دنیای اقتصاد- مجلس هم پس از دولت، نسبت به تجاوز اخیر هواپیمای جاسوسی آمریکا به حریم ایران اعتراض کرد و از وزارت خارجه خواست تا ابعاد حقوقی این مساله را به صورت دقیق پیگیری کند. کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس روز گذشته در جلسه‌ای فوق‌العاده موضوع تجاوز آمریکا به حریم هوایی ایران را بررسی کرد. علاءالدین بروجردی، رییس این کمیسیون گفت که در این جلسه از وزارت خارجه خواستیم تا ابعاد حقوقی این مساله را به صورت دقیق پیگیری کند. او نه تنها اعلام کرد که از نظر مقررات بین‌المللی اقدام اخیر آمریکا یک تجاوز آشکار به حریم فضای ایران به شمار می‌رود، بلکه به سایر کشورهایی که دارای چنین تکنولوژی هستند، هشدار داد: اقدامات مشابه را با اقتدار پاسخ می‌دهیم.از سوی دیگر، سردار جزایری معاون ستاد نیروهای مسلح ایران نیز گفت که «آمریکا باید هرچه زودتر عذرخواهی کند.» او همچنین با اعلام اینکه آمریکا امنیت جهانی را با چالش مواجه کرده است، تاکید کرد:«اقدامات دفاعی ایران محدود به مرزهای جغرافیایی نمی‌شود.» واکنش مجلس نسبت به نقص حریم هوایی ایران توسط آمریکا در حالی روز گذشته صورت گرفت که پیش از آن، وزارت خارجه شامگاه پنج‌شنبه، با احضار سفیر سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا در تهران، ضمن اعتراض بسیار شدید به تجاوز یک فروند هواپیمای جاسوسی آمریکا به عمق حریم هوایی ایران، توضیحات فوری و اقدامات جبرانی دولت آمریکا در این زمینه را خواستار شد.

وزارت خارجه، همزمان در یادداشت اعتراضی دیگری به بان کی‌مون دبیر کل سازمان ملل متحد، از وی خواست تا نسبت به تجاوز اخیر این هواپیمای جاسوسی به آسمان کشورمان واکنش نشان دهد.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اعلام اینکه در جلسه فوق‌العاده صبح روز گذشته کمیسیون متبوعش، اقدام اخیر آمریکا در تجاوز به حریم جمهوری اسلامی ایران بررسی شد، گفت: اعضای این کمیسیون از وزارت امورخارجه درخواست کردند تا ابعاد حقوقی این مساله را به صورت دقیق پیگیری کند. علاءالدین بروجردی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، در خصوص تجاوز هواپیمای جاسوسی آمریکا به حریم هوایی کشورمان، اظهار کرد: از نظر مقررات بین‌المللی اقدام اخیر آمریکا یک تجاوز آشکار به حریم فضای ایران به شمار می‌آید.وی افزود: به همین دلیل وزارت خارجه هم از طریق سفیر سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران مراتب اعتراض رسمی و شدید خود را نسبت به تجاوز آشکار آمریکا به خاک کشورمان اعلام کرده و هم طی نامه‌ای به دبیرکل، رییس شورای امنیت و رییس مجمع عمومی سازمان ملل شکایت کرده است.

اقدامات مشابه را با اقتدار پاسخ می‌دهیم

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اعضای این کمیسیون از وزارت امورخارجه درخواست کردند تا ابعاد حقوقی این مساله را به صورت دقیق پیگیری کند. همچنین امروز (یکشنبه) نیز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در صحن علنی مجلس به این موضوع خواهد پرداخت و ابعاد مختلف این موضوع را بررسی می‌کند.بروجردی به سایر کشورهایی که دارای چنین تکنولوژی هستند، هشدار داد: طبیعتا هر اقدام مشابه دیگری که از سوی کشورهای دیگرعلیه جمهوری اسلامی ایران انجام شود با اقتدار هرچه تمام تر پاسخ داده خواهد شد.

احضار سفیر افغانستان به وزارت خارجه

در همین حال، به دنبال تجاوز یک فروند هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین آمریکا به حریم هوایی کشورمان که با عبور از خاک افغانستان صورت پذیرفته است، دیروز عبد‌الله عبید سفیر این کشور در تهران به وزارت امور خارجه فراخوانده شد و اعتراض رسمی ایران تسلیم وی شد. به گزارش خبرگزاری مهر، در این یادداشت ضمن محکوم کردن این تجاوز هوایی از سوی ایران، توجه دولت افغانستان به مسوولیت‌های ناظر بر حسن همجواری جلب شده است.همچنین ایران خواستار توضیح فوری دولت افغانستان در این زمینه و به کارگیری تمامی مساعی این کشور برای جلوگیری از تکرار این گونه حوادث شده است.سفیر افغانستان ضمن ابراز تاسف از این واقعه اعلام کرد در اسرع وقت موضوع را از مسوولان کشورش پیگیری خواهد کرد.