مخالفت دیوان محاسبات با آغاز فاز دوم هدفمندی؟

عکس: خبرگزاری مهر

عبدالرضا رحمانی فضلی، رییس دیوان محاسبات با بیان اینکه دولت فاز نخست قانون‌یارانه‌ها را «ناقص و نامناسب» اجرا کرده، خواهان تمرکز بر تکمیل این فاز، به جای آغاز فاز دوم هدفمندی شد و گفت: اگر دولت مشکلی را مشاهده کرده، اصلاح قانون را به مجلس پیشنهاد کند. رییس کل دیوان محاسبات با انتقاد از اجرای «ناقص» فاز اول قانون یارانه‌ها مطرح کرد

مخالفت با آغاز فاز دوم هدفمندی

دنیای اقتصاد- ملیحه ابراهیمی: رییس‌کل دیوان محاسبات کشور با انتقاد از اجرای «ناقص» و «نامناسب» فاز اول هدفمندی یارانه‌ها، به دولت توصیه کرد «به جای اجرای فاز دوم این قانون بر اجرای کامل فاز اول تمرکز کند.»

عبدالرضا رحمانی فضلی ضمن اعلام مخالفت خود با اجرای قریب الوقوع فاز دوم قانون یارانه‌ها تاکید کرد که «راه درست اصلاح قانون هدفمندی، اجرای فاز دوم آن نیست». او معتقد است: «اجرای نادرست فاز دوم این قانون به‌طور حتم آثار سوئی را برای مردم به‌دنبال دارد.» موضع‌گیری رسمی ‌رییس‌دیوان محاسبات در مقابل برنامه دولت برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در سال جاری، در حالی انجام می‌شود که سه روز پیش نیز فعالان بخش خصوصی کشور خواستار تعویق در اجرای فاز دوم شدند. این درخواست در نشست هیات نمایندگان اتاق تهران مطرح شد و به تایید شمار زیادی از اعضای این اتاق نیز رسید. فعالان اقتصادی ضمن انتقاد از عملی نشدن تعهدات تولیدی و صنعتی دولت در فاز اول هدفمندی معتقد بودند که اجرای فاز دوم در شرایط رکود تورمی، نوسانات ارزی و قفل شدن تسهیلات بانکی، درست نیست. این مخالفت‌ها در شرایطی اعلام می‌شود که رییس جمهور اواخر آذر ماه، در جمع مردم ورامین خبر از اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها هم در ماه‌های باقیمانده سال جاری داد و گفت که «حق مردم» را در «جیب‌شان» می‌گذاریم.

به نظر می‌رسد دولت بنا دارد در فاز دوم اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها با افزایش بیشتر قیمت‌های حامل‌های انرژی، سهم بیشتری از یارانه‌ها را در اختیار مردم قرار دهد و به عبارتی به وعده افزایش یارانه‌های نقدی در فاز بعدی جامه عمل بپوشاند. هرچند به گفته مقامات اقتصادی دولت قرار است برخی خانوارهای پردرآمد در جریان گام بعدی هدفمندسازی یارانه‌ها از دریافت یارانه نقدی حذف شوند. مشمولان حذف یارانه از نظر دولتمردان، حدود ۱۰ میلیون نفر را شامل می‌شوند که به گفته رییس‌جمهور در دو دهک درآمدی ۱۰ و ۹ قرار دارند. هرچند به اعتقاد یک مقام وزارت اقتصاد، این حذف شامل همه این دو دهک نمی‌شود؛ چراکه مجموع جمعیت این دو دهک به ۱۵ میلیون نفر می‌رسد. به گفته رضا عظیمی، مدیرکل دفتر تحقیقات و سیاست‌های پولی وزارت اقتصاد، حذف یارانه تنها شامل صاحبان درآمدهای بالاتر از ۳ میلیون تومان می‌شود.

مخالفت‌های قبلی مجلسی‌ها

پیش از اعلام برنامه دولت برای اجرای فاز دوم در سال جاری هم البته شماری از نمایندگان مجلس با انتقاد از اجرای ناقص فاز اول هدفمندی یارانه‌ها، نسبت به احتمال اجرای سریع فاز دوم اعتراض کردند.از جمله این نمایندگان حمیدرضا کاتوزیان نماینده تهران بود که خطاب به دولتی‌ها گفت: «فاز اول را دقیق اجرا کنید؛ اجرای فاز دوم پیشکش.»

به اعتقاد رییس کمیسیون انرژی مجلس، اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها پر از ایراد و اشکال است و نمی‌توان ادعا کرد که به اجرای فاز دوم وارد شده‌ایم. بهارستان نشینان و در راس آنان رییس مجلس در مقاطع زمانی مختلف نسبت به عدم اجرای دقیق قانون هدفمندی یارانه‌ها از سوی دولت، انتقاداتی را وارد کردند. اکنون نیز رییس دیوان محاسبات کشور به عنوان بازوی نظارتی مجلس خواستار تعویق در اجرای فاز دوم قانون هدفمندی و تمرکز بر اجرای فاز اول آن شده است.

تمرکز بر تکمیل فاز اول

رییس کل دیوان محاسبات کشور، با بیان این که راه برون‌رفت از وضعیت کنونی اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، اجرای فاز دوم آن نیست، گفت: متاسفانه دولت فاز نخست این قانون را به‌طور ناقص و نامناسب اجرا کرد، از این رو باید در ادامه تنها بر اجرای کامل فاز اول متمرکز شود. عبدالرضا رحمانی‌فضلی در گفت‌وگو با سایت خبری خانه ملت، با بیان این که دولت باید اولویت کاری خود را در اجرای درست و کامل فاز اول قانون هدفمند کردن یارانه‌ها قرار دهد، گفت: متاسفانه دولت فاز اول این طرح را به‌طور ناقص و نامناسب اجرا کرد، از این‌رو دستگاه‌های اجرایی باید تنها بر اجرای کامل فاز اول متمرکز شوند. وی با تاکید بر این که راه درست اصلاح قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، اجرای فاز دوم این قانون نیست، یاد‌آور شد: اگر دولت در این قانون مشکلی را مشاهده کرده است، باید اصلاح قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را به مجلس پیشنهاد کند.

رحمانی‌فضلی با اشاره به اختصاص ندادن اعتبار لازم از محل درآمدهای قانون هدفمند کردن یارانه به بخش صنعت، کشاورزی و... از سوی دولت افزود: تامین نکردن منابع و نپرداختن اعتبار از سوی دولت به بخش‌های تولیدی به طور حتم آثار سوئی را برای کشور به‌دنبال دارد.

وی ادامه داد: در صورتی که دولت قصد اجرای فاز دوم قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را دارد، باید تمام جزئیات آن را با قانون اساسی انطباق دهد و اجرای فاز دوم طرح تحول اقتصادی بدون بررسی نتایج مرحله اول هدفمند کردن یارانه‌ها از سوی دولت می‌تواند یکی از بزرگ‌ترین معضلات کشور در آینده و در راه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها باشد.

عکس: نگار متین‌نیا