علیرضا شیخ عطار، سفیر ایران در آلمان از آغاز دور جدید مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ بعد از نامه آتی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا خبر داد.

شیخ عطار در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر تصریح کرد: قرار است به زودی آقای سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی نامه‌ای به خانم اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا بدهند تا مدالیته مذاکرات تنظیم شود. بعد از این مکاتبه آقای جلیلی، مذاکرات جدید ایران و ۱+۵ انجام خواهد شد. در همین رابطه، جلیلی دیروز در جمع رییسان نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور درباره ادامه مذاکرات با ۱+۵ اظهار کرد: به آنها رسما اعلام کردیم به مسیر گفت‌وگو برای همکاری برگردند. وی افزود: پیام‌های متفاوت غربی‌ها نشانه مشکلات و اختلاف درونی آنها است.

اعلام آمادگی اتحادیه اروپا برای مذاکره با ایران

در همین حال اتحادیه اروپا دیروز آمادگی خود را برای مذاکره بدون پیش‌شرط با ایران درباره برنامه هسته‌ای این کشور اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری رویترز، مایکل مان، سخنگوی «کاترین اشتون» رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اظهاراتی اعلام کرد: «اتحادیه اروپا در تلاش برای اعتمادسازی، آماده ازسرگیری مذاکرات با ایران در صورت عدم تعیین پیش شرط از سوی تهران است.» وی افزود: «ما در راستای رویکرد دوگانه خود [گفت‌وگو و تحریم] به مذاکرات معنی‌دار با ایران به‌منظور اعتمادسازی ادامه می‌دهیم و البته این در صورتی است که تهران پیش‌‌شرطی تعیین نکند.»

مایکل مان گفت: «اشتون در ماه نوامبر گذشته نامه‌ای به جلیلی فرستاده؛ اما هنوز پاسخی دریافت نکرده است».