رییس‌جمهور: وزارت اطلاعات مهم‌ترین رکن اطلاعاتی کشور است

دنیای اقتصاد- محمود احمدی‌نژاد دیروز صبح به وزارت اطلاعات رفت؛ دیداری که سه ماه پس از دیدار «جمعی از کارکنان وزارت اطلاعات» با رییس‌جمهور صورت گرفته است. اکنون پس از گذشت بیش از هشت ماه از ماجراهای برکناری وزیر اطلاعات، این دید و بازدید رییس‌جمهور که این بار با حضور و گزارش وزیر اطلاعات نیز همراه بوده است، در نوع خود جالب توجه است؛ چراکه این اولین حضور رسمی رییس‌جمهور در مجموعه وزارت اطلاعات پس از ماجراهای اواخر فروردین امسال در ساختمان وزارت اطلاعات است. همان ایامی که خبر استعفای وزیر اطلاعات و موافقت رییس‌جمهور با آن بر خروجی خبرگزاری‌های دولتی قرار گرفت؛ این خبر اما با مخالفت مقام معظم رهبری و دستور ایشان بر ابقای حیدر مصلحی به عنوان وزیر اطلاعات منتفی اعلام شد. به این ترتیب به رغم مخالفت محمود احمدی‌نژاد با ادامه حضور وزیر اطلاعات در کابینه دهم که کیهان از آن به عنوان «عزل استعفا گونه» یاد کرد، حیدر مصلحی به عنوان وزیر اطلاعات در سمت خود ماندگارشد. این موضوع اما سرآغازی شد بر ۱۱ روز خانه نشینی احمدی‌نژاد و غیبتش از خیابان پاستور. احمدی‌نژاد اگرچه پس از آن به نهاد ریاست‌جمهوری بازگشت و حیدر مصلحی را هم به عنوان عضوی از کابینه پذیرفته بود؛ اما به گواه عکس‌های منتشره از سوی منابع رسمی تا مدتی حیدر مصلحی در جلسات هیات دولت حضور نداشت و از همراهی هیات دولت در سفر استانی هم جا می‌ماند. سایت‌های جریان اصولگرا دلیل اختلاف درونی کابینه را باز هم به «جریان انحرافی» نسبت دادند. به ویژه آنکه روزنامه کیهان هم به صراحت از این موضوع سخن گفت. به هر روی ماجرای خانه نشینی احمدی‌نژاد به بحثی بدل شد تا همراهان اصولگرای وی از این موضوع به شدت انتقاد کنند.

اکنون که بیش از هشت ماه از آن ماجراها گذشته و دولت در آستانه برگزاری انتخابات مجلس نهم قرار گرفته است، احمدی‌نژاد دیروز تصمیم گرفت تا به وزارت اطلاعات برود و پس از تقریبا سه ماه دیدار وزارت اطلاعاتی‌ها را پاسخ دهد؛ بدون اینکه این روز مصادف با مناسبت خاصی باشد. حضوری که تنها خبر کوتاهی از آن بر خروجی سایت رسمی ریاست‌جمهوری قرار گرفت و احتمالا حجم بیشتر سخنان احمدی‌نژاد در این دیدار انتشار نیافته است. رییس‌جمهور در این دیدار به وزارت اطلاعاتی‌ها توصیه کرد که باید «عمیق‌ترین و هوشمندانه‌ترین تحلیل‌ها در وزارت اطلاعات انجام شود.»بنا به گزارش سایت اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، احمدی‌نژاد در جمع وزیر، معاونان و کارکنان وزارت اطلاعات، با بیان اینکه در وزارت اطلاعات مسائل ملی بایستی با نگاه کلان پیگیری شود، اظهار کرد: پایه تمامی تلاش‌ها و فعالیت‌های این وزارتخانه بر تقوا و ورع است و باید تضمین‌کننده اصول در کلیه دستگاه‌های اطلاعاتی کشور باشد.وی وجود سیستم منسجم و مقتدر اطلاعاتی را تضمین‌کننده امنیت و منافع ملی کشور دانست و تصریح کرد: وزارت اطلاعات مهم‌ترین رکن اطلاعاتی کشور و پشتیبان مردم است.

رییس جمهور با اشاره به اهمیت و حساسیت وزارت اطلاعات گفت: فکر و نگاه وزارت اطلاعات باید به قله‌ها و افق‌های بلند باشد.

رییس شورای عالی امنیت ملی در ادامه با اشاره به تحولات جهانی و بیداری اسلامی در منطقه خاطر نشان کرد: عمیق‌ترین و هوشمندانه‌ترین تحلیل‌ها باید در وزارت اطلاعات انجام شود و وزارت اطلاعات باید از تحولات به‌وجود آمده در منطقه جلوتر بوده و افق نگاهش جهانی باشد.

احمدی‌نژاد در ادامه تهدیدات دشمنان علیه نظام جمهوری اسلامی و ملت بزرگ ایران را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: تا زنده هستیم حسرت ذره‌ای عقب‌نشینی و سازش با مستکبران عالم را بر دل دشمنان خواهیم گذاشت.

در ابتدای این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین حیدر مصلحی وزیر اطلاعات در سخنانی گزارشی از برنامه‌ها و اقدامات وزارت اطلاعات و جهت‌گیری و رویکرد این وزارتخانه در حوزه‌های راهبردی، مقابله با تهاجم جاسوسی بیگانگان، فضای سایبری، بیداری اسلامی و تحولات منطقه و جهان، همکاری با جامعه اطلاعاتی کشور و چالش‌ها و تهدیدات امنیتی ارائه کرد.همچنین رییس جمهور در ابتدای حضور در وزارت اطلاعات، به مقام شامخ شهدای گمنام ادای احترام کرد.

واکنش به یهودی‌سازی قدس

محمود احمدی‌نژاد شامگاه سه شنبه در دیدار مراد ییلدیریم رییس و اعضای گروه دوستی پارلمان ترکیه، اقدام رژیم صهیونیستی برای یهودی‌سازی قدس را ادامه سیاست‌های استعماری سلطه‌گران برای نجات این رژیم و تسلط بر منطقه دانست و تصریح کرد: این گونه اقدامات این رژیم را هر چه سریع‌تر به نقطه پایان موجودیت خود نزدیک‌تر خواهد کرد. وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران و ترکیه دارای منافع، ماموریت‌ها و دشمنان مشترک هستند، موضوع فلسطین را از ماموریت‌های مشترک دو کشور دانست و گفت: فلسطین موضوع اساسی منطقه و کل جهان است و هیچ کس نمی‌تواند نسبت به آن بی‌تفاوت باشد. احمدی‌نژاد با بیان اینکه رژیم صهیونیستی محور انسجام دنیای غرب علیه منطقه و موضوعی حیاتی و راهبردی برای سلطه‌گران است، گفت: دولت‌ها و ملت‌های منطقه با همکاری یکدیگر می‌توانند شرایط حاکم شدن ملت فلسطین در سرزمین‌های اشغال شده خود را فراهم کنند. وی به تلاش صهیونیست‌ها برای یهودی‌سازی قدس شریف اشاره و اظهار کرد: صهیونیست‌هایی که به دین و حتی به خدا اعتقاد ندارند، مدعی دینداری شده و قصد دارند، قدس شریف را از هویت اسلامی خود دور کنند که این اقدام مذبوحانه در حقیقت ادامه همان سیاست‌های استعماری سلطه‌گران است که البته نه تنها رژیم صهیونیستی را نجات نخواهد داد، بلکه این رژیم را به نقطه پایان موجودیت خود نزدیک‌تر خواهد کرد.