دنیای اقتصاد- همزمان با مراحل پایانی تصویب «طرح بهبود محیط کسب و کار» در مجلس، معاون پارلمانی رییس جمهور از تدوین «لایحه جایگزین» دولت برای این موضوع خبر داده و می‌گوید: این لایحه بعد از بودجه ۹۱ تقدیم مجلس خواهد شد. محمدرضا میرتاج‌الدینی که پیش‌تر طرح مجلس را محدودکننده اختیارات حاکمیتی دولت خوانده بود، همچنین خواستار مسکوت ماندن آن شده است. در همین حال، رییس کمیسیون اصل ۴۴ مجلس با اعتراض به «سیاسی» دانستن طرح مجلس در روزنامه دولت، تاکید کرد که در جریان تصویب این طرح، نظرات دولت اخذ شده است. همزمان با پایان بررسی طرح بهبود محیط کسب و کار در مجلس مطرح شد

لایحه جایگزین دولت برای طرح کسب و کار

دنیای اقتصاد- ملیحه ابراهیمی: معاون پارلمانی رییس جمهور در حالی از «ارائه لایحه جایگزین دولت» برای طرح بهبود فضای کسب و کار خبر داده که همزمان با آن، مجلس شورای اسلامی پس از سه هفته، بررسی طرح ۳۰ ماده‌ای بهبود فضای کسب و کار را در صحن علنی تمام کرد و حالا تنها تصویب مواد مراعا مانده آن باقی مانده است.

محمدرضا میرتاج‌الدینی گفت که با توجه به مشکلات جدی و ساختاری طرح فضای کسب و کار، می‌توان از طریق لایحه جایگزین دولت، طرح فعلی را در مجلس مسکوت گذاشت تا لایحه‌ای جامع با هدف بهبود فضای کسب و کار ارائه شود.

دولت حالا بعد از گذشت ماه‌ها از تصویب یک فوریت طرح بهبود فضای کسب و کار در مجلس و بررسی آن در کمیسیون اصل ۴۴ سخن از مسکوت ماندن طرح را به میان آورده است. طرحی که با همکاری اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران تدوین شده و فوریت آن بهمن ماه سال گذشته در مجلس تصویب شد.

طرحی که به گفته حمیدرضا فولادگر، رییس کمیسیون اصل ۴۴، پس از تصویب یک فوریت آن، در کمیسیون اصل ۴۴ مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در جریان بررسی آن نیز از دستگاه‌های اجرایی مرتبط دعوت شد تا با حضور در کمیسیون پیشنهادها و نظرات خودشان را بیان کنند.

اما از سوی دیگر، برخی نمایندگان مجلس نیز در حین بررسی این طرح در صحن علنی، بارها و بارها، در قالب تذکر و اخطار و حتی پیشنهاد مسکوت ماندنش برای دو ماه، تلاش کردند آن را از دستور کار مجلس خارج کنند.

حتی یک بار هم خود میرتاج الدینی در صحن علنی مجلس مخالفت شدید دولت را با کل این طرح اعلام کرد و گفت: در این طرح بسیاری از وظایف حاکمیتی و مدیریتی اقتصاد کشور از دولت گرفته شده است؛ در صورتی که این طرح با همین مفاد به تصویب برسد، دیگر نباید دولت را در مورد اقتصاد کشور مسوول دانست؛ زیرا اختیارات قوه مجریه سلب شده و به شورای گفت‌وگو داده شده است. او همچنین بخشی از این طرح را مخدوش‌کننده استقلال بانک مرکزی و نقش شورای پول و اعتبار خوانده بود. با این حال، محمد نهاوندیان، رییس اتاق بازرگانی نیز در همان نشست علنی مجلس در پاسخ به او گفته بود که طرح یادشده به هیچ وجه در پی سلب اختیارات شورای پول و اعتبار نیست.

علی لاریجانی، رییس مجلس هم ساعتی بعد از آن در پاسخ به سخنان معاون رییس جمهور تاکید کرد که این طرح ربطی به مخدوش شدن استقلال بانک مرکزی ندارد. لاریجانی اگر چه پذیرفت که طرح کسب و کار برخی ایرادات را دارد، اما از کلیات این طرح دفاع کرد و گفت که بخش خصوصی باید بتواند در مجامع تصمیم‌گیر حرفش را بزند.

حالا هم دوباره میرتاج‌الدینی همزمان با پایان یافتن بررسی این طرح در صحن علنی مجلس، اعلام کرده که دولت در حال آماده‌سازی لایحه جایگزین است.

پاسخ به اتهام سیاسی بودن طرح مجلس

نمایندگان مجلس اما در جلسه علنی روز گذشته بررسی ادامه مواد طرح یک فوریتی ایجاد فضای مساعد کارآفرینی و رفع موانع کسب و کار را در دستور کار خود قرار دادند و بررسی این طرح ۳۰ ماده‌ای را با مراعا گذاشتن چند ماده، به پایان رساندند. برخی مواد این طرح برای بررسی بیشتر به کمیسیون اصل ۴۴ ارجاع شد.

اما در حین بررسی این طرح در جلسه علنی مجلس، حمیدرضا فولادگر رییس کمیسیون ویژه اصل ۴۴ قانون اساسی، در تذکری با استناد به مواد ۱۵۲، ۱۵۳ و ۱۵۴ آیین‌نامه داخلی و در اخطاری با استناد به اصل ۱۱۰ و ۴۴ قانون اساسی، از جو رسانه‌ای نامطلوب علیه این طرح انتقاد کرد و گفت: طرح فضای کسب و کار سیاسی نیست.

فولادگر: دولت در جریان بود

وی افزود: این طرح طبق روال در کمیسیون اصل ۴۴ مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در جریان بررسی آن نیز از دستگاه‌های اجرایی مرتبط دعوت شد تا با حضور در کمیسیون پیشنهادها و نظرات خودشان را بیان کنند. فولادگر با بیان اینکه ما موظف به اجرای سیاست‌های کلی نظام در اصل ۴۴ قانون اساسی هستیم، متذکر شد‌: درحالی که طرح بهبود مستمر فضای کسب و کار در صحن علنی درحال بررسی کارشناسی است؛ اما یک جو رسانه‌ای نامطلوبی بیرون از مجلس درست شده است.

نماینده اصفهان یادآور شد: روز شنبه تیتر اول روزنامه رسمی دولت، مجلس را متهم به ورود به کار سیاسی کرده است؛ درحالی که شنبه شب ۴ ساعت جلسه با حضور نمایندگان دولت برگزار کردیم و نظرات و پیشنهادهای آنان را راجع به بخش‌های مختلف طرح مذکور اخذ کردیم. رییس کمیسیون ویژه اصل ۴۴، از

هیات رییسه مجلس خواست که اجازه چنین کاری را به برخی رسانه‌ها ندهند و گفت:‌ خواهش من این است که بحث‌های کارشناسی آلوده به مسائل سیاسی نشود.

لاریجانی: بداخلاقی نکنید

رییس مجلس نیز در پاسخ به این تذکر گفت: برخی رسانه‌ها بهتر است بیخود بداخلاقی نکنند. علی لاریجانی ادامه داد: ما که اجازه نمی‌دهیم؛ اما برخی رسانه‌ها بی‌خود بداخلاقی نکنند. وی همچنین گفت: رسانه‌ها باید اجازه دهند که فضای کارشناسی حاکم شود.

دولت: به زودی لایحه می‌دهیم

معاون پارلمانی رییس جمهور اما دیروز گفت: با توجه به مشکلات طرح فعلی بهبود فضای کسب و کار، دولت در حال آماده‌سازی لایحه جایگزین است که هم اکنون در کمیسیون اقتصادی دولت در حال نهایی شدن است و دولت می‌تواند لایحه جایگزین را پس از لایحه بودجه ۹۱ به مجلس تقدیم کند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، محمدرضا میرتاج‌الدینی گفت: با توجه به مشکلات طرح فعلی، دولت در حال آماده‌سازی لایحه جایگزین است که هم اکنون در کمیسیون اقتصادی دولت در حال نهایی شدن است و دولت می‌تواند لایحه جایگزین را پس از لایحه بودجه ۹۱ به مجلس تقدیم کند.

وی در ادامه با اشاره به ارجاع چند ماده واحده از طرح به کمیسیون و همچنین مخالفت برخی بندها با قانون اساسی اظهارکرد: به نظر می‌رسد با توجه به مشکلات جدی و ساختاری این طرح می‌توان تا زمان رفع مشکلات از طریق لایحه جایگزین دولت طرح را در مجلس مسکوت گذاشت تا لایحه‌ای جامع با هدف بهبود فضای کسب و کار ارائه شود.

عکس: خبرگزاری مهر