بازتاب جهانی آغاز غنی‌سازی در «فردو»

تصویر ماهواره‌ای از تاسیسات فردو- عکس:AFP

دنیای‌اقتصاد- تنها سه روز پس از اینکه فریدون عباسی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد که به زودی سایت هسته‌ای غنی‌سازی اورانیوم فردو در قم با قابلیت تولید اورانیوم ۲۰درصد، ۵/۳ و ۴ درصد افتتاح خواهد شد، آژانس اتمی با صدور بیانیه‌ای ضمن تایید آغاز تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد در سایت «فردو» اعلام کرد که کلیه مواد هسته‌ای موجود در این سایت تحت نظارت آژانس قرار دارد. این رویداد اما واکنش منفی آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان را در پی داشته است. واشنگتن از تهران خواسته است تا غنی‌سازی در فردو را متوقف کند. لندن آغاز غنی‌سازی در این سایت هسته‌ای را اقدامی تحریک‌آمیز خوانده؛ پاریس آغاز غنی‌سازی در سایت فردو را محکوم کرده و آلمان نیز ضمن ابراز نگرانی در این مورد اعلام کرده است که غنی‌سازی وخامت اوضاع را تشدید می‌کند.بر اساس این گزارش، در آخرین روز مردادماه سال‌جاری عباسی اعلام کرده بود که انتقال سانتریفیوژهای سایت غنی‌سازی نطنز به سایت فردو آغاز شده است. پیش‌تر در اردیبهشت‌ماه عباسی ضمن اعلام انتقال سانتریفیوژها از نطنز به فردو خبر داده بود که میزان غنی‌سازی ۲۰ درصد درایران سه برابر خواهد شد و سایت فردو به تولید اورانیوم ۲۰ درصدی اختصاص خواهد یافت. دیروز اما آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با صدور بیانیه‌ای ضمن تایید آغاز تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد در سایت «فردو» اعلام کرد که کلیه مواد هسته‌ای موجود در این سایت تحت نظارت آژانس قرار دارد.

سلطانیه: واکنش‌ها اغراق‌آمیز و سیاسی است

علی‌اصغر سلطانیه، نماینده‌ دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اما واکنش مجموعه کشورهای اروپایی و آمریکا نسبت به آغاز فعالیت غنی‌سازی در سایت فردو را اغراق‌آمیز و با انگیزه سیاسی دانست. سلطانیه در گفت‌وگو با «ایسنا»، درباره‌ تایید آغاز فعالیت‌های غنی‌سازی در سایت فردو اظهار کرد: تاسیسات غنی‌سازی فردو از دو سال پیش به آژانس اعلام شده است و آژانس در تمامی مراحل از جمله نصب ماشین‌های سانتریفیوژ نظارت داشته است. وی گفت: تمام فعالیت‌های هسته‌ای ایران از جمله غنی‌سازی در نطنز و فردو تحت نظارت کامل آژانس با حضور بازرسان و دوربین‌های آژانس که به طور ۲۴ ساعته فعالیت می‌کنند، قرار دارد. نماینده‌ دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه داد: نتیجه بازرسی‌ها و نظارت آژانس بر تاسیسات غنی‌سازی ایران در گزارش‌های مدیرکل آژانس به صراحت اعلام می‌شود و این نظارت‌ها بدون هیچ‌گونه مشکلی ادامه دارد. سلطانیه گفت: اورانیوم تا غنای ۲۰ درصد با هدف تامین نیاز سوخت رآکتور تهران است که این راکتور برای تامین رادیو داروها فعالیت می‌کند. از این رو فعالیت‌های رآکتور تهران و تامین سوخت برای این رآکتور با اهداف صلح‌آمیز و انسان دوستانه است و این مساله در کلیه اسناد آژانس منعکس شده است. وی در پاسخ به اینکه با توجه به نظارت آژانس بر فردو، واکنش کشورهای اروپایی و آمریکا نسبت به آغاز فعالیت این تاسیسات به چه علت است، اظهار کرد: این واکنش‌ها اغراق‌آمیز و با انگیزه‌های سیاسی است و در طول سال‌های گذشته سابقه داشته است.

آمریکا: متوقف کنید

وزارت خارجه آمریکا در واکنش به خبر رسانه‌های غرب درباره آغاز به کار تاسیسات هسته‌ای فردو و غنی‌سازی اورانیوم با درصد غنای ۲۰ درصد در آن، از ایران خواست تا غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند.به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شبکه خبری «ای بی سی»، دولت آمریکا مدعی شد که غنی‌سازی اورانیوم در تاسیسات جدید فردو باعث تشدید زورآزمایی‌های هسته‌ای ایران در قبال جامعه بین‌المللی می‌شود و این اقدام نقض تعهدات ایران در قبال قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است.ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این رابطه اعلام کرده است: اگر ایرانیان مشغول غنی‌سازی اورانیوم با درصد غنای ۲۰ درصد در تاسیسات فردو باشند، این اقدام آنها تشدیدکننده نقض‌های جاری آنها در رابطه با تعهدات هسته‌ای‌ آنها است.نولاند ادامه داد: ما بار دیگر از ایران می‌خواهیم تا فعالیت‌های غنی‌سازی خود را به حالت تعلیق در بیاورد و به طور کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند و هرچه سریع‌تر از تمام قطعنامه‌های شورای حکام آژانس و شورای امنیت سازمان ملل پیروی کند.

