پایان رزمایش بزرگ ولایت

عکس: AFP

فرمانده کل ارتش: ناو آمریکایی به خلیج فارس برنگردد، عادت نداریم تذکر را تکرار کنیم فرمانده کل ارتش با اشاره به خروج ناو هواپیمابر آمریکایی از خلیج فارس:

ناو آمریکایی به خلیج فارس برنگردد

پایان رزمایش بزرگ ولایت ۹۰ با رژه دریایی یگان‌های مختلف ارتش

دنیای‌اقتصاد- رژه دریایی یگان‌های مختلف ارتش جمهوری اسلامی ایران در آخرین روز رزمایش این نیرو، با هشدارهای شدیداللحن فرمانده کل ارتش و رییس ستاد کل نیروهای مسلح به نیروهای فرامنطقه‌ای از جمله آمریکا همراه شد.

امیرسرلشگر عطاءالله صالحی، فرمانده کل ارتش با اشاره به خروج ناو هواپیمابر آمریکایی از خلیج‌فارس در جریان این رزمایش گفت: به آنها توصیه می‌کنیم و هشدار و تذکر می‌دهیم این ناو که برای ما تهدید محسوب می‌شود، به منطقه سابق خود در خلیج‌فارس برنگردد؛ چرا که ما عادت نداریم تذکر را تکرار کنیم و فقط یکبار تذکر می‌دهیم.

سردار سرلشگر حسن فیروزآبادی، رییس ستاد کل نیروهای مسلح نیز در حاشیه رژه دریایی ارتش با تاکید بر اینکه «ملت ایران قابل تهدید نیست»، به دشمنان هشدار داد: هر کسی با ملت ایران روبه‌رو شود باید هزینه سنگینی را بپردازد. فیروزآبادی همچنین از برگزاری رزمایش ویژه نیروی دریایی سپاه پاسداران در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش خبرگزاری‌های فارس، ایسنا و ایرنا، رزمایش دریایی ولایت ۹۰ روز گذشته با رژه یگان‌های نیروی دریایی ارتش در حضور رییس ستاد کل نیروهای مسلح، فرمانده کل ارتش و جمع کثیری از فرماندهان عالیرتبه نیروهای مسلح به همراه جمعی از ناظران کشورهای خارجی و برخی نمایندگان مجلس پایان یافت.

در این رژه دریایی انواع ناوشکن‌ها، ناوچه‌های موشک‌انداز، ناوچه‌های توپ‌دار، هاور کرافت‌ها، زیردریایی‌ها، بالگردها و هواپیماهای ارتش جمهوری اسلامی ایران حضور داشتند و مقامات ارشد نظامی کشورمان نیز با حضور روی ناو لجستیک خارک از این رژه دیدن کردند. رزمایش دریایی ارتش در آب‌های جنوب شرق کشور از شرق تنگه هرمز تا شمال اقیانوس هند از شنبه هفته گذشته آغاز شده بود و تا ظهر دیروز ادامه داشت.

فقط یک بار تذکر می‌دهیم

در حاشیه برگزاری رژه دریایی رزمایش ولایت ۹۰، امیرسرلشگر عطاءالله صالحی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به آمادگی ارتش برای مقابله با هرگونه تهدیدی اظهار کرد: تجربه‌های بزرگی که ما در عرصه دریا داشتیم، مانند حضور در خلیج عدن و دریای سرخ و مدیترانه و درگیری‌هایی که در خلیج عدن داشتیم، موجب ارتقای توان رزمی ما شده و ما در این رزمایش دستاوردها و تسلیحات بسیار مناسب و خوبی را مورد ارزیابی قرار دادیم که یکی از آنها پدافند هوایی موشکی بود که برای اولین بار با تست سامانه «محراب» توانستیم آن را به نتیجه برسانیم. صالحی خاطرنشان کرد: این رزمایش برای تمامی کشورها -چه دوست و چه دشمن- دارای پیام است که دشمنان پیام را به خوبی درک کردند و در ابتدای رزمایش دیدیم که ناو هواپیمابر آمریکایی از خلیج فارس خارج و با گذر از تنگه هرمز در دریای عمان مستقر شد.

وی با بیان اینکه ما به دنبال هیچ کار غیرمنطقی نبودیم، اما برای هر تهدیدی آماده هستیم،‌ گفت: به آنها توصیه می‌کنیم و هشدار و تذکر می‌دهیم این ناو که برای ما تهدید محسوب می‌شود، به منطقه سابق خود در خلیج‌فارس برنگردد چرا که ما عادت نداریم تذکر را تکرار کنیم و فقط یک‌بار تذکر می‌دهیم.

