دنیای‌اقتصاد- لئون پانه تا، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که فعالیت‌های مخفیانه هواپیماهای جاسوسی بدون سرنشین آمریکا بر فراز ایران ادامه خواهد داشت. همزمان سردار سرتیپ پاسدار محمد حجازی، معاون ستادکل نیروهای مسلح در واکنش به تجاوز پهپاد جاسوسی آمریکا به حریم هوایی کشورمان گفت: آمریکایی‌ها باید بدانند که ملت ایران و مسوولان نظام اسلامی پاسخ این اقدام تجاوزکارانه را برای خود محفوظ می‌دانند. سردار حجازی در گفت‌وگو با «ایرنا» درباره درخواست رییس‌جمهور آمریکا برای بازگرداندن این پهپاد جاسوسی گفت: امروز ما شاهد هستیم که با وجود این تجاوز آشکار و نقض قوانین بین‌المللی، مقامات آمریکایی از جمله رییس‌جمهور این کشور با پررویی و جسارت چنین مسائلی را مطرح می‌کنند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا دولت آمریکا پس از گذشت چندین روز از در اختیار گرفتن پهپاد جاسوسی این درخواست را مطرح کرده است، تصریح کرد: آمریکایی‌ها فکر می‌کنند که می‌توانند چنین فضاحت آشکاری را به نوعی پرده پوشی و مخفی کنند.

معاون ستادکل نیروهای مسلح افزود: پس از به نمایش گذاشته شدن پهپاد جاسوسی آمریکا، مقامات این کشور متوجه شدند که این فضاحت قابل پرده‌پوشی نیست و مجبور به اعتراف شدند. سردار حجازی همچنین تاکید کرد: در اختیار گرفتن پهپاد جاسوسی آمریکا توسط نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران توانایی و اقتدار کشور را در مقابله با تجاوزات مشخص کرد. این اقدام نیروهای مسلح کشورمان همچنین نقاط ضعف و ناتوانی آمریکا را برملا کرد.

آمریکا: جاسوسی هوایی در ایران را ادامه می‌دهیم

در همین حال، لئون پانه تا، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که به رغم به غنیمت گرفته شدن یکی از فوق پیشرفته ترین هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا توسط ایران فعالیت مخفیانه این نوع هواپیماها بر فراز ایران ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری فارس، وزیر دفاع آمریکا در مصاحبه اختصاصی با شبکه خبری فاکس‌نیوز اعلام کرد : با وجود از دست دادن یکی از پهپادهای با ارزش و پیچیده آمریکا در خاک ایران، فعالیت مخفیانه هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا بر فراز مرزهای افغانستان و ایران ادامه خواهد داشت. وزیر دفاع آمریکا بدون اظهارنظر مستقیم درباره نوع فعالیت پهپاد «آر کیو ۱۷۰» در ایران ادامه داد: ارتش آمریکا هیچ برنامه‌ای برای متوقف کردن عملیات‌های هواپیماهای بدون سرنشین خود در خارج از مرزهای غربی افغانستان ندارد.

پانه تا در توضیح اینکه این هواپیمای فوق مدرن بدون سرنشین آمریکایی به وسیله حمله سایبری ایران به دست مقامات ایران افتاده است یا با استفاده از وسیله فوق پیشرفته پارازیت افکن گفت: در رابطه با این موضوع تمام این حدس و گمان‌ها را می‌توان داشت. آنچه واضح است این است که در شرایط فعلی هیچ حدس و گمانی را نمی‌توان منتفی یا قطعی دانست.

ادعای رییس کمیته اطلاعات جاسوسی آمریکا

در همین حال، مایک راجرز، رییس کمیته اطلاعات جاسوسی مجلس نمایندگان آمریکا مدعی شد که ایران کنترل هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی را به دست نگرفته، بلکه مشکلات فنی باعث سقوط این هواپیمای پیشرفته شده است.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری فرانسه گزارش داد:‌ مایک راجرز، رییس کمیته اطلاعات جاسوسی مجلس نمایندگان آمریکا گفت بدون تردید می‌گویم که این (هواپیما ) چیزی نیست که چیزی جز مشکل فنی بتواند کاری کند که فرود آید. وی ادعا کرد: یک مشکل فنی وجود داشته که مشکل ما بوده است نه هیچکس دیگری. فکر می‌کنم تبلیغات رسانه‌ای زیادی در این‌باره انجام گرفته است.

بر اساس این گزارش، روز ۱۳ آذرماه سال جاری واحدهای جنگ الکترونیکی و پدافند هوایی ایران موفق شدند با اقدامات عملیاتی خود یک فروند هواپیمای بدون سرنشین پیشرفته جاسوسی آمریکایی از نوع «RQ۱۷۰» را که به طور محدود به مناطق مرزی شرق کشور تجاوز کرده بود، کشف و از کنترل متجاوزین خارج ساخته و آن را با اندک خسارتی سرنگون کرده و در اختیار بگیرند.