خبرگزاری فارس نوشت: منابعی ایرانی در خصوص سرنوشت هواپیمای جاسوسی آمریکا اعلام کردند که همه گزینه‌ها محتمل است از جمله اینکه این هواپیما در اختیار چین و روسیه قرار بگیرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، منابعی در ایران به یک پایگاه خبری مصری اعلام کردند که تهران همه گزینه‌ها را در خصوص هواپیمای جاسوسی آمریکا که اخیرا توانسته آن را به غنیمت بگیرد، در نظر دارد. در حالی که هواپیمای بدون سرنشین RQ۱۷۰ دارای پیشرفته‌ترین سیستم‌های الکترونیکی برای جاسوسی است، واشنگتن به‌شدت نگران است که کارشناسان روسی یا چینی نیز علاوه بر ایران از ماهیت این سیستم‌ها مطلع شوند.

پایگاه خبری الفجر مصر به نقل از این منابع افزود: هر چند ایران خود قادر به بررسی سیستم‌های این هواپیما است، اما از جمله گزینه‌هایی که ایران پیش روی خود دارد و مطرح است، ارسال هواپیما به چین و روسیه است تا آنان نیز با همکاری کارشناسان ایرانی، آن را از لحاظ فنی بررسی و سامانه‌های الکترونیکی جاسوسی آن را بررسی کنند.

به گفته این منابع، هواپیمای RQ۱۷۰ جاسوسی آمریکا هم‌اکنون تحت بررسی کامل فنی کارشناسان و متخصصان ایرانی است تا داده‌های اطلاعاتی زیاد آن که در حافظه هواپیما است تحلیل شود. این داده‌ها، اطلاعات دست اولی است که می‌تواند به عنوان مدارک قانونی در شکایت ایران از آمریکا به دلیل نقض حاکمیت هوایی ایران از آن استفاده شود. هفته گذشته ایران اعلام کرد که موفق شده است با قدرت الکترونیکی خود یک هواپیمای بسیار پیشرفته جاسوسی آمریکا موسوم به RQ۱۷۰ را که وارد آسمان ایران شده بود، شناسایی و با توانمندی الکترونیکی خود آن را از کنترل طرف آمریکایی خارج سازد و در خاک ایران فرود آورد؛ امری که تحلیلگران، آن را شکستی سنگین برای آمریکا توصیف کردند.