دنیای اقتصاد- دومین روز ثبت‌نام از داوطلبان نمایندگی مجلس نهم در شرایطی سپری شد که رییس ستاد انتخابات کشور تلویحا از احتمال به دور دوم کشیده شدن انتخابات مجلس در تهران خبر داد. سید صولت مرتضوی که در برنامه گفت و گوی ویژه شبکه دوم سیما حاضر شده بود، گفت که بنا نداریم در دور اول در تهران انتخابات را رایانه‌ای برگزار کنیم. رییس ستاد انتخابات کشور با تاکید بر اینکه بسیاری از حوزه‌های انتخابیه زیرساخت‌هایشان برای برگزاری انتخابات رایانه‌ای فراهم بود گفت که تنها ۱۰ درصد از حوزه‌های انتخابات رایانه‌ای خواهد بود و در دور اول نیز بنا نداریم که در تهران این کار را انجام دهیم.این پیش‌بینی در شرایطی است که انتخابات مجلس هشتم هم در حوزه انتخابیه تهران به دور دوم کشیده شد.

مرتضوی در عین حال یادآور شد که هیچ دخالتی در انتخابات صورت نمی‌گیرد و دولت بنا ندارد آخرت خود را فدای دنیای احدی کند. در کنار تضمین‌های مرتضوی برای تامین سلامت انتخابات، همچنین به گفته او در روز نخست ۲۵۴ نفر در کل کشور ثبت‌نام کردند که از این تعداد ۲۴۵ نفر آقایان و ۹ نفر خانم‌ها هستند. اگرچه هنوز از نام آشنایان خبری نیست و گویا باسابقه‌ها به رسم هر سال ثبت نام را به روزهای پایانی مهلت قانونی موکول کرده‌اند، مهلتی که تمدید نخواهد شد.

از سوی دیگر حضور ستادی از وزارت کشور در ساختمان بهارستان باعث شده تا نمایندگان مجلس هشتم هم در لابی مجلس هشتم برای انتخابات نهم ثبت‌نام کنند. همین موضوع البته سبب شد تا جلسه علنی مجلس شورای اسلامی‌روز گذشته با ۳۰ دقیقه تاخیر و با حضور ۱۹۶ نماینده به ریاست «علی لاریجانی» آغاز شود و۸۹ صندلی خالی بماند. از این میان غلامرضا مصباحی مقدم نماینده تهران در مجلس در روز دوم ثبت نام کرد و در جمع خبرنگاران گفت: پیش‌بینی‌ام از فضای انتخابات مجلس نهم، فضایی آرام است. به گزارش ایسنا، او ابراز امیدواری کرد: حوادث سال ۸۸ مجددا در انتخابات مجلس نهم تکرار نشود.

این عضو جامعه روحانیت مبارز گفت که از حوزه انتخابیه تهران و از لیست جبهه متحد اصولگرایان نامزد نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی می‌شود. در همین حال حجت‌الاسلام احمد سالک، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز هم در گفت‌وگو با «ایسنا» خبر داد که تعدادی از اعضای این تشکل روحانی برای انتخابات مجلس نهم ثبت‌نام خواهند کرد.

سید محمود علوی، نماینده تهران در مجلس خبرگان رهبری هم روز گذشته برای شرکت در انتخابات مجلس نهم از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر با حضور در فرمانداری تهران ثبت نام کرد.

به گزارش فارس، حجت‌الاسلام سیدمحمود علوی که رییس شورای عالی جبهه ایستادگی هم هست در گفت‌وگو با «فارس»، در پاسخ به سوالی در خصوص مکاتبات جبهه ایستادگی با جبهه متحد اصولگرایان اظهار کرد: آقای بیادی و دیگر اعضا باید به این سوال پاسخ دهند؛ من رییس شورای عالی جبهه ایستادگی هستم و نقشم در جبهه ایستادگی یک نقش اخلاقی است.

رییس شورای عالی جبهه ایستادگی گفت: البته جبهه ایستادگی ارتباطاتی را با جبهه متحد اصولگرایان برقرار کرده، ولی من در جریان جزئیات آن نیستم.

نحوه اعتراض به رد صلاحیت

به گزارش ایسنا، اما سیدصولت مرتضوی که در بخش گفت‌و‌گوی ویژه خبری شنبه‌شب شبکه دوم سیما سخن می‌گفت، با ارائه آماری از روز نخست ثبت نام گفت: استعلامات از طریق دادستانی کل کشور، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و سازمان ثبت احوال ‌انجام می‌شود و به استناد قانون هیات‌های اجرایی به صلاحیت داوطلبان رسیدگی و نتیجه را اعلام می‌کنند. وی افزود: داوطلبانی که صلاحیت‌شان مورد تایید قرار نگرفت می‌توانند در مدت ۳ روز به هیات نظارت مرکز استان مراجعه و شکایت خود را مطرح کنند.

رییس ستاد انتخابات کشور گفت: هیات نظارت نیز رسیدگی به این شکایات و بررسی صلاحیت تایید شدگان را آغاز می‌کنند. مرتضوی افزود: چنانچه باز هم اعتراض باشد شاکیان می‌توانند به هیات نظارت مرکزی و در مرحله بعد به شورای نگهبان اعتراض کنند تا رسیدگی به این اعتراض‌ها صورت گیرد، در نهایت فهرست نهایی در اختیار ستاد انتخابات قرار می‌گیرد.