ابلاغ دستورالعمل نحوه مقابله با تحریم‌ها به سفارتخانه‌های ایران

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه از تدوین و ابلاغ دستورالعمل نحوه مقابله با تحریم‌ها به تمام نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در خارج کشور خبر داد. به گزارش ایرنا، مهمانپرست با تاکید بر شکست تلاش و دسیسه‌های چند کشور غربی در زمینه تحریم خرید نفت و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران گفت: اغلب کشورهای غربی این تحریم‌ها را قابل پیاده شدن نمی دانند و منافع ملی خود را قربانی اهداف سیاسی آمریکا و چند کشور محدود غربی نمی‌کنند.

وی در گفت وگویی اظهار کرد: برخی کشورهای غربی با وجود فشارهایی که متوجه آنها است، نمی‌خواهند بازار بزرگ ایران را از دست بدهند. رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت خارجه که همزمان با برگزاری همایش سفرا و روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور با موضوع دیپلماسی و بیداری اسلامی سخن می‌گفت، درباره دستور کار این همایش گفت: این همایش سراسری است و همه موضوعات بین‌المللی را در بر می‌گیرد و طبیعی است که مسائل منطقه از اهمیت بیشتری برخوردار باشد.

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت خارجه از حضور میهمانانی از سایر دستگاه‌ها در این همایش خبر داد و افزود: موضوع بیداری اسلامی، تحولات خاورمیانه، وضعیت فلسطین و همچنین وضعیت کشورهای مختلف که با رویکردی متفاوت پیش رفته است از جمله مهم‌ترین دستور کارهای این همایش است. سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه موضوعات دیگر این همایش نیز مربوط به تحریم‌ها علیه کشورمان می‌شود، ادامه داد: جهاد اقتصادی و راهکارهایی که برای سیاست موثر دیپلماسی کشورمان باید به‌کار گرفت و نیز ظرفیت‌هایی که در داخل و خارج از کشور که می‌تواند اهدافمان را محقق سازد، سر فصل‌های دیگر این همایش است.

تکذیب حضور عضو القاعده در ایران

سخنگوی وزارت خارجه در گفت‌وگویی دیگر، سناریوسازی‌های ناشیانه اخیر دولت آمریکا از جمله دخالت ایران در طراحی حملات یازده سپتامبر و حضور یکی از اعضای القاعده در ایران را کاملا بی‌اساس دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر، مهمانپرست با بیان اینکه آمریکا با تکرار این‌گونه ادعاهای واهی در راستای اهداف سیاسی نامشروع خود صلح و امنیت بین المللی را به خطر می‌اندازد، اظهار کرد: سوابق تاسیس القاعده و حمایت بعدی این کشور از آن امری آشکار و مسبوق به سابقه بوده و جمهوری اسلامی ایران معتقد است جامعه جهانی با توجه به پیامدهای این‌گونه رفتارهای غیرمسوولانه مقامات آمریکایی، نسبت به عواقب آن هوشیار بوده و لازم است نگرانی‌های عمیق خود را نیز به دولت آمریکا منعکس کنند.