هشدارهای ارزی رییس پلیس

سردار احمدی‌مقدم: پلیس در برابر بازار غیررسمی ارز ساکت و بی‌تفاوت نمی‌ماند

یک روز پس از آنکه پلیس آگاهی، شماری از دلالان ارز در خیابان فردوسی تهران را بازداشت کرد، سردار احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی ضمن حمایت از این اقدام تاکید کرد که پلیس در برابر بازار غیر رسمی ارز ساکت و بی‌تفاوت نیست. به گزارش ایسنا، ‌سردار اسماعیل احمدی‌مقدم روز گذشته در حاشیه همایش سیزدهمین یادواره شهدای بهداشت و درمان نیروی انتظامی درباره عملیات روز سه‌شنبه ماموران پلیس آگاهی برای ساماندهی بازار فروش ارز گفت: ماموران پلیس ابتدا کارهای اطلاعاتی را انجام داده و بعد وارد عمل شدند و این به آن معنا نیست که پلیس در برابر بازار غیررسمی ارز ساکت و بی‌تفاوت باشد. وی با اشاره به هماهنگی‌های انجام شده بین پلیس و مسوولان بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی مقدار ارز را برای دانشجویان، بیماران، مسافران و غیره مشخص کرده است و مردم باید این قوانین را رعایت کنند.

اقدام روز سه‌شنبه پلیس آگاهی که با تایید سردار هم روبه‌رو شد البته بر اساس درخواستی بود که پیش‌تر بانک مرکزی مطرح کرده بود. ابراهیم درویشی معاون نظارتی بانک مرکزی پیش از این درباره برخورد نیروی انتظامی با دلالان بازار ارز گفته بود: بانک مرکزی هماهنگی های لازم را در این زمینه با نیروی انتظامی انجام داده است.وی تاکید کرده بود: علاوه بر نیروی انتظامی، سایر ارگان‌ها و نهادهای نظارتی با بازرسان بانک مرکزی برای نظارت بر بازار ارز همکاری دارند.

بر اساس یکی از مصوبات اخیر مجلس در لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز‏، خرید و فروش ارز خارج از سیستم بانکی یا صرافی‌های مجاز بدون رعایت قوانین و مقررات مجاز نیست و مشمول قانون نحوه اعمال تعزیرات حکومتی قاچاق کالا و ارز می باشد. علاوه بر این، خرید و فروش هرگونه ارز بدون فاکتور قاچاق محسوب می‌شود. البته در بدو ابلاغ این مصوبه پلیس یک بار دیگر در بازار خرید و فروش ارز تهران حاضرشده و با برخی دلالان نیز برخورد کرده بود.

وی با بیان اینکه با دلارفروشان، قاچاقچیان و سفته‌بازانی که با دست به دست کردن دلار و سفته قیمت‌ها را افزایش می‌دهند، برخورد می‌کنیم، گفت: عمده تمرکز رسانه‌های خارجی بر روی ارز و سکه است و آنان با تهیه گزارش‌هایی این تغییر قیمت را به آثار تحریم ربط می‌دهند. احمدی‌مقدم با بیان اینکه رسانه‌های خارجی به دنبال آن هستند که آرام آرام به مردم تلقین کنند که نان هم در بازار وجود ندارد، گفت: آنان مردم را به ذخیره‌سازی و مغازه‌داران را به احتکار دعوت می‌کنند.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه این حرف‌ها زشت است و تامین‌کننده اهداف دشمن است، گفت: این رسانه‌ها در آستانه انتخابات بر ایجاد ناامنی اقتصادی تمرکز دارند.

افزایش زورگیری به دلیل افزایش سکه ودلار در دست مردم

وی با بیان اینکه کاهش ۱۰ تا۷۰ درصدی جرائم خشن در کشور تابع عملکرد سه قوه قضائیه در رسیدگی سریع و قاطع به جرائم و همچنین ایجاد و استقرار طرح‌های ارتقای امنیت در پلیس بوده است، گفت: به نظرم یکی از دلایل اصلی زورگیری افزایش پول نقد، سکه و دلار در دستان مردم است. وی با بیان اینکه مردم علاقه زیادی به خریدن اشیای قیمتی، دلار و سکه پیدا کرده‌اند، گفت: بر اساس آمارهای موجود سرقت منازل در سال‌جاری تا حدودی رشد داشته است که به نظر می‌رسد سارقان در منازل به دنبال پول نقد هستند.

مردم ایران بن‌بست‌شکن هستند

فرمانده نیروی انتظامی همچنین گفت که افرادی که شایعه بروز قحطی و ورود ناو دشمن را مطرح می‌کنند به دنبال سازش با دشمن هستند. احمدی‌مقدم با اشاره به تحریم‌های کشورهای خارجی علیه ایران گفت: تحریم‌ها سبب خودکفایی ایران در عرصه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و غیره شده است و تحریم‌ها اثری بر ما ندارد یا اگر این تحریم‌ها تهدیدی برای ایران داشته است، ما این تهدیدها را به فرصت و منافع تبدیل کرده‌ایم.

جلسه انتخاباتی با احزاب و گروه‌ها

در مورد تمهیدات نیروی انتظامی در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جلسات مشترکی با احزاب شرکت‌کننده در انتخابات داشته‌ایم، گفت: پلیس امنیت جلساتی را با ائتلاف‌ها و احزاب انتخاباتی در آستانه هفته تبلیغات مجلس برگزار می کند تا خطوط قرمز را توجیه کند و ضمن توجیه نمایندگان با آنان اتمام حجتی داشته باشد.