اولین موضعگیری احمدی‌نژاد درباره ماجرای سفارت انگلیس

رییس‌جمهور اولین واکنش خود را به موضوع ورود معترضان به سفارت انگلیس در تهران ابراز کرد؛ واکنشی که منطبق است با آنچه از سوی وزارت خارجه ایران در قبال این رویداد اتخاذ شده بود. محمود احمدی‌نژاد در گفت‌وگوی تلویزیونی خود با یک شبکه ونزوئلایی در پاسخ به سوالی درباره حمله به سفارت بریتانیا گفت: مسوولان وزارت خارجه موضع جمهوری اسلامی ایران را در این خصوص اعلام کردند و مسوولان امنیتی کشور نیز مشغول بررسی موضوع هستند. علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه کشورمان پس از حضور معترضان در سفارت بریتانیا ضمن ابراز تاسف از این حادثه، اعلام کرد که این واقعه مورد تایید نبوده و دیگر تکرار نخواهد شد.

می‌دانیم با هواپیمای آمریکایی چه کنیم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست‌جمهوری، احمدی‌نژاد در مصاحبه زنده با شبکه تلویزیونی «تله سور» همچنین در پاسخ به سوالی درباره موفقیت ایران در دستیابی به هواپیمای بسیار پیشرفته و سری بدون سرنشین آمریکا و ادعای آمریکاییان مبنی بر اینکه ایران قادر نیست این هواپیما را مهندسی معکوس کند، اظهار کرد: شاید آمریکایی‌ها خودشان تصمیم گرفتند که این هواپیما را در اختیار ایران قرار دهند! بدون تردید کسانی که توانستند این هواپیما را در اختیار بگیرند، حتما می‌توانند سایر اقدامات را نیز روی آن انجام دهند، ضمن اینکه ایران در زمینه ساخت هواپیماهای بدون سرنشین و کنترل از راه دور پیشرفت‌های زیادی به دست آورده و دست کمی از آنها ندارد.

رییس‌جمهور در پاسخ به اینکه آمریکایی‌ها معتقدند فناوری‌های پیچیده این هواپیما برای ایران کاربردی ندارد، اما برای روسیه و چین کاربرد دارد، گفت: آمریکایی‌ها حرف‌های زیادی می‌زنند، اگر با بیان اینگونه حرف‌ها که ایرانی‌ها نمی‌توانند از این هواپیما استفاده کنند، خوشحال می‌شوند، خوب خوشحال باشند، اما بالاخره به‌زودی با توانمندی‌های جدید ایران آشنا خواهند شد.

از تقابل سلطه طلبان با ایران خوشحال نیستیم

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تلاش اتحادیه اروپا و آمریکا برای متهم کردن ایران به تولید سلاح هسته‌ای اظهار کرد: امروز برای همگان روشن است که گزارش آژانس بین‌المللی اتمی یک موضع سیاسی است، چرا که هیچ گونه سند و مدرکی در خصوص ادعای خود ارائه نمی‌دهند و صرفا اتهامات بی اساسی را مطرح می‌سازند؛ البته از اینکه عده‌ای به جای همکاری در نقطه مقابل ملت ایران هستند، خوشحال نیستیم اما نگران هم نیستیم.

احمدی‌نژاد تصریح کرد: گزارش آژانس بین‌المللی اتمی در خصوص برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران یک موضع سیاسی است و ارزش حقوقی ندارد و خود مدیرکل آژانس هم به خوبی اطلاع دارد که این یک گزارش سیاسی است.

هیچ‌گاه به آرزوی بستن جریان نفت نمی‌رسند

رییس‌جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گزارش آژانس بین‌المللی اتمی به نظر می‌رسد بستر سازی قانونی برای اعمال نوع دیگری از تهاجمات و تحریم‌های یک جانبه آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران و تهدیدی برای صادرات نفت ایران است، اظهار کرد: البته در اینکه گزارش اخیر آژانس بین‌المللی اتمی توجیه‌گر و زمینه‌سازی برای فشارهای بیشتر است، شکی وجود ندارد، اما ملت ایران به خوبی یاد گرفتند که چگونه در مقابل آنها بایستند و در شرایط سخت زندگی کنند.

رییس جمهور تصریح کرد: قدرت‌های سلطه گر آرزو دارند که جریان نفت ایران را ببندند و یا آن را در اختیار خود قرار دهند اما هیچ‌گاه به این آرزو نخواهند رسید.

جرات صدور فرمان حمله به ایران را ندارند

احمدی‌نژاد افزود: آرزوی سلطه‌گران این است که به ایران ضربه بزنند ولی چنین فرصتی در اختیار آنها قرار نخواهد گرفت و با توجه به اطلاعاتی که از شرایط منطقه و توانمندی‌های ایران دارند، فکر نمی‌کنم که کسی جرات داشته باشد، فرمان حمله نظامی به ایران را صادر کند؛ این گونه تهدیدات بیشتر جنبه فشار سیاسی و روانی دارد.

به سوریه سلاح قاچاق می‌کنند

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی درباره وضعیت کشورهای منطقه بخصوص سوریه، دخالت‌های گسترده بیگانگان بخصوص آمریکا و متحدینش را اصلی‌ترین مشکل منطقه دانست و گفت: بیگانگان به دنبال توسعه سلطه خود بر منطقه و نجات رژیم صهیونیستی هستند، آنها قصد دارند جبهه مقاومت ملت‌های منطقه را مقابل رژیم صهیونیستی در هم بشکنند، به همین دلیل سعی می‌کنند با ایجاد درگیری و فشارهای خارجی اجازه ندهند دولت و ملت سوریه در فضای تفاهم مسائل خود را به پیش ببرند.

احمدی‌نژاد افزود: بیگانگان به طور گسترده مشغول قاچاق سلاح به سوریه هستند و از بیرون هم فشار وارد می‌کنند و تمام هدف آنها تسلط بر منطقه است.

رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: ملت‌های منطقه بیدار شده‌اند و قصد دارند مقابل اقدامات سلطه‌گران بایستند و در این شرایط سلطه‌گران نیز تغییر چهره داده و این بار با ماسک آزادی و دموکراسی قصد دارند به سلطه خود ادامه دهند.