دنیای اقتصاد- نمایندگان مجلس با بررسی دوفوریتی طرح استفساریه ماده ۱۲ قانون هدفمندی یارانه‌ها موافقت کردند که در صورت تصویب نهایی بر لزوم اجرای صحیح این قانون و پرداخت سهم شرکت‌های خدماتی همچون آب و برق و گاز از درآمدهای هدفمندی تاکید می‌کند. به گزارش دنیای اقتصاد، نمایندگان در جلسه علنی روز گذشته پس از استماع سخنان موافقان و مخالفان دو فوریت این استفساریه، با بررسی دو فوریتی آن موافقت کردند.

در این طرح استفساریه سوال شده است آیا منظور از عبارت «تمام منابع حاصل از اجرای این قانون» در ماده ۱۲ قانون هدفمند کردن یارانه‌ها صرفا مابه‌التفاوت قیمت فروش حامل‌های انرژی است و سایر موارد موضوع این قانون قبل و بعد از اجرای این قانون است؟ طراحان در این طرح جواب داده‌اند: بلی، منظور از عبارت «تمام منابع حاصل از اجرای این قانون» در ماده ۱۲ قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، صرفا مابه‌التفاوت قیمت فروش حامل‌های انرژی و سایر موارد موضوع این قانون قبل و بعد از اجرای این قانون است و شامل کل مبالغ حاصل از فروش آنها نمی‌شود.

این طرح با ۹۸ امضا تقدیم هیات رییسه مجلس شده است.

طراحان معتقد بودند دولت بدون توجه به ماده مذکور همه درآمدهای قدیم و جدید را یکجا برای هدفمندی یارانه‌ها و پرداخت وجه به مردم دریافت می‌کند و اعتبارات شرکت‌های خدماتی چون گاز، آب و برق را پرداخت نمی‌کند و این شرکت‌ها در اجرای تعهدات خود مانده‌اند. محمد دهقانی عضو هیات رییسه مجلس به عنوان یکی از طراحان اصلی این طرح گفت: پس از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها بسیاری از پروژه‌های برق و گاز و آب دچار اختلال شده است و شرکت‌های ذی‌ربط نه تنها قدرت پاسخگویی به پیمانکار طلبکار را ندارند، بلکه در پرداخت حقوق پرسنل خود نیز دچار مشکل شده اند و این وضعیت در شأن و نظام جمهوری اسلامی‌نیست. وی اظهار کرد: هدف قانونگذار در ماده ۱۲ قانون هدفمندی این بود که ما به‌التفاوت قیمت قدیم و جدید به حساب یارانه‌ها واریز شود و درآمد مربوط به قدیم کمافی السابق برای اجرای تعهدات شرکت‌های مذکور هزینه شود. وی ادامه داد: با توجه به اینکه دولت بدون توجه به ماده مذکور همه درآمدهای قدیم و جدید را یک جا برای هدفمندی یارانه و پرداخت پول به مردم دریافت می‌کند، نمایندگان این طرح را با قید دو فوریت ارائه کردند. موید حسینی صدر نماینده خوی نیز در مخالفت با بررسی دو فوریت این طرح گفت: وقتی دولت قانون را اجرا نمی‌کند چرا ما برای قانونی که اجرا نمی‌شود استفساریه بنویسیم؟ آیا این به شأن مجلس لطمه نمی‌زند؟