دنیای اقتصاد- باز هم آلودگی هوا به اوج خود رسید؛ مهم‌ترین تصمیم ماندن کودکان و کهنسالان و بیماران در خانه است و اگر هم آلودگی تشدید شود، احتمال تعطیلی می‌رود. هوای پایتخت از اوایل هفته درگیر پدیده پایداری شده و به گفته معاون استاندار تهران این آلودگی امروز (دوشنبه) تشدید می‌شود و تا پایان هفته این وضعیت ادامه خواهد داشت. علاوه بر اینکه مدیر مرکز پایش آلودگی هوای تهران هم می‌گوید آلوگی هوای تهران روز چهارشنبه به اوج خود خواهد رسید. از سوی دیگر در کنار معضل آلودگی که پایتخت را درگیر کرده، ورود گرد و غبار از کشور همسایه یعنی عراق استان‌های جنوبی و غربی را از روز شنبه و دیروز (یکشنبه) درگیر کرده است، به طوری که اهوازی‌ها مجبور شدند مدارس خود را تعطیل اعلام کنند و دید افقی هم در قصر شیرین به زیر ۱۰۰۰ متر رسید. این در حالی است که سازمان هواشناسی هم هشدار داده است که ۶ استان کشور که غالبا در جنوب و غرب کشور واقع هستند درگیر پدیده گرد و غبار و آلودگی ناشی از آن خواهند شد. به رغم آنکه سازمان هواشناسی از مذاکرات خود با کشورهای عرب همسایه ایران در خصوص مالچ‌پاشی صحراها خبر می‌دهد اما هنوز استان‌های مرزی با این پدیده درگیر هستند. این در شرایطی است که مسوولان تهرانی هم راهکار قابل توجهی برای کاهش آلودگی هوای تهران ارائه نداده است و فعلا پلیس راهور گفته که قرار است برخورد با خودروهای دودزا و طرح زوج و فرد را تشدید کند. در این میان استانداری مشکل آلودگی پایتخت را ترافیک دانسته و شهرداری مقصر اصلی را تولید خودروهای کم کیفیت و سوخت نامناسب می‌داند، هرچند استانداری نظر دیگری دارد و به نظر می‌رسد این بار آلودگی هوای پایتخت موضوع اختلاف نظر شهرداری و استانداری خواهد بود.

تشدید آلودگی هوای پایتخت از امروز

طرح این موضوعات در شرایطی است که معاون عمرانی استانداری تهران از تشدید آلودگی هوای تهران از روز دوشنبه خبر داد و گفت: این وضعیت تا پایان هفته ادامه خواهد داشت. محمدرضا محمودی در گفت‌وگو با ایسنا، علت اصلی آلودگی هوای پایتخت را ترافیک عنوان کرد و گفت: در حال حاضر به‌رغم اینکه سوخت یورو۴ و یورو۵ در سطح شهر تهران توزیع می‌شود و استاندارد خودروها نیز در وضعیت مناسب و مطلوبی است اما همچنان علت اصلی آلودگی هوا ترافیک بالای شهر تهران است. محمودی گفت که قرار است خودروهای پژو RD و وانت پیکان هم از سطح شهر خارج شوند.

چهارشنبه اوج آلودگی هوا

مدیر مرکز پایش آلودگی هوای تهران هم گفت: پایتخت از روز دوشنبه شاهد آلودگی هوا است، این در حالی است که روز چهارشنبه این آلودگی به اوج خود خواهد رسید. به گزارش برنا، محمد رستگاری اظهارکرد: روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه تهران با افزایش آلایندگی هوا روبه‌رو خواهد بود که روز چهارشنبه، اوج این آلودگی است. رستگاری افزود: در این شرایط افرادی که دارای بیماری‌های قلبی و تنفسی هستند، افراد سالخورده و کودکان باید از فعالیت سنگین و طولانی مدت خودداری کنند. همچنین شهروندان سعی کنند تا جایی که امکان دارد از وسیله نقلیه عمومی استفاده کنند.