واکنش آمریکا به اظهارات رحیمی درباره بستن تنگه هرمز

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به سخنان روز سه‌شنبه محمد رضا رحیمی معاون اول رییس‌جمهور مبنی بر اینکه «اگر بنا باشد نفت ایران را تحریم کنند، یک قطره نفت از تنگه‌ هرمز عبور نخواهد کرد» طی سخنانی بی‌اساس این تهدید را «تنها یک پرخاش لفظی» دانست و تاکید کرد که واشنگتن از «رفت و آمد نفت‌کش‌ها در تنگه هرمز» دفاع می‌کند. به گزارش ایلنا به نقل از دویچه وله، مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به سخنان محمدرضا رحیمی گفت که کشورش به ادامه نقل‌وانتقال‌ها در تنگه هرمز علاقه‌مند است و از آن «حمایت» می‌کند. مارک تونر همچنین در ادامه موضع‌گیری‌های بی‌اساس خود مدعی شد که سخنان رحیمی چیزی بیش از «یک موقعیت فرضی» را بیان نمی‌کند. تونر افزود: اگر ایران بخواهد این تهدید خود را عملی کند، «در آن صورت آمریکا بی‌تردید از نقل و انتقال آزاد نفت دفاع خواهد کرد».

وی مانور دریایی ایران در نزدیکی تنگه‌هرمز را امری مربوط به کشورمان دانست و گفت: «آنها قبلا هم این کار را کرده‌اند. ما درباره اینکه هر کشوری چگونه توان نیروی دریایی خود را آزمایش کند، نظر خاصی نداریم. این به دیدگاه همان کشور بستگی دارد و خود ما هم مانور دریایی برگزار می‌کنیم.»

معاون اول رییس‌جمهور ایران روز سه‌شنبه هشدار داد که در صورت تحریم صادرات نفت خام ایران، این کشور جریان انتقال نفت از طریق این تنگه را متوقف خواهد کرد. اظهارات وی همزمان با رزمایش ۱۰ روزه نیروی دریایی ایران در تنگه هرمز بود که از روز یکشنبه به مدت ۱۰ روز آغاز شده است. بر اساس این گزارش، رحیمی روز سه‌شنبه با بیان اینکه «ما با تحریم به طور جدی مقابله کردیم» افزود: آنها زمزمه‌ تحریم نفت را دارند، ولی هرگز به این آرزو نخواهند رسید، اگر بنا باشد نفت ایران را تحریم کنند یک قطره نفت از تنگه‌ هرمز عبور نخواهد کرد، ما علاقه‌مند به دشمنی نیستیم و شعار ما دوستی و برادری است، اما غربی‌ها نمی‌خواهند ما را رها کنند و زمانی رها می‌کنند که ما آنها را با تمام قدرت سر جای خود بنشانیم.

واکنش اتحادیه اروپا

در همین حال سخنگوی کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در واکنش به احتمال بستن تنگه هرمز از سوی ایران اعلام کرد که اتحادیه اروپا به برنامه‌هایش برای اعمال تحریم‌های جدید علیه تهران ادامه می‌دهد.

به گزارش ایسنا، مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون روز چهارشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت: اتحادیه اروپا در حال بررسی دور دیگری از تحریم‌ها علیه ایران است و ما به انجام این کار ادامه خواهیم داد.

سخنگوی اشتون با اشاره به نشست بعدی وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل گفت: ما انتظار داریم این تصمیم در نشست شورای امور خارجی اتحادیه در تاریخ ۳۰ ژانویه اتخاذ شود.

آمریکا و اتحادیه اروپا در حال بررسی تحریم‌های جدید علیه بخش‌های نفت و مالی ایران هستند، اما دولت‌های عضو اتحادیه اروپا درعین حال تحریم نفت خام ایران را نیز در دست بررسی دارند.