درخواست اشتون از ترکیه برای حضور در مذاکرات با ایران

وزیر امور خارجه ترکیه پیش از سفر به ایران گفت: کاترین اشتون از ترکیه خواسته است در مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ مشارکت کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت خبری سون داکیکای ترکیه، احمد داوداغلو وزیر امور خارجه این کشور که قرار بود شب گذشته برای سفری دو روزه به تهران سفر کند، پیش از انجام این سفر در جمع خبرنگاران گفت: کاترین اشتون (مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) از ترکیه خواسته است در مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ مشارکت کند و این موضوع را به صالحی منتقل کردم؛ بر همین اساس از سرگیری مذاکرات هسته‌ای ایران، سوریه، عراق و تحولات خاورمیانه از محورهای گفت‌وگو است. وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه محور‌های این سفر دو روزه چیست، گفت: در سال‌های گذشته نیز هنگامی که مذاکرات هسته‌ای ادامه داشت ۹ یا ۱۰ دفعه به ایران سفر کردم که این سفرها با توجه به نوع و خصوصیت مذاکرات لازم بود. در همان زمان هم صالحی و هم متکی وزرای کنونی و پیشین ایران نیز به ترکیه سفر کرده بودند که در این سفرها به طور مستقیم و رو در رو موضوعات را مورد گفت‌وگو قرار دادیم. در این سفر نیز تمام موضوعات منطقه‌ای به صورت کامل مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر تحولات به سرعت اتفاق می‌افتد با توجه به مرکزیت این تحولات ،این همکاری مستمر ترکیه و ایران بسیار مهم است. در این سفر همه موضوعات مورد گفت‌وگو قرار می‌گیرد؛ از جمله مسائل عراق، ‌سوریه، موضوعات منطقه‌ای، روابط دوجانبه، تنگه هرمز و مذاکرات هسته‌ای از سوی طرفین مورد گفت‌وگو قرار می‌گیرد.

داوود اوغلو اضافه کرد: همچنین برای کاهش تنش‌ها بین ایران و آمریکا ابتدا با ایران دیدار کرده و سپس با مقامات آمریکایی گفت‌وگو خواهم کرد که همه این دیدارها مکمل یکدیگر است. همچنین در طول این ماه ترکیه، ایران و آذربایجان مانند سال گذشته که در ارومیه گرد هم آمده بودند، امسال در نخجوان اجلاس سه جانبه‌ای برگزار می‌کنند که آن نیز بسیار مهم است.