انگلیس: تحریک‌آمیز است

ویلیام هیگ، وزیرخارجه انگلیس نیز در واکنش به خبر رسانه‌های غربی مبنی بر آغاز غنی‌سازی اورانیوم در سایت «فردو» قم، از تصمیم دولت تهران در این خصوص، به شدت ابراز تاسف کرد.به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، وی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «در شرایطی که جامعه بین‌الملل از ایران خواسته که به آن درباره ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای خود اطمینان دهد، این اقدام ایران [آغاز غنی‌سازی در فردو] نوعی تحریک محسوب می‌شود که گفته‌های مقامات ایرانی مبنی بر اینکه برنامه هسته‌ای آن کاملا غیرنظامی است را سست و تضعیف می‌کند.» وزیر خارجه انگلیس همچنین مدعی شد: «وسعت، مکان و ماهیت مخفی این سایت پرسش‌های جدی را درباره قصد و نیت نهایی ایران مطرح می‌کند. ایران نمی‌تواند هیچ دلیل و توجیه قابل قبولی برای تولید این میزان اورانیوم با غنای ۲۰ درصد ارائه دهد.» ویلیام هیگ افزود: «ایران باید تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد را متوقف کند، در غیر این صورت فشارهای بین‌المللی بر ایران افزایش خواهد یافت.»

فرانسه: محکوم می‌کنیم

رومن نادال ، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه نیز در واکنش به خبر آغاز غنی‌سازی اورانیوم در سایت فردو اعلام کرد: «فرانسه آغاز عملیات غنی‌سازی اورانیوم در سایت فردو قم را به شدت محکوم می‌کند.» وی افزود: «این اقدام ایران مورد دیگری از نقض شدید قوانین بین‌المللی، قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و ۱۱ قطعنامه مصوب شورای حکام آژانس بین‌الملل انرژی اتمی است.» این سخنگو در ادامه ادعاهای خود گفت: «ایران باید با جامعه بین‌الملل همکاری کند و خود را به طور کامل و بدون تاخیر با الزامات بین‌المللی تطبیق دهد. در شرایط کنونی، این اقدام ایران گزینه و چاره دیگری جز تشدید تحریم‌های بین‌المللی و اتخاذ اقدامات گسترده و شدید در ابعاد بی‌سابقه علیه این کشور پیش روی ما، کشورهای همسو و متحدان اروپایی‌مان باقی نمی‌گذارد.»نادال ادعا کرد: «سایت فردو تا سال ۲۰۰۹ به مدت چندین سال از نظر جامعه بین‌الملل پنهان بود و کاربری اعلام شده این سایت در طول زمان تغییر کرده است و هرگز به نظر نمی‌رسد که کوچک‌ترین دلیل اقتصادی برای استفاده غیرنظامی احتمالی از این سایت وجود داشته باشد.» وی افزود: «با توجه به ممانعت‌ دائم ایران از قبول پیشنهادات ما در خصوص تهیه سوخت [برای رآکتور تهران]، بهانه استفاده از اورانیوم با غنای ۲۰ درصد برای راه‌اندازی رآکتور تهران به هیچ وجه پذیرفتنی نیست.» سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه همچنین گفت: «افزایش ظرفیت ایران در تولید اورانیوم غنی‌ شده به بیش از ۵/۳ درصد، این کشور را به طور قابل ملاحظه‌ای به سوی کاربرد نظامی [از این غنی‌سازی] نزدیک می‌کند.»

آلمان: اوضاع وخیم‌تر می‌شود

گیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان نیز در این مورد گفت: آغاز غنی‌سازی اورانیوم در حد ۲۰ درصد توسط ایران در فردو اقدامی دیگر در جهت تشدید (وخامت) اوضاع است. وی مدعی شد: با این اقدام، نگرانی جامعه جهانی مبنی بر اینکه برنامه هسته‌ای ایران در راستای اهداف نظامی است تقویت خواهد شد.وزیر خارجه آلمان از ایران خواست تا خیلی سریع غنی‌سازی را متوقف کند و گفت که تا زمانی که ایران در این مورد اقدامی صورت ندهد، هیچ جایگزینی برای تحریم‌های سنگین نیست.