دنیای اقتصاد - «اگر فضای منطقه جنگی شود،‌ در آن صورت همه چیز جنگی خواهد شد» این جمله شرطی،‌ موضع رسمی تهران درباره مساله بستن یا نبستن تنگه هرمز از سوی ایران است. رامین مهمان‌پرست،‌ سخنگوی وزارت خارجه با اعلام این موضع در عین حال تصریح کرده است: «بحث بستن تنگه هرمز در دستور کار قرار ندارد». در همین حال،‌ پرویز سروری،‌ رییس کمیته امنیت داخلی مجلس از برگزاری رزمایش دریایی نیروهای مسلح کشورمان در تنگه هرمز در آینده خبر داده و این اقدام را تنها یکی از پاسخ‌های جمهوری اسلامی به تهدیدات [ نظامی ] دانسته است. پیش از این،‌ حسین شریعتمداری،‌ سردبیر روزنامه کیهان اظهار کرده بود: «ایران ... حق دارد و می‌تواند در صورت محروم شدن از صدور نفت خود،‌ تنگه هرمز را به روی تمامی کشتی‌های نفتکش و حتی کشتی‌های حامل کالاهای تجاری یا تسلیحاتی ببندد».

به گزارش ایسنا،‌ مهمان‌پرست اما در پاسخ به این پرسش که آیا جمهوری اسلامی ایران توانایی بستن تنگه هرمز به عنوان اهرم بازدارنده در برابر تهدید‌ها علیه ایران را دارد؟ گفت: جمهوری اسلامی ایران بار‌ها اعلام کرده است که بحث بستن تنگه هرمز در دستور کار قرار ندارد،‌ زیرا بر این باور است که ثبات و آرامش باید در منطقه برقرار باشد و همه کشورهای منطقه در سایه امنیت و آرامش برای پیشرفت و توسعه تلاش کنند.

وی گفت: زمانی که آمریکا و رژیم صهیونیستی تهدیدهای مختلفی را مطرح می‌کنند،‌ در واقع،‌ برای ایجاد فضای جنگی در منطقه تلاش می‌کنند که البته در چنین فضایی امکان دارد عکس‌العمل‌هایی نیز اعلام شود.

مهمان‌پرست‌ که با شبکه خبری «العالم» گفت‌وگو می‌کرد،‌ با بیان اینکه امکان دارد آنها به صورت غیرمنطقی و غیرعاقلانه برخی اقدامات نظامی در دستور کار خود قرار دهند،‌ تصریح کرد: اگر فضای منطقه جنگی شود،‌ در آن صورت همه چیز جنگی خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره تهدیدهای دشمنان علیه ایران اسلامی گفت: تهدیدهایی که درباره اجرای عملیات نظامی علیه ایران وجود دارد،‌ صرفا جنبه جنگ روانی دارد. کشورهای غربی به ویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی به هیچ وجه امکان عملیات نظامی در منطقه برای خود متصور نیستند. چنین اقدامی برای آنها هزینه‌های فوق‌العاده سنگینی خواهد داشت. بنابراین،‌ آنها سعی می‌کنند با روی آوردن به جنگ روانی بخشی از حیثیت از دست رفته خود را بازیابند و نباید به این مسائل زیاد توجه کرد.

اعلام مواضع رسمی از طریق مقامات رسمی

وی درباره مواضع جمهوری اسلامی ایران درباره تهدید‌ها و تحولات بین‌المللی گفت: برخی افرادی که در کشور مسوولیت رسمی سیاسی ندارند ممکن است در قالب نماینده مجلس و نماینده بخشی از مردم،‌ نظرات شخصی خود را ابراز کنند،‌ اما مواضع رسمی ایران از طریق مقامات رسمی و سیاسی اعلام می‌شود.

یکی از پاسخ‌های ایران به تهدیدات نظامی

در همین حال،‌ پرویز سروری،‌ رییس کمیته امنیت داخلی مجلس از برگزاری رزمایش دریایی نیروهای مسلح کشورمان در تنگه هرمز در آینده خبر داد و این اقدام را تنها یکی از پاسخ‌های جمهوری اسلامی به تهدیدات دانست.

به گزارش خبرگزاری فارس،‌ سروری دیروز در جمع خبرنگاران گفت: نیروهای مسلح کشورمان در حال برنامه‌ریزی برای انجام یک رزمایش در تنگه هرمز هستند.

وی در این زمینه افزود: این جزو حقوق مسلم هر کشوری است که در چارچوب اراضی و حدود خود از ظرفیت‌های طبیعی و دریایی خود استفاده کند.

رییس کمیته امنیت داخلی مجلس تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در طول ۳۲ سال اخیر همواره داعیه‌دار صلح و ثبات در منطقه و جهان بوده و این روند همچنان ادامه خواهد داشت، اما اگر کشورهایی به خصوص نظام سلطه بخواهد ایران را به پایگاه ناامنی تبدیل کند،‌ این ناامنی به سطح منطقه تسری و گسترش پیدا خواهد کرد.

شرط بستن تنگه هرمز

سروری با بیان اینکه ایران از همه ظرفیت‌های خود در دفاع از آب و خاک کشور استفاده خواهد کرد،‌ اظهار کرد : قطعا یکی از این ظرفیت‌ها تنگه هرمز است که اگر قرار باشد تنگه هرمز برای همه امن بوده و برای ایران ناامن باشد طبیعتا این ظرفیت برای ایران قابل استفاده خواهد بود که طبق مقررات بین‌المللی در حدود و اراضی خود اگر احساس تهدید کرد،‌ تهدیدات را در چارچوب قانونی پاسخ دهد.

وی اظهار کرد: وقتی کشورها بخواهند تهدید را علیه ایران عملی کنند ما هم از ظرفیت‌های موجود خود استفاده خواهیم کرد و در این مسیر تنگه هرمز تنها جزء کوچکی از ظرفیت‌های جغرافیایی و اقتصاد ایران است که اگر مجموعه ظرفیت‌ها دست به دست هم بدهند،‌ می‌تواند به شدت قدرت دفاعی ایران را افزایش دهد.

رییس کمیته امنیت داخلی مجلس اضافه کرد: ما نمی‌توانیم در برابر تهدیدات به صورت دست بسته فقط سکوت کنیم؛ اگر دشمنان بخواهند تهدیدات را علیه ما عملی کنند،‌ ما هم از ظرفیت‌های خود استفاده خواهیم کرد که قطعا یکی از این ظرفیت‌ها تنگه هرمز خواهد بود.

سروری در بیان اهداف رزمایش آینده نیروهای مسلح کشورمان در تنگه هرمز گفت: این رزمایش برای دفاع از آرامش و امنیت کشورمان برگزار خواهد شد. البته یکی از ابعاد آن پاسخ به تهدیدات دشمنان است.

وی همچنین خطاب به برخی کشورها که در روزهای اخیر جمهوری اسلامی ایران را تهدید به حمله نظامی کرده بودند،‌ گفت: همه باید ثبات داشته باشند و اگر قرار باشد ثبات برای یک کشور برقرار بوده و برای دیگران نباشد،‌ ایران این تئوری را قبول ندارد، چرا که ما معتقدیم که ثبات برای همه و ناامنی هم برای همه خواهد بود.