات برای آنها توفیقی به همراه داشته باشد. انتخاب رویکرد صحیح و منطقی و محترم شمردن حقوق ملت‌ها حتما به آنها کمک بیشتری خواهد کرد.

اقدامات نسنجیده اتحادیه اروپا

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره واکنش مجلس به تحریم نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران مبنی بر قطع صادرات نفت به کشورهای عضو این اتحادیه گفت: بیشتر از هر کسی مردم کشورهای اروپایی دچار زیان خواهند بود و این جای تاسف و تعجب دارد که چطور مسوولان کشورهای اروپایی بدون در نظر گرفتن مردم کشورهای خودشان وارد مسیری می‌شوند که مردم را دچار فشار کنند. براساس این گزارش، علی لاریجانی، رییس مجلس دیروز از آمادگی قوه مقننه برای بررسی طرح قطع صادرات نفت ایران به اروپا خبر داد.

استقبال از مذاکرات اتمی ثمربخش

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالات متعدد خبرنگاران درباره از سرگیری مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۵ اظهار کرد: ما از مذاکراتی که بتواند ثمربخش و همه جانبه باشد و حول نقاط مشترک مورد توافق طرفین با روحیه همکاری صورت گیرد، استقبال می‌کنیم. اما این را بارها تکرار کرده‌ایم هر مساله‌ای که بخواهد ملت ما را از حقوق مسلم خود محروم کند به هیچ‌وجه پذیرفتنی نیست و اصلا قابل ذکر نیست.

دخالتی در مسائل داخلی سوریه نداریم

سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به ادعای اخوان‌المسلمین مبنی بر همدستی مستقیم ایران با دولت سوریه در سرکوب مردم این کشور گفت: ما به هیچ‌وجه هیچ دخالتی در مسائل داخلی سوریه نداریم و مداخله سایر کشورها را در این مساله نادرست می‌دانیم که می‌تواند ثبات و امنیت را در آنجا به خطر بیندازد. مهمانپرست همچنین درباره اظهارات معاون نخست‌وزیر ترکیه درباره مواضع کشورمان در قبال مسائل داخلی سوریه گفت: فکر می‌‌کنیم برخی از مقامات ترکیه در مورد سوریه دچار اشتباه در محاسبات شدند. وی همچنین از آزادی ۱۱ زائر ایرانی ربوده شده در سوریه با کمک کشورهای دوست خبر داد.براساس گزارش‌هایی که رسانه‌های داخلی طی روزهای گذشته منتشر کرده‌اند تا کنون ۳۵ نفر از زائران ایرانی در سوریه ربوده شده‌اند که با آزادی ۱۱ نفر از آنها این عدد به ۲۴ نفر کاهش می یابد.