بر اساس این گزارش، پنج شنبه گذشته در خلال برگزاری رزمایش نیروی دریایی ارتش، ناو هواپیمابر آمریکایی «یو.اس.اس جان استنیس» که از بندر «جبل علی» در خلیج‌فارس حرکت کرده بود، پس از عبور از تنگه هرمز وارد دریای عمان شد و با نظارت کامل یک فروند هواپیمای بال ثابت گشت و شناسایی دریایی ارتش از این محدوده عبور کرد.

فرمانده کل ارتش در حاشیه مراسم دیروز همچنین تصریح کرد: حرکت‌مان در دریا نه انفعالی است و نه تهاجمی بلکه برای تمرین در دریای آزاد و حفاظت از منافع جمهوری اسلامی و کشورهای اسلامی است و دوستان جمهوری اسلامی بدانند اگر بر کشور برادری مثل ایران تکیه کنند بهتر از آن است که با وابستگی به کشورهای غربی و آمریکا هم حیثیت و ‌آبرو و هم پول خود را از دست بدهند. صالحی تصریح کرد: کسب توانمندی به معنای تهدید نیست؛ بلکه به این معناست که ما وقتی در دریای بزرگی مثل مدیترانه می‌توانیم منافع جمهوری اسلامی ایران را حفظ کنیم، مطمئنا در تنگه هرمز این کار راحت‌تر اتفاق می‌افتد.

ایران قابل تهدید نیست

رییس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران نیز در حاشیه رژه دریایی ارتش با تاکید بر اینکه «ملت ایران قابل تهدید نیست»، خاطرنشان کرد: هر کسی با ملت ایران روبه رو شود باید هزینه سنگینی را بپردازد. وی در جمع خبرنگاران افزود: دکترین و استراتژی دفاعی جمهوری اسلامی ایران، دفاعی و بازدارنده تهیه شده است و این نشان‌دهنده آن است که ملت ایران قابل تهدید نیست.

وی یادآور شد: رزمایش بزرگ دریایی ولایت ۹۰ از جمله رزمایش هایی است که تمامی نیروهای مسلح آن را در هر سال و در رده‌های مختلف برگزار می‌کنند.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح افزود: در آینده نزدیک نیز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رزمایش ویژه نیروی دریایی خود را برگزار می‌کند که سخنگوی این رزمایش در زمان مقرر جزئیات آن را ارائه می‌کند.

سرلشگر فیروزآبادی با بیان اینکه امنیت ملت در گرو امنیت کشور است، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران با توجه به تجربه جنگ تحمیلی برنامه‌ریزی خود را انجام می‌دهد و با یک نسخه خاص خود نیروهای مسلح را سازماندهی، طرح‌ریزی و راهبردی می‌کند و تجهیزات مورد استفاده آن را نیز طراحی و ارائه می‌کند.وی یادآور شد: این رزمایش نشان داد که افسران انقلابی و مومن کشور می‌توانند قدرت و آمادگی خود را در یک میدان ۹ هزار کیلومتر مربعی به خوبی به نمایش بگذارند. رییس ستاد کل نیروهای مسلح، مهم‌ترین پیام این رزمایش را پویایی، تحرک، کارآمدی و وجود سلاح‌های نوین، افزایش بردهای عملیاتی برای دفاع از ملت و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و تامین منافع این کشور در ماموریت‌های راهبردی نیروی دریایی ارتش عنوان کرد. فیروز‌آبادی خاطرنشان کرد: همچنین چندی پیش رزمایش قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) را در شمال شرق کشور داشتیم که رزمایش بسیار خوبی بود.

دستیابی به اهداف رزمایش

در پایان رزمایش دریایی ولایت ۹۰، فرمانده نیروی دریایی ارتش در جمع خبرنگاران گفت: رزمایش بزرگ دریایی ولایت ۹۰ توان بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران را به نمایش گذاشت. امیر دریادار حبیب‌الله سیاری با مثبت ارزیابی کردن نتایج به دست آمده از رزمایش ولایت ۹۰، تصریح کرد: ما به اهداف خود در این رزمایش دست پیدا کردیم. وی با بیان اینکه «رزمایش ولایت ۹۰ اقتدار نیروی دریایی ارتش را در عرصه آب‌های آزاد کاملا آشکار کرد»، یادآور شد: ما همواره برای برقراری امنیت پایدار تلاش می‌کنیم.

ناو آمریکایی در حال خروج از خلیج فارس در روز پنجشنبه