جزئیات نجات 13 ماهیگیر ایرانی توسط نیروی دریایی آمریکا

فرمانده ناوگروه هواپیمابر استینس، جزئیات نجات ماهیگیران ایرانی توسط یکی از ناوشکن‌های آمریکایی را تشریح کرد. به گزارش ایسنا، آدمیرال کرگ فالر، فرمانده ناوگروه هواپیمابر استینس که یکی از ناوشکن‌های آن روز پنج‌شنبه یک کشتی ماهیگیری ایرانی و ۱۳ سرنشین آن را از اسارت دزدان دریایی آزاد کرده بود، در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفت: ما در شمال دریای عرب در حال ماموریت بودیم که پیغامی را از یک شناور موتوری دریافت کردیم. فرمانده این شناور باری که از بندرعباس حرکت کرده بود اطلاع داد که هدف حمله دزدان دریایی قرار گرفته است. یکی از هلیکوپترهای نیروهای دریایی آمریکا فورا مامور بررسی وضعیت شد و دریافت که کشتی مذکور واقعا هدف دزدان دریایی قرار گرفته است. فالر افزود: دزدان دریایی متوجه نزدیک شدن هلیکوپتر شدند و فرار کردند، اما با تعقیب این دزدان دریایی متوجه شناور دیگری شدیم که متعلق به ماهیگیران ایرانی بود.

به گفته او، در این هنگام یکی از رزم‌ناوهای مجموعه برای بررسی به منطقه اعزام شد و فرمانده این کشتی در بررسی‌های خود به این نتیجه رسید که خدمه کشتی ماهیگیری ایرانی توسط دزدان دریایی گروگان گرفته شده‌اند. فالر گفت: فرمانده این کشتی گروهی از تفنگداران خود را برای تفتیش این کشتی اعزام کرد. دزدان دریایی بدون مقاومت تسلیم شدند و ماهیگیران ایرانی از اینکه آزادی خود را باز یافته بودند به شدت ابراز خوشحالی کردند. وی افزود: ما با ماهیگیران ایرانی احساس همدردی داشتیم؛ همان‌طوری که با هرکس دیگری که در دریا به کمک نیاز داشته باشد، احساس همدردی می‌کنیم. این یکی از ارزش‌های ما است و بسیار خوشحال بودیم که توانستیم به این ماهیگیران کمک کنیم و آنها هم البته از دریافت این کمک خوشحال بودند. فالر توضیح داد که دریانوردان آمریکایی برای ماهیگیران ایرانی غذا، آب، سوخت و خدمات پزشکی فراهم کردند تا امکان بازگشت آنها به ایران فراهم شود؛ چراکه بعضی از آنها زخم‌های سطحی داشتند که احتیاج به مداوا داشت.

وی با اشاره به استقبال ایران از اقدام نیروی دریایی آمریکا در آزاد کردن ماهیگیران ایرانی، گفت: خوشحالیم که ایران واکنش مثبتی نشان داده است. ما به ماموریت خود با حفظ اصول حرفه‌ای و احترام به حقوق بشر ادامه می‌دهیم و امنیت عبور و مرور کالاها را تامین می‌کنیم. کالاهایی که برای کشورها اهمیتی حیاتی دارند.