تلاش بانک مرکزی برای بازگرداندن آرامش به بازار ارز در حالی است که یک مقام آگاه ادامه فعالیت رییس کل بانک مرکزی را در این سمت به رعایت شروطی از جمله همکاری دستگاه‌های مرتبط و آزادی عمل در تعیین سیاست‌های بانک مرکزی مربوط دانسته است. اعلام این خبر از سوی خبرگزاری فارس در حالی است که رییس کل بانک مرکزی در تازه‌ترین موضع‌گیری‌های خود در جلسه سه‌شنبه مجمع عمومی بانک مرکزی سه راهکار اصلی برای بازگرداندن آرامش به بازار ارز را تقویت اعتماد عمومی از طریق ایجاد تعادل، ثبات و آرامش در بازار،استفاده از ابزارهای پولی و مالی جذاب مانند انتشار اوراق مشارکت با نرخ سود بالاتر و نهایتا اصلاح رویکرد نسبت به نرخ سود سپرده‌های بانکی اعلام کرد.

در این زمینه یک مقام آگاه به خبرگزاری فارس گفت: بهمنی رییس کل بانک مرکزی ادامه فعالیت خود را در این بانک به همکاری دستگاه‌های مرتبط و آزادی عمل در تعیین سیاست‌های بانک مرکزی مشروط کرده است. به گفته وی ادامه مدیریت بازار پول و شبکه بانکی کشور با شرایط ایجاد شده و با وجود نوع نگرش دستگاه‌های تاثیرگذار در سیاست‌های پولی برای رییس کل بانک مرکزی بسیار مشکل است.وی افزود: رییس کل بانک مرکزی پس از برگزاری مجمع اخیر این بانک ضمن گلایه از شرایط حاکم در نظام تصمیم‌گیری در مورد سیاست‌های پولی ادامه کار در بانک مرکزی را تنها مشروط به همکاری دستگاه‌های مرتبط و آزادی عمل در تعیین سیاست‌های بانک مرکزی کرده است. این مقام آگاه تصریح کرد: محمود بهمنی مدیریت بازار ارز، طلا و شبکه بانکی کشور را به برخورداری از آزادی عمل در اتخاذ سیاست‌های کارشناسی شده و همکاری دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط با بانک مرکزی دانسته و تاکید کرده است در صورت اصرار برخی دستگاه‌ها بر ادامه سیاست‌های فعلی ادامه همکاری به عنوان رییس کل بانک مرکزی بسیار مشکل می‌باشد. تذکرات مکرر کارشناسان برای بالابردن نرخ سود سپرده‌های بانکی و اوراق مشارکت از یک سو و بالابردن نرخ سود تسهیلات از سوی دیگر برای بازگرداندن نقدینگی‌های سرگردان در بازار به بانک‌ها، با بحرانی شدن بازار ارز و سکه بار دیگر مورد توجه بدنه کارشناسی بانک مرکزی قرار گرفته و در این میان رییس کل ناگزیر به اجرای مصوبات اخیر شورای پول و اعتبار در این زمینه است. راهی که مورد تاکید نمایندگان مجلس نیز قرار گرفته است.شروط اعلام شده از سوی رییس کل بانک مرکزی وی را در برابر آزمونی مهم برای حفظ استقلال بانک مرکزی در اعمال سیاست‌های پولی و کنترل بازار قرار داده است. وی که پیش‌تر برای حفظ جایگاه حرفه‌ای خود هر گونه شائبه استعفا را به شدت تکذیب می‌کرد، این بار برای بازگرداندن آرامش به بازار ارز عزم خود را جزم کرده است.

در این راستا پیگیری‌های «دنیای اقتصاد» برای یافتن صحت و سقم این خبر نهایتا به دفتر وی رسید، جایی که این خبر البته به قوت تکذیب نشد.