خجالت می‌کشم بگویم بیکار داریم

عکس: خبرگزاری فارس

دنیای اقتصاد- این جدیدترین اظهارنظر محمود احمدی‌نژاد درباره بیکاری است: «خجالت می‌کشم بگویم بیکار داریم.» رییس‌جمهور اگرچه به دنبال این سخن مثل همیشه اضافه کرد که با این منابع و استعدادها نباید بیکار داشته باشیم؛ اما این اظهارات احمدی‌نژاد قدری با سخنان گذشته وی در این باره متفاوت است و از آن امیدواری همیشگی برای حل معضل اشتغال تا پایان امسال و سال بعد برخوردار نیست. احمدی‌نژاد بارها به ویژه در سفرهای استانی خود تاکید کرده است که با تحقق ۵/۲ میلیون شغل ظرف امسال و سال آینده ریشه بیکاری از بین خواهد رفت. مستند این سخنان رییس‌جمهور هم اشاره همیشگی‌اش به منابع طبیعی و انسانی کشور است. با این همه این بار رییس‌جمهور این سوال را را مطرح کرد که چرا باید با وجود منابع و استعدادهای فراوان بیکار داشته باشیم و از ابراز این مساله هم ابراز شرمندگی کرد. این در حالی است که مسوولان ذی‌ربط اعلام کردند که سال گذشته بیش از وعده‌های مطرح شده شغل ایجاد کردند؛ یعنی یک میلیون و۶۰۰ هزار شغل. آماری که در مجلس توسط نمایندگان رد شد و به باورآنان میزان اشتغال ایجاد شده خیلی کمتر از آمار اعلامی ‌بود.

امسال هم مرکز آمار ایران به تازگی گزارش داد که نرخ بیکارى در فصل تابستان ۹۰ با کاهش ۲/۱ درصدى نسبت به بهار همین سال به ۱/۱۱ درصد رسیده است. البته بر اساس آنچه پارسال درباره نرخ بیکاری بهار ۸۹ منتشر شد، نرخ بیکاری جمعیت ۱۰ساله و بیشتر ۶/۱۴ درصد بود، اما این آمار در گزارش جدید مرکز آمار ایران ۵/۱۳ درصد اعلام شد. مرکز آمار ایران همچنین نرخ بیکاری تابستان سال جاری را معادل ۱/۱۱ درصد اعلام و رییس آن هم تاکید کرد که این عدد رو به کاهش است. از همین رو وزیر کار از احتمال دستیابی به نرخ بیکاری تک‌رقمی‌تا پایان سال جاری خبر داد و با استناد به همین گزارش اعلام کرد که روند تک رقمی‌شدن نرخ بیکاری دور از دسترس نیست. وزیر کار علاوه بر این پیش‌تر هم در مهر ماه سال جاری اعلام کرده بود که دولت بیش از یک میلیون فرصت شغلی در شش ماه اول سال ۹۰ ایجاد کرده است.

آنچه از آمار‌های رسمی‌ بر می‌آید، کاهش نرخ بیکاری است و احمدی‌نژاد هم در سفرهای گذشته مرتبا بر ریشه‌کنی بیکاری طی امسال و سال آینده خبر می‌داد، این بار اما به‌رغم ابراز امیدواری مسوولان دولتی والبته برخلاف رویه‌ای که محمود احمدی‌نژاد درباره موضوع اشتغال در پیش گرفته، به نظر می‌رسد که نرخ بیکاری واقعی یا تقاضا برای اشتغال در سفرهای استانی با افزایش مواجه بوده است که این بار رییس‌جمهور را واداشته تا قدری از اظهارات گذشته خود فاصله بگیرد و به نوعی ابراز شرمندگی کند که چرا این قدر بیکار وجود دارد.

او این اظهارات را روز گذشته در مراسم افتتاح پیشرفته‌ترین کارخانه تولید فولاد کشور در استان هرمزگان مطرح کرد و پس از افتتاح رسمی مجتمع فولاد هرمزگان در مجاورت بندرعباس به تهران بازگشت.

رییس جمهور در این مراسم با اشاره به بحث بیکاری ابراز کرد: خیلی وقت‌ها از اینکه بگوییم در فلان جا بیکاری داریم خجالت می‌کشم؛ چرا باید با این همه منابع و استعداد، بیکاری داشته باشیم؟

به گزارش ایرنا و فارس، احمدی‌نژاد با طرح این سوال که چرا باید در کشوری با این همه ثروت، منابع و نعمت مشکلی به نام بیکاری وجود داشته باشد؟ اظهارکرد: البته یکی از این مشکلات مربوط به اجرا نشدن صحیح عدالت است. هدف ما ساختن ایران بر پایه عدالت است و ما نمی‌خواهیم وضع به گونه‌ای باشد که با وجود انجام کارهای بزرگ و سرمایه‌گذاری‌های عظیم در کشور اختلاف طبقاتی در جامعه وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: معلوم است آنهایی که از اجرای عدالت می‌ترسند هیچ وقت حاضر به اعتراف این موضوع نیستند که اجرای عدالت سبب ضربه خوردن به منافع آنها می‌شود و منافع آنها در صورت اجرای عدالت آسیب می‌بیند.

وی با اشاره به اینکه ساختن ایران باید بر پایه عدالت باشد اظهار کرد: نمی‌خواهیم سرمایه‌گذاری عظیمی ‌انجام دهیم و ته آن جیب عده‌ قلیلی پر و بقیه فقیر باشند و هدف ما توزیع عادلانه ثروت و فرصت‌ها است.

رییس ‌جمهور سنگین‌ترین دشمنی را علیه عدالت دانست و خاطرنشان کرد: تا زمانی که پیامبران دنبال اجرای عدالت نبودند با آنها کاری نداشتند و می‌گفتند حاضریم خدای شما را هم بپرستیم به شرطی که به اجرای عدالت کاری نداشته باشید، اما پیامبران به دنبال حق و عدالت بودند و اینجا بود که سر و صداها بلند می‌شد و می‌گفتند که پیامبر ساحر است در حالی که در حقیقت آنها از عدالت می‌ترسیدند.

احمدی‌نژاد تاکید کرد: باید ایران را بر اساس عدالت بسازیم و این زمانی اجرا می‌شود که مطالبه عمومی ‌باشد.

مناطقی را دیده‌ام که آرامش را از آدم می‌گیرد

وی با بیان اینکه کشورمان ثروتمند است، تصریح کرد: بنده روستاها و شهرهایی را دیده‌ام که آرامش را از آدم می‌گیرد. چرا باید این گونه باشد؟ در حالی که می‌شود این محرومیت‌ها برطرف شود. البته سخت است؛ چراکه بر اساس عدالت اگر عمل کنیم عده‌ای کمتر بهره می‌برند و این برایشان سخت است از همین رو سر و صدا می‌کنند.

رییس ‌جمهور گفت: تقریبا ۱۵۰ سال تبلیغ کردند کار عنصر بی ارزشی است و چقدر خود ما را مسخره کردند و الان هم مسخره می‌کنند که چرا کار می‌کنید، پس چه کار کنیم؟ نمی‌شود بخوابیم و ایران ساخته شود، ساختن در سایه کار و تلاش است.

احمدی‌نژاد در ادامه با تاکید بر اینکه «آبادانی و ساختن در سایه کار و تلاش محقق می‌شود» گفت: کسی که کار بیشتر می‌کند باید عزیز‌تر باشد. البته بودند عده‌ای که به نقشه‌ دشمن کمک کردند و با زدوبند و رانت، ارتباط و تلفن کاری را که به دستشان دادیم گفتند که از این راه کارمان را ببندیم. در حقیقت آنها بار را پیاده و راه‌های لطف خدا را به روی خود بستند و به ملت ضربه زدند و در این مسیر عده‌ای با دشمن همراهی کردند.

به یکی از صادرکنندگان درجه اول بنزین تبدیل می‌شویم

محمود احمدی‌نژاد همچنین با اشاره به ساختن و تکمیل مجتمع فولاد هرمزگان گفت: با تاسیس این مجتمع معلوم شد متخصصان و جوانان ما در هر زمینه‌ای که وارد شوند می‌توانند حرف تازه و افتخارآمیزی داشته باشند.

وی گفت: هنوز زمان زیادی از آن وقت‌ها نگذشته که اگر به عده‌ای می‌گفتیم قرار است تولید فولاد به ۲۰ یا ۴۷ میلیون تن در سال برسد یک نگاه عاقل‌اندرسفیه می‌انداختند همان موقع هم معلوم بود آنها به توانمندی ملت ایران اعتماد ندارند.

رییس‌ جمهور با بیان اینکه «ما می‌توانیم» را به «توانستیم» تبدیل کردیم درباره ساختن بندرعباس تصریح کرد: مسوولان مجتمع فولاد هرمزگان گفتند که تا سال آینده ظرفیت را به ۲ میلیون تن افزایش می‌دهیم که حتما این چنین است یا گفتند در برنامه پنجم توسعه ظرفیت را به ۳ میلیون تن می‌رسانیم، البته باید گفت که منظورشان این نیست که در ۵ سال این کار را بکنند، بلکه امسال سال اول برنامه پنجم است شاید بتوانند در سال جاری یا سال آینده این کار را انجام دهند.

احمدی‌نژاد یادآور شد: اگر پالایشگاه بزرگ خلیج فارس آماده شود ما به یکی از صادرکنندگان درجه اول بنزین تبدیل می‌شویم. جا دارد در استان هرمزگان ده‌ها از این پروژه‌ها افتتاح شود و همه‌ آنها فدای یک تار موی سر مردم هرمزگان.