وزیر خارجه فرانسه در راستای تداوم خصومت ورزی غرب علیه ملت ایران اعلام کرد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید تا پایان ماه جاری میلادی (۱۱ بهمن) بر تحریم تهران توافق کنند.

به گزارش خبرگزاری‌های مهر و ایسنا به نقل از رویترز، آلن‌ژوپه گفت: اتحادیه اروپا هم مانند ایالات متحده باید تا پایان ماه ژانویه درباره تحریم‌های ایران توافق کند. وی افزود: فرانسه خواهان سخت‌تر شدن تحریم‌ها است و نیکلا سارکوزی رییس‌جمهور فرانسه دو پیشنهاد ملموس را در این حوزه ارائه داد که نخستین آن توقیف دارایی‌های بانک مرکزی ایران به عنوان تدبیر سخت و دومی تحریم صادرات نفت ایران است.

آلن ژوپه که با یک شبکه خبری فرانسوی گفت‌وگو می‌کرد، افزود: اروپا می‌خواهد تا ۳۱ ژانویه تحریم‌هایی مشابه آنچه آمریکا بر ایران تحمیل کرده را وضع کند تا تصمیم و اراده خود را نشان دهد. باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا روز جمعه قانون تحریم بانک مرکزی ایران را امضا کرد.

وزیر امور خارجه فرانسه در اظهاراتی غیرمسوولانه و بدون در دست داشتن مدرکی موثق و مستند ادعا کرد: ایران تولید تسلیحات هسته‌ای را دنبال می‌کند و من هیچ تردیدی در این باره ندارم. گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این باره کاملا واضح است. وزیر امور خارجه فرانسه افزود: به این دلیل است که فرانسه بدون بستن مسیر گفت‌وگو و مذاکره با ایران، تحریم‌های جدی‌تر را علیه تهران خواستار است.

ابراز نگرانی فرانسه از رزمایش ایران

در رویدادی دیگر سخنگوی وزارت خارجه فرانسه روز دوشنبه در اظهاراتی بی‌اساس، آزمایش‌های موشکی رزمایش در نزدیکی تنگه هرمز را تاسف‌بار خواند و تاکید کرد که مسیر ترانزیت نفت باید باز بماند.

به گزارش ایسنا به نقل از آسوشیتد پرس، برنار والرو اعلام کرد: از علامت بسیار بدی که آزمایش‌های موشکی اخیر توسط ایران برای جامعه جهانی فرستاده شد، متاسفیم.

وی افزود که کشتیرانی در تنگه‌ها آزاد است و در راستای این آزادی باید فضای مطلوبی ـ در تنگه‌ها‌ ـ حفظ شود.

والرو همچنین ادعا کرد که گفت‌و‌گوها در اتحادیه اروپا درباره تحریم واردات نفت ایران «به خوبی در حال پیشرفت است.»

ادعاهای ایهود باراک درباره رزمایش ایران

در همین حال، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در تلاش برای کم جلوه دادن تاثیر گسترده و قدرتمند رزمایش دریایی و آزمایش موشکی موفقیت‌آمیز ایران در تنگه هرمز مدعی شد: رزمایش در تنگه هرمز و پرتاب موشک در این منطقه پیش از هر چیزی نشان دهنده سردرگمی ایران بعد از تشدید تحریم‌ها علیه این کشور است.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، ایهود باراک همچنین ادعا کرد: فکر نمی‌کنم که ایران با جدیت بتواند به بستن تنگه هرمز در صورت تشدید تحریم‌ها بیندیشد؛ زیرا جهان اقدامی مشابه علیه این کشور خواهد داشت.