همزمان با مذاکرات رییس‌جمهور و رییس پارلمان عراق برای حل بحران سیاسی این کشور و پیشنهاد آنها درباره برگزاری کنفرانس ملی، منابع عراقی از حضور یک هیات بلندپایه ایرانی در اربیل برای میانجیگری در این زمینه خبر دادند. این خبر اما ساعتی پس از انتشار، از سوی مسوولان کردستان عراق تکذیب شد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رسانه‌های خارجی، عراق در آخرین هفته‌های سال ۲۰۱۱ میلادی در حالی که حضور نظامیان آمریکایی در این کشور پس از ۹ سال پایان یافته، با بحران سیاسی و ناامنی دست و پنجه نرم می‌کند.پس از اینکه برخی مدارک و شواهد موجود نشان داد طارق الهاشمی معاون رییس‌جمهور عراق در انفجار در ورودی مقابل پارلمان دست داشته است و وی قصد ترور نوری المالکی نخست‌وزیر عراق را داشته است شورای‌عالی قضایی این کشور حکم بازداشت هاشمی را صادر کرد. وی در پی صدور این حکم به اربیل کردستان عراق پناهنده شد و مسعود بارزانی رییس و دیگر مقامات کردستان عراق ضمن حمایت از وی آمادگی خود را برای برگزاری محاکمه هاشمی در کردستان اعلام کردند. هاشمی در حال حاضر در یکی از منازل جلال طالبانی در منطقه «قلعه شولان» یک منطقه دور افتاده در ۶۰ کیلومتری شمال سلیمانیه در نزدیکی مرزهای ایران مستقر است.

روایت یک مقام بلند پایه از میانجیگری ایران

از سوی دیگر یک منبع بلندپایه و نزدیک به نوری المالکی اعلام کرد که طرف‌های عراقی در حال رایزنی با ایران هستند تا این کشور در قضیه طارق الهاشمی

میانجیگری کند. بنابر اعلام منابع حزبی کردستان عراق، یک هیات ایرانی بلندپایه برای میانجیگری در بحران سیاسی عراق در منطقه کردستان به سر می‌برد. این منابع افزودند: هیات ایرانی ۳ روز پیش وارد کردستان عراق شده و سلسله دیدارهایی را با جلال طالبانی، مسعود بارزانی و طارق الهاشمی داشته‌ است. گفته می‌شود هیات ایرانی پیشنهاد داده است یک نشست سیاسی در شهر اربیل برگزار شود، اما نوری المالکی از حضور سرباز زده است متقابلا مسعود بارزانی نیز با برگزاری نشست در بغداد مخالفت کرده است. بر اساس این گزارش هیات ایرانی در حال حاضر پیشنهاد برگزاری این نشست در سلیمانیه یا ایران را مطرح کرده است که مقامات عراقی تاکنون واکنشی به این موضوع نشان نداده‌اند.

تکذیب میانجیگری از سوی مقامات اقلیم کردستان

برخلاف منابع حزبی اقلیم کردستان عراق، مسوولان این اقلیم وجود هرگونه میانجیگری ایران در ماجرای طارق الهاشمی، معاون رییس‌جمهور عراق را تکذیب کردند. به گزارش ایسنا مسوولان کردستان عراق تاکید کردند: گزارش‌های رسانه‌ای در خصوص ورود هیاتی ایرانی به اقلیم کردستان عراق و ملاقات‌شان با جلال طالبانی، رییس‌جمهور عراق، مسعود بارزانی، رییس اقلیم کردستان و طارق الهاشمی «کاملا نادرست» است. فیصل الدباغ، مسوول رسانه‌ای مسعود بارزانی درگفت‌وگو با روزنامه‌ الشرق‌الاوسط چاپ لندن بیان کرد: هیچ هیات ایرانی اخیرا با بارزانی دیدار نکرده است و گزارش‌های رسانه‌ها در این خصوص صحت ندارد. در همین راستا، سخنگوی رسمی دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان عراق به رهبری جلال طالبانی، رییس جمهور عراق نیز اعلام کرد: هیچ هیات ایرانی طی روزهای گذشته با طالبانی ملاقات نداشته است. وی ادامه داد: ‌طی چند روز گذشته همواره همراه رییس‌جمهور بوده‌ام و هیات ایرانی را ندیدم و گزارش‌های منتشر شده در این باره کاملا نادرست است.به گزارش ایسنا، سفارت ایران در بغداد پاسخی به تلاش‌های خبرگزاری فرانسه برای اظهارنظر در این‌باره نداد.