جدال لفظی اوباما و چاوز بر سر ایران

باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا در اظهاراتی مداخله‌جویانه از روابط ونزوئلا با ایران و نیز از وضعیت حقوق بشر در ونزوئلا انتقاد کرد، اما هوگو چاوز، رییس‌جمهور ونزوئلا در پاسخ، اوباما را «دلقک» خواند و گفت که بهتر است رییس‌جمهور آمریکا سرش به کار خود باشد. به گزارش ایسنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: به نظر می‌رسد باراک اوباما در اظهاراتش که روز دوشنبه در روزنامه «ال یونیورسال» ونزوئلا منتشر شد درصدد سخت کردن موضعش در قبال هوگو چاوز، رییس‌جمهور ونزوئلا برآمد. اوباما در این مصاحبه گفته است که دولت آمریکا قصد ندارد به ونزوئلا دیکته کند که چطور امور بین‌المللی‌اش را مدیریت کند، اما افزود: من با این حال می‌گویم که روابط دولت ونزوئلا با ایران و کوبا به نفع ونزوئلا یا مردم ونزوئلا نیست.

اوباما اتهامات علیه برنامه هسته‌ای ایران و ادعای حمایت ایران از تروریسم را تکرار کرد و افزود: در نهایت بر عهده مردم ونزوئلا است که مشخص کنند از رابطه با کشوری که حقوق جهانی بشر را نقض می‌کند و خود را از بیشتر کشورهای جهان منزوی کرده است، چه چیزی به دست آورد.

وی افزوده است: ما در آمریکا فعالیت‌های ایران از جمله در ونزوئلا را بسیار جدی می‌گیریم و به نظارت دقیق بر آنها ادامه خواهم داد.

چاوز نیز در واکنش به سخنان اوباما به طور کتبی به سوالات روزنامه «ال یونیورسال» پاسخ داد و گفت: اوباما، سرت به کار خودت باشد، بر کشور خودت متمرکز شو که آن را به یک فاجعه تبدیل کرده‌ای، ما را به حال خودمان رها کن.