دنیای‌اقتصاد- رییس مجلس روز گذشته در واکنش به درگیری فیزیکی روز سه‌شنبه نماینده فریمان و مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه‌ها که منجر به فحاشی و سپس اخراج نماینده دولت از مجلس شد، گفت: این فرد بی نزاکتی کرد و عبارات زشتی را بیان کرد که ما خودمان شنیدیم؛ او باید مجازات شود. علی لاریجانی در جلسه علنی روز گذشته با تاکید بر اینکه مجلس توهین مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه‌ها را پیگیری قضایی خواهد کرد، گفت: معلوم است این فرد ادبیات و الفبای اولیه برای مسوولیت را ندارد و باید مجازات شود. وی در پاسخ به تذکری درباره مشاجره روز سه شنبه نماینده دولت با یکی از نمایندگان مجلس گفت: آقای دهقانی عضو هیات‌رییسه مجلس این موضوع را پیگیری خواهد کرد. لاریجانی با بیان اینکه لزومی ندارد عبارت زشتی که گفته شده تکرار شود، افزود: این در شان و در خور نظام ما نیست. من تعجب کردم که یک فرد هر قدر هم عصبانی باشد، به خود جرات بدهد چنین حرف ناروایی بزند و گفتم از مجلس خارج شود.

رییس مجلس ادامه داد: دعوای دو نفر ربطی به حیثیت مجلس ندارد؛ ما موضوع را پیگیری قضایی خواهیم کرد اینکه کسی جرات کند در مجلس این حرف‌ها را بزند -هر قدر هم عصبانی باشد- درست نیست. معلوم است این فرد ادبیات و الفبای اولیه را برای مسوولیت ندارد. وی یادآور شد: البته بیرون از مجلس هم مسائلی را مطرح کردند که واقعیت نداشت یا همه واقعیت نبود. آن بخشی که مطرح شد خودمان شنیدیم و این حرف بی‌نزاکت هیچ ربطی به مساله قبلی (مشاجره دو نفر) ندارد. کسی نباید به خود اجازه دهد حرف بی‌نزاکت در جلسه علنی بزند. این فرد باید مجازات شود.

تذکر یک نماینده

سخنان لاریجانی در پاسخ به تذکر علی محمد بزرگواری نماینده بهمئی در جلسه روز گذشته مجلس بیان شد. بزرگواری در تذکری با اشاره به مشاجره و درگیری نماینده فریمان مجلس و مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه‌ها گفت: روز سه شنبه شان مجلس رعایت نشد و فردی جایگاه مجلس را حیوان‌خانه نامید. وی ادامه داد: هیات‌رییسه باید با نماینده‌ای هم که پرخاش کرد برخورد کند. این در حالی است که روز سه شنبه چند میمهان از کشور تونس هم در مجلس حضور داشتند. بر اساس این گزارش، در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس پس از بحث بر سر شیوه اجرای قانون یارانه‌ها میان نماینده فریمان در مجلس و مدیرعامل سازمان دولتی هدفمندی یارانه‌ها، الفاظی غیرمعمول میان آنها رد و بدل شد و کار به زد و خورد نیز کشید.

در طول تاریخ چنین توهینی نداشتیم

رییس مجلس روزگذشته همچنین در حاشیه رو‌نمایی از نرم‌افزار چند‌رسانه‌‌ای روز بصیرت در جمع خبرنگاران گفت: هیات‌رییسه آقای دهقانی را مامور ‌بررسی این موضوع کرده ‌و ایشان در این‌باره به هیات‌رییسه گزارش خواهند داد.

وی افزود: ما هنوز مساله درگیری روز سه شنبه را به طور کامل بررسی نکردیم،‌ اما باید گفت که توهین به کلیت مجلس آن هم از سوی نماینده دولت که به مجلس دعوت شده است، درست نبود.

خبرنگاری خطاب به لاریجانی گفت‌: «شما در مجلس طوری اظهار‌نظر کردید که گویا نماینده دولت شروع کننده ماجرا بوده است و از این بابت مردم از شما دلخور شده‌اند» که لاریجانی در پاسخ به او گفت: فرض بر اینکه حرف شما درست باشد، در حالی که بنده هنوز به این نتیجه نرسیده‌ام. آیا مشاجره‌ای بین نماینده دولت و نماینده مجلس مجاز می‌شود که نماینده دولت با صدای بلند مجلس را تخریب و فحاشی کند و آن کلمه را که احتمالا شما نیز شنیده‌اید، به کار ببرد؟

رییس قوه مقننه با بیان اینکه ممکن است هر فردی حتی با دوستش مشاجره داشته باشد، اما حق ندارد از حدود زبانی خارج شود، اظهار کرد: اینکه فردی در مجلس به کلیت مجلس توهین کند، خیلی بد است و در طول تاریخ نیز ما چنین موردی نداشتیم؛ من مشاجره را دیدم، اما در مورد آن قضاوت نمی‌کنم که چه کسی شروع کننده بوده است؛ اما از این مسائل پیش می‌آید و ممکن است نماینده دولت با نماینده مجلس مشاجره داشته باشد، اما مهم این است که نباید به کلیت مجلس توهین کرد.

شکایت دولت به کمیسیون اصل ۹۰

معاونت پارلمانی رییس‌جمهور تاکید کرد که معاونت حقوقی ریاست جمهوری شکایت مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها را دنبال می‌کند و ما به کمیسیون اصل ۹۰ هم برای تبیین ابعاد موضوع و دفاع از حق نماینده دولت شکایت می‌کنیم. به گزارش فارس، محمدرضا میرتاج‌الدینی با نگارش یادداشتی تاکید کرد که «به دلیل بعضی از اظهارنظرهای یکسویه و گزارش‌های غیرمنصفانه و غیرعادلانه، به عنوان یک روحانی نه حتی به عنوان معاون پارلمانی رییس‌جمهور از فردی مظلوم نه حتی به عنوان نماینده دولت دفاع می‌کند.»

وی در بخشی از این یادداشت ضمن بازخوانی آنچه در صحن مجلس روی داده، تاکید کرد که گفته می‌شود آقای مرادی این تعبیر را به‌کار برده است: «آماری که من می‌دهم رسمی و مستند است و آمار شما کوچه‌ و بازاری است». لکن بر فرض هم چنین عبارتی گفته باشد آیا مجوز درگیری و ضرب می‌شود؟ مگر توصیه رهبر معظم انقلاب این نیست که فرمودند گزارش‌های رسمی مسوولان و آمارها را زیر سوال نبرند؟

وی در این یادداشت اضافه کرد: در این حادثه هم، هر چند عده‌ای از نمایندگان بدون اطلاع از علت درگیری و اینکه نماینده مجلس شروع کننده درگیری بود و آثار جراحت هم در گردن آقای مرادی مشهود بود، به نفع همکار خود وارد معرکه شدند و با تعبیرات بعضا ناشایست فضا را سنگین‌تر کردند، لکن بعضی از نمایندگان محترم به سرعت به موضوع وقوف پیدا کردند و در آرام کردن فضا و در دفاع از مظلوم وارد شدند.

او در پایان این یادداشت تاکید کرده است که ما در این خصوص راه‌های قانونی را طی می‌کنیم. معاونت حقوقی شکایت آقای مرادی مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها را دنبال می‌کند. به کمیسیون اصل ۹۰ هم برای تبیین ابعاد موضوع و دفاع از حق نماینده دولت شکایت می‌کنیم.