مهران دبیر سپهری

هر هفته در این ستون تعدادی از سوالات پرسشنامه IBP منتشر می‌شود به این قصد که خرد جمعی را به پاسخگویی بدان فراخواند. پاسخ‌های الف و ب وجود یک وضعیت خوب را توضیح می‌دهند. پاسخ الف نشان می‌دهد که یک استاندارد، به طور کامل اجرا شده است.

پاسخ‌های ج و د مربوط به ملاحظه فقدان‌هاست به این صورت که پاسخ د نشان می‌دهد یک استاندارد، به هیچ وجه رعایت نشده است.

پاسخ ه یعنی غیر قابل اجرا.

نحوه امتیاز دهی به پرسشنامه به این ترتیب است که برای پاسخ الف امتیاز ۱۰۰درصد، برای پاسخ ب امتیاز ۶۷درصد، برای پاسخ ج امتیاز ۳۳درصد و برای پاسخ د امتیاز صفر در نظر گرفته شده است. پاسخ ه باعث می‌شود که امتیاز آن پرسش در طبقه‌بندی کلی شمرده نشود.

بعضی از سوالات سه گزینه‌ای هستند. برای این نوع از سوالات، امتیاز ۱۰۰ برای گزینه الف و امتیاز صفر برای گزینه ب در نظر گرفته می‌شود. پاسخ ج نیز باعث می‌شود که امتیاز آن پرسش در طبقه‌بندی کلی شمرده نشود.

در بودجه اجرایی یا هر نوع سند بودجه‌ای پشتیبان، چند ماه از داده‌های حقیقی در ارزیابی‌های درآمدی بودجه سال پیش انعکاس داده می‌شود؟

الف- همه برآوردهای بودجه سال پیش نسبت به برآوردهای اصلی برای انعکاس شش ماه یا بیشتر از جمع‌آوری درآمدهای حقیقی به‌روز شده است.

ب- همه برآوردهای بودجه سال پیش نسبت به برآوردهای اصلی برای انعکاس کمتر از شش ماه از جمع‌آوری درآمدهای حقیقی به‌روز شده است.

ج- برخی برآوردهای بودجه سال پیش نسبت به برآوردهای اصلی برای انعکاس شش ماه یا بیشتر از جمع‌آوری درآمدهای حقیقی به‌روز نشده است.

د- برآوردهای بودجه سال پیش نسبت به برآوردهای اصلی به روز نشده یا هیچ برآوردی از بودجه سال پیش ارائه نشده است.

ه - غیر قابل اجرا / دیگری (لطفا اظهار نظر کنید).

در بودجه اجرایی یا هر نوع سند بودجه‌ای پشتیبان، آیا ارزیابی سطح کل درآمدها برای بودجه‌های دو سال قبل یا بودجه‌های قبل از آن، ارائه شده است؟

الف- بله، همانند ارزیابی درآمد کل در بودجه سال پیش، ارائه شده است.

ب- نه، همانند ارزیابی درآمد کل در بودجه سال پیش، ارائه نشده است.

ج- غیرقابل اجرا / دیگری (لطفا اظهار نظر کنید).