آمریکا روز سه‌شنبه ساعتی پس از برگزاری اولین جلسه دادگاه امیر میرزایی حکمتی، جاسوس بازداشتی سیا در ایران، دوباره خواستار آزادی فوری وی شد. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، آمریکا روز سه‌شنبه در درخواستی تکراری، خواستار آزادی فوری «امیر میرزایی حکمتی» تبعه ایرانی‌الاصل آمریکا که ایران چندی پیش وی را به اتهام جاسوسی برای سازمان سیا بازداشت کرد، شد.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: دیپلمات‌های سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا در تهران در نبود ارتباطات دیپلماتیکی ایران و آمریکا، روزشنبه گذشته خواستار دیدار با حکمتی شدند، اما درخواست آنها رد شد.

مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اظهاراتی در این باره اعلام کرد: «ما از طریق گزارش‌های رسانه‌ای مطلع شدیم که روند محاکمه غیرعلنی حکمتی پشت درهای بسته دادگاه ایران آغاز شده است.»

وی در ادعایی بی‌اساس افزود: «البته ما پیش از این نیز شاهد آن بودیم که دولت ایران به دروغ برخی افراد را متهم به جاسوسی کرده و اتباع بی‌گناه خارجی را به اتهامات سیاسی بازداشت کرده است.»

این سخنگو همچنین اظهار کرد: «ما از ایران می‌خواهیم که به سوئیس اجازه دسترسی به حکمتی را دهد و هر چه سریع‌تر و بدون معطلی وی را آزاد کند